Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Egentlig barnepike. Men har aldri hatt dette selv, så må ha hørt dadda på TV eller noe.

Jeg har ei venninne som er mye eldre enn sin lillesøster (19år) og hun blir kaldt Dadda av henne. 

Anonymkode: f406f...e92

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg kalte min oldemor for Dadda. 

Endret av Påkrevd
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker dadda om eldste storebror. 

Anonymkode: 08902...090

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Der jeg kommer fra er Dadda storesøster eller barnepike.

Anonymkode: affb9...0ed

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bruker dadda om eldste storebror. 

Anonymkode: 08902...090

Vi bruker Bua om eldste storebror.

Anonymkode: affb9...0ed

AnonymBruker
Skrevet

Dadda høres ut som babyspråk. 

Anonymkode: 607bf...e94

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dadda er ingen verdens ting. Det er et tulleord. Lær ungenes det som er riktig med engang!

Anonymkode: cb163...4ed

Enig.

Blir som å kalle kuer for «mø»

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Rotemor skrev:

Enig.

Blir som å kalle kuer for «mø»

Bortsett fra at Mø ikke står som et annet ord for ku i ordboka. Dadda står i ordboka. 

Anonymkode: 35120...281

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bortsett fra at Mø ikke står som et annet ord for ku i ordboka. Dadda står i ordboka. 

Hva så?

En ting er at barna selv former ord. En annen ting er voksne som lærer bort slikt fordi det er «søtt»

Dadda er jo ikke et kjent norskt kallenavn eller ord.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen mener bestemt på at ordet ‘dadda’ brukes kun om storesøster, men jeg har vært borti at man bruker det til både tante og søskenbarn. Etter hva jeg har funnet ut så er det også brukt for både barnepiker og nonne. Jeg blir kalt dadda av min niese og elsker det. For meg spiller det ingen rolle hva noen mener ordet egentlig betyr, så lenge det er barnets valg og bruke det

Anonymkode: 84b36...831

Vi kalte barnepiker og dagmammaer for dadda mens jeg vokste opp på 70 tallet. 

Skrevet

Jeg har ikke noe forhold til det ordet, har noen bekjente som bruker "dadda" på tantene... Hadde faktisk ikke hørt det før jeg traff de.

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Rotemor skrev:

Hva så?

En ting er at barna selv former ord. En annen ting er voksne som lærer bort slikt fordi det er «søtt»

Dadda er jo ikke et kjent norskt kallenavn eller ord.

Jo, det er kjent. Bare på tre sider er det flere som vet om ordet. Og om det ikke hadde vært et kjent kallenavn så er det fortsatt et godkjent ord. Vi lærer jo også barn kallenavn som besse og bessa, besten og besta, selv om de ikke er like utbredt som bestemor og mor/farmor/far. Eller er det og like teit som kallenavnet dadda? 

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er kjent. Bare på tre sider er det flere som vet om ordet. Og om det ikke hadde vært et kjent kallenavn så er det fortsatt et godkjent ord. Vi lærer jo også barn kallenavn som besse og bessa, besten og besta, selv om de ikke er like utbredt som bestemor og mor/farmor/far. Eller er det og like teit som kallenavnet dadda? 

«Vi» lærer ikke barna kallenavn. Barna styrer dette selv hos oss. 

Skrevet

Dadda blir brukt om eldre søstre og barnepiker her hvor jeg er fra. Det er helt normalt. Noen bruker også "Bua" om eldre brødre her. 

Skrevet

Storesøster eller barnepike. Har voksne lillebrødre som alle sier dada av gammel vane. Tror ikke det vet hva jeg heter 😛

Skrevet

Har ikke hørt noen bruke ordet dadda på mange, mange år. Ikke siden jeg var barn. Og da ble dadda brukt om barnepiken, eller dagmammaen. Det var dadda. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dadda er storesøster. Eller noen ganger barnepike,  men da er barnepiken veldig nær familien. Helt vanlig her på sørvestlandet😊

Anonymkode: c1fbf...dfc

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hørt det før som at det skal være en bestemt person. 

Min lille sier dadadada til pappan sin som er engelsk da. Så daddy som hun ikke klarer å uttale. Eneste jeg har tenkt på det kan bety. 

Anonymkode: 40f9e...206

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det betyr pappa, eller "daddy/dad" på engelsk.

Spoiler

A name such as for of replacement for... Dad, father, daddy, dado, pops, papa, paps, pal, dude.. etc.

Anonymkode: bcf58...18b

AnonymBruker
Skrevet

I slekten vår har nesten alle kalt storesøsteren sin for Dadda, eller "Daidda" som vi sa på nordnorsk. Som voksne gjør vi det ikke, men vi gjorde det til vi var i tenårene. Jeg var søster nr. 2 av 3 så jeg hadde en Dadda og var en Dadda.

Anonymkode: 3a33c...f42

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...