AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #1 Skrevet 15. mai 2019 Har du startet fra scratch der du har søkt på jobb i et annet land som du ikke har vært i forut, etter utdannelsen? Er det anbefalt overgang å ta eller bør man kjenne noen i det landet før man reiser dit? Anonymkode: c5977...f3f
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #2 Skrevet 15. mai 2019 Ikke etter endt utdanning, men fikk ikke interessant jobb i Norge, og fikk tilbud i Sverige. Jobben var behjelpelig med å finne bolig, så da kastet jeg meg rundt å dro. Hvilke forberedelser man bør gjøre kommer an på hvilket land man skal flytte til og hva den nye jobben gjør for tilrettelegging av flytteprosessen... Anonymkode: ed58e...865 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #3 Skrevet 15. mai 2019 Kommer helt an på hvilket land det er. Jeg slapp alt jeg hadde og reiste til USA for ett år uten å kjenne noen eller å ha vært der før. Gikk fint det og var super lærerikt. Men er mange land jeg aldri ville reist til alene. Anonymkode: 8b84a...495
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #4 Skrevet 15. mai 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke etter endt utdanning, men fikk ikke interessant jobb i Norge, og fikk tilbud i Sverige. Jobben var behjelpelig med å finne bolig, så da kastet jeg meg rundt å dro. Hvilke forberedelser man bør gjøre kommer an på hvilket land man skal flytte til og hva den nye jobben gjør for tilrettelegging av flytteprosessen... Anonymkode: ed58e...865 takk, betydningsfull svar. For min del handler det om USA, om jeg kommer over bedriften. Jeg føler jo alltid at jeg må gjøre alt, og tenker ikke over at det også være betydningsfullt om bedriften har mulighet å være behjelpelig. Jeg har vurdert England også, men kanskje ikke noe treffpunkt der. Anonymkode: c5977...f3f
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #5 Skrevet 15. mai 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommer helt an på hvilket land det er. Jeg slapp alt jeg hadde og reiste til USA for ett år uten å kjenne noen eller å ha vært der før. Gikk fint det og var super lærerikt. Men er mange land jeg aldri ville reist til alene. Anonymkode: 8b84a...495 Det er snakk om USA siden det er der i fra utdannelsen min har fanget interesse til. Jeg har trålet igjennom hele landskapet i Norge, og klarer ikke å finne en liten tilnærming til faget. Jeg er arbeidsledig, og kan slippe alt jeg har i hendene. Derfor prøver jeg å finne en liten ledetråd til bedrift, by etc. Betyr det at du har kommet tilbake til Norge, var det fordi arbeidstillatelsen bare gjaldt i ett år? eller kunne du få forlengelse? Anonymkode: c5977...f3f
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #6 Skrevet 15. mai 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er snakk om USA siden det er der i fra utdannelsen min har fanget interesse til. Jeg har trålet igjennom hele landskapet i Norge, og klarer ikke å finne en liten tilnærming til faget. Jeg er arbeidsledig, og kan slippe alt jeg har i hendene. Derfor prøver jeg å finne en liten ledetråd til bedrift, by etc. Betyr det at du har kommet tilbake til Norge, var det fordi arbeidstillatelsen bare gjaldt i ett år? eller kunne du få forlengelse? Anonymkode: c5977...f3f Ja, dette er 12 år siden nå, var der bare i ett år. Jeg fikk bare jobbvisum for ett år av gangen, hadde mulighet til å forlenge, men jeg var mettet på usa for en stund og reiste hjem. Anonymkode: 8b84a...495
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #7 Skrevet 15. mai 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, dette er 12 år siden nå, var der bare i ett år. Jeg fikk bare jobbvisum for ett år av gangen, hadde mulighet til å forlenge, men jeg var mettet på usa for en stund og reiste hjem. Anonymkode: 8b84a...495 Hvem ordnet bolig, du leide, hva kostet den gang leie der? Tjente du penger der? Anonymkode: c5977...f3f
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #8 Skrevet 15. mai 2019 Jeg ordnet med leilighet selv etter jeg kom dit, bodde på hotell den første uka til jeg fant leilighet. Husker ikke helt, men tror det lå på ca 1500 dollar i måneden eller noe. Ca 7-8000kr på den tiden. Jeg bodde i Santa barbara, og bodde veldig sentralt, er nok mye billigere andre steder. Tjente litt penger, men hadde en god del oppsparte også, noe som er å anbefale da lønnsnivået i usa bare er en brøkdel av hva vi har her. Pluss at man automatisk bruker mer penger der. Anonymkode: 8b84a...495
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #9 Skrevet 15. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er snakk om USA siden det er der i fra utdannelsen min har fanget interesse til. Jeg har trålet igjennom hele landskapet i Norge, og klarer ikke å finne en liten tilnærming til faget. Jeg er arbeidsledig, og kan slippe alt jeg har i hendene. Derfor prøver jeg å finne en liten ledetråd til bedrift, by etc. Betyr det at du har kommet tilbake til Norge, var det fordi arbeidstillatelsen bare gjaldt i ett år? eller kunne du få forlengelse? Anonymkode: c5977...f3f Jeg sier go for it. Men vær klar over at det er veldig vanskelig å få arbeidstillatelse i USA. I praksis trenger du et konkret jobbtilbud fra en arbeidsgiver. Men det er også veldig styrete for arbeidsgiver, så de unngår helst folk som ikke har tillatelse på plass fra før. Som nyutdannet stiller du ikke med gode kort på hånden. Anonymkode: 85576...c13
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #10 Skrevet 15. mai 2019 Det jeg mente, var altså go for it - om du klarer å få jobb og arbeidstillatelse. Men det er vanskelig. Anonymkode: 85576...c13
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #11 Skrevet 16. mai 2019 Slapp alt i arbeidsløse-land-Norge og reiste først til Tyskland og så flyttet internt til USA. Gikk helt greit, ganske mye byråkrati man skal gjennom for å få papirene i orden, ellers er det ingen problem. Merk også at i USA er det ikke lett å kjøpe eller til og med leie bil/leilighet før du har opparbeidet deg credit history. Det betyr at du må sjekke på forhånd om eieren vil leie ut leiligheten til deg eller ikke....og som regel vil det være dyrere for folk uten credit history. Merk også at det er veldig dyrt og tidskrevende prosess for amerikanske selskaper å ansette en fra utlandet. Arbeidsmarkedet er VELDIG annerledes fra det norske/europeiske. Veldig få selskaper vil vente til du har fått visum og som regel så må de i tillegg betale alle ambassade gebyr som kan variere fra 2000-5000USD (les mer om L1 og H1 visum). Anonymkode: dca5e...8d7
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #12 Skrevet 16. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Slapp alt i arbeidsløse-land-Norge og reiste først til Tyskland og så flyttet internt til USA. Gikk helt greit, ganske mye byråkrati man skal gjennom for å få papirene i orden, ellers er det ingen problem. Merk også at i USA er det ikke lett å kjøpe eller til og med leie bil/leilighet før du har opparbeidet deg credit history. Det betyr at du må sjekke på forhånd om eieren vil leie ut leiligheten til deg eller ikke....og som regel vil det være dyrere for folk uten credit history. Merk også at det er veldig dyrt og tidskrevende prosess for amerikanske selskaper å ansette en fra utlandet. Arbeidsmarkedet er VELDIG annerledes fra det norske/europeiske. Veldig få selskaper vil vente til du har fått visum og som regel så må de i tillegg betale alle ambassade gebyr som kan variere fra 2000-5000USD (les mer om L1 og H1 visum). Anonymkode: dca5e...8d7 hva betyr å flytte internt, i hvilken sammenheng bruker man det begrepet? Ja, jeg skjønner det kan bli en "distanse" at man kan komme i sitt rette element å være i arbeidsmodus for en bedrift. Jeg bør vel bruke en turistvisum for å finne ut mer og knyte kontakter, før jeg slipper alt. Jeg har vært i en prosess og er i en prosess i Norge for neste steg og veivalg. Det som er viktig for akkurat nå er arbeidskontrakt og knyte punkt til bedrift for å komme i arbeidsmodus igjen. Kanskje jeg kan komme i kontakt med amerikanere i Norge som gjør det lettere for meg å komme meg dit, og godt mulig dem kjenner til bedrifter. Anonymkode: c5977...f3f
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #13 Skrevet 16. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: hva betyr å flytte internt, i hvilken sammenheng bruker man det begrepet? Ja, jeg skjønner det kan bli en "distanse" at man kan komme i sitt rette element å være i arbeidsmodus for en bedrift. Jeg bør vel bruke en turistvisum for å finne ut mer og knyte kontakter, før jeg slipper alt. Jeg har vært i en prosess og er i en prosess i Norge for neste steg og veivalg. Det som er viktig for akkurat nå er arbeidskontrakt og knyte punkt til bedrift for å komme i arbeidsmodus igjen. Kanskje jeg kan komme i kontakt med amerikanere i Norge som gjør det lettere for meg å komme meg dit, og godt mulig dem kjenner til bedrifter. Min feil, jeg mente at jeg fikk først jobb i Tyskland og de hadde da kontorer i USA og jeg klarte å finne en jobb der og flyttet internt i selskapet. Anonymkode: dca5e...8d7
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #14 Skrevet 16. mai 2019 Da jeg jobbet uten visum i USA ble de som hadde visum trukket noen hundre dollar i mnd av lønnen sin for visumet. Flere hadde hatt arbeidsvisum i flere år, før de ble nektet forlengelse og oppholdt seg der ulovlig. For å få arbeidsvisum er det oftest advokater involvert, 5000 dollar skulle et firma som hadde spesialisert seg innen det jeg jobbet med, ha for å utarbeide søknaden. Så kom det gebyrer i tillegg. En voldsom papirmølle. For å ansette en utlending i USA må firmaet sannsynliggjøre at du har spesiell kompetanse det ikke er å fremskaffe i USA. Mener å huske at du ikke kan søke mens du er der borte. Var ihvertfall en del som dro hjem og kom tilbake med papirer da jeg var der. Synes jeg så noe om England? Gå heller for det, pga EØS osv slipper du ihvertfall 50.000 til immigrasjonsadvokat... Anonymkode: 73b5a...711
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #15 Skrevet 16. mai 2019 hører ut som at det er veldig avansert, og tungvint å reise over uten noen man kjenner, selv om det er et fag som jeg har stor lidenskap til. Anonymkode: c5977...f3f
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #16 Skrevet 17. mai 2019 Andre ulemper i USA er at helseforsikring er avært dyrt og man mister sikkerhetsnettet man har i Norge da man meldes ut av folketrygden. Anonymkode: 418f6...8b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå