Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker "barnepike i roman fra den engelske overklassen" :ler:

Har aldri hørt det brukt her i landet. Selv har jeg ikke søsken men mine venner brukte enten fornavnet på søskenet sitt eller i verst fall "søster" eller "bror". Hva tanter og onkler angår så har vi alltid brukt enten bare "tittelen" eller typisk "tittel" pluss fornavn (tante Berit eller onkel Kjell) .

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dadda er noe av d mest tullete jeg hører! Fra voksne, vel å merke!

"Dadda" er en av første lydene et barn klarer å lage, og tåpelige voksne hiver seg på og tilegner søster, bror, tante, etc med benevnelsen dadda, og gnåler så lenge på det, at når barnet lager bestemte lyder, så tror barnet at denne 'utpekte' personen heter Dadda... 🤪

Anonymkode: 39631...342

• Liker 10
Skrevet

Dadda er storesøster i store deler av nordnorge. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dadda er noe av d mest tullete jeg hører! Fra voksne, vel å merke!

"Dadda" er en av første lydene et barn klarer å lage, og tåpelige voksne hiver seg på og tilegner søster, bror, tante, etc med benevnelsen dadda, og gnåler så lenge på det, at når barnet lager bestemte lyder, så tror barnet at denne 'utpekte' personen heter Dadda... 🤪

Anonymkode: 39631...342

100% enig. Blir i samme gate som de som lærer ungene å si gakkgakk i stedet for å bare lære de ordet "and" med en gang.

Anonymkode: cb163...4ed

• Liker 8
Skrevet

Tenker umiddelbart pappa. Kanskje fordi jeg har engelskspråklige i familien, men jeg tenkte nok det før de kom inn i familien.

Ville aldri tenkt noe av det kvinnelige kjønn..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Storesøster. Småbrødrene mine kalte meg det til de var ganske så store.

Anonymkode: 1a963...1f9

• Liker 2
Skrevet

Her hvor vi bor i Nordland brukes det om storesøster, jeg er ikke herfra og bruker det ikke. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg blir kalt dadda av lillesøstrene mine. Hadde syns det var sykt merkelig hvis niesene mine kalte meg det. For meg er det kun et kallenavn på ei storesøster. 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, kisskissbangbang skrev:

Dadda er storesøster i store deler av nordnorge. 

Jeg er oppvokst der og har ikke hørt det har vært brukt om andre enn barnepiken

• Liker 1
Skrevet

Jeg brukes det om både storesøster og storebror :)

AnonymBruker
Skrevet

Fra Troms og jeg ble kalt dadda av min lillebror. En venninne som var enebarn kalte sin mye eldre kusine som også passet henne endel for dadda.

Anonymkode: 439e0...7a5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra Nordland, og i mitt nærområde er dadda et kallenavn for storesøster. Min lillebror brukte det om meg da han var liten, og jeg har faktisk en voksen kompis som fortsatt kaller søsteren sin for det. 

Anonymkode: ee66f...350

• Liker 1
Skrevet

dadda-uai-258x416.jpg

Dette er Dadda! Og det tror jeg det er for de fleste småunger for tida, i alle fall alle jeg kjenner. 

Aldri hørt det ordet brukt for hverken søster eller tante eller andre. Men jeg er østlending da. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner to foreldre som har lært småsøsknene å si "dadda" til storesøster. Mulig jeg er negativ, men skal det liksom være søtt? Hvorfor ikke lære dem å si navnet? Blir som å si "gakk gakk" til "and".

Anonymkode: d165e...6d7

• Liker 1
Skrevet

Jeg trodde dette var engelsk babymåte å si  "Pappa/Daddy". Aldri hørt det på norsk før. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde det var et tulleord. Har aldri hørt noen bruke det. Jeg ville tenkt det var feil uttalelse av "daddy" på engelsk

Anonymkode: f0937...e7d

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner to foreldre som har lært småsøsknene å si "dadda" til storesøster. Mulig jeg er negativ, men skal det liksom være søtt? Hvorfor ikke lære dem å si navnet? Blir som å si "gakk gakk" til "and".

Anonymkode: d165e...6d7

Det er jo et kjælenavn, og kan ikke sammenlignes med å bruke babyspråk til barna. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For meg: barnepike i engelsktalende land i gamledager. Kosenavn for en nanny. Har aldri hørt eller sett det brukt om andre, og slett ikke søster? (Babyspråk for bestemor kanskje?)

Men for meg gjør det ingen ting om småbarn kaller noen for Dadda, hvem det nå er. Det er et kjælenavn på linje med «Mimmi», et av de første ordene man kan si. 

Anonymkode: 16d30...489

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har aldri hørt dadda brukt i andre sammenhenger enn britiske barnepiker - i mine ører har det en litt viktoriansk klang.

Endret av Daria
  • Liker 2
Skrevet (endret)

For meg er dadda en barnevakt, men altså en som man kjenner godt og er glad i. Hadde en dadda da jeg var liten ❤

Kalte henne dadda, og jeg husker ikke hva hun egentlig heter 😂 bodde i Norge, ikke noe overklasse...

(Østlandet)

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...