Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er tilbake i jobb etter mammaperm.

Da jeg er på jakt etter nye utfordringer har jeg søkt på nye stillinger. Jeg skal på intervju straks til en svært aktuell og spennende stilling og lurer på hvordan folk håndterer evt spm om familie? Jeg har blitt rådet av noen kolleger å ikke si at jeg hr vært i mammapermisjon og har en liten sønn- da det egenerklæring fremdeles (utrolig nok) er fordommer mot kvinner som er relativt «nybakte» mødre. Men jeg må ærlig innrømme at det kjennes feil å unnlate å si noe om det samtidig... det bør legges til at min potensielt nye arbeidsgiver krever en del og jeg ser for meg at informasjon om en liten en i barnehage ikke akkurat vil være fordelaktig. Hvordan har folk løst dette som har vært i liknende situasjoner?

Anonymkode: 5fcc6...14c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blir du spurt, må du selvsagt si sannheten.

Anonymkode: ce230...267

Skrevet

Folk som ansetter folk i fruktbar alder vet at det kan komme både 1 og 2 og 3 mammapermisjoner... Vær ærlig!

AnonymBruker
Skrevet

Du må jo nesten si det om de spør om du har barn. Å nekte å svare, eller lyge, tar seg ekstremt dårlig ut. Det stemmer at småbarnsmødre ofte blir sett på som mindre attråverdige i arbeidsmarkedet, men altså, de færreste stedene er det så ille at en god kandidat blir skrotet pga småbarn. 

Jeg søkte jobb da sønnen min var 2 mnd. Fikk jobben. En annen nyansatt her har termin 4 mnd etter oppstart.

Det er ikke uvanlig å søke ny jobb som småbarnsmor, så de har nok mange kandidater i den kategorien.

Anonymkode: 8508b...57e

AnonymBruker
Skrevet

Må også legge til: om de ikke vil ansette deg om du har småbarn, har du da lyst å jobbe der? Om de er negative til at ansatte har barn, er de neppe spesielt behjelpelig med avspasering til påskefrokost, luciatog o.l i barnehagen, og kanskje de surmuler også når du tar fri du har rett på, som sykt barn dager.

Jeg har jobbet et sånt sted, og det var direkte årsak til at jeg skiftet jobb etter endt permisjon sist. 

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg er tilbake i jobb etter mammaperm.

Da jeg er på jakt etter nye utfordringer har jeg søkt på nye stillinger. Jeg skal på intervju straks til en svært aktuell og spennende stilling og lurer på hvordan folk håndterer evt spm om familie? Jeg har blitt rådet av noen kolleger å ikke si at jeg hr vært i mammapermisjon og har en liten sønn- da det egenerklæring fremdeles (utrolig nok) er fordommer mot kvinner som er relativt «nybakte» mødre. Men jeg må ærlig innrømme at det kjennes feil å unnlate å si noe om det samtidig... det bør legges til at min potensielt nye arbeidsgiver krever en del og jeg ser for meg at informasjon om en liten en i barnehage ikke akkurat vil være fordelaktig. Hvordan har folk løst dette som har vært i liknende situasjoner?

Anonymkode: 5fcc6...14c

Fikk ny jobb rett etter mammaperm og sa det som det var. Har en liten en i barnehage nå og det er mye sykdom som gjør at jeg er borte i blant. Hos meg møter jeg bare forståelse, de har vært gjennom det samme som de sier. 

Anonymkode: 965cf...4e8

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fikk ny jobb rett etter mammaperm og sa det som det var. Har en liten en i barnehage nå og det er mye sykdom som gjør at jeg er borte i blant. Hos meg møter jeg bare forståelse, de har vært gjennom det samme som de sier. 

Anonymkode: 965cf...4e8

Jeg har merket stor forskjell på å jobbe med folk som har småbarnstiden friskt i minne, og de eldre som har glemt alt sammen - eller hatt en hjemmeværende kone som har skjermet dem fra alt sånt ubeleilig.. masse forståelse fra de første, irritasjon og surmuling fra de siste.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo bare si det som det er.

Er i samme situasjon selv og den eneste gangen jeg har fått intervju var da jeg nevnte barnet i søknaden min. Vet ikke om det akkurat hadde noe å si, men slik var det nå.

Anonymkode: cf561...e63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...