Gå til innhold

Eksamen i matematikk 2P, norsk og engelsk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er så heldig at jeg har blitt tatt opp til 3 skriftlige eksamener på samme uke, matematikk 2P, engelsk og norsk 😅 

Er det noen som har hatt disse og har noen gode tips å komme med? Forberedelse og under eksamen. Har eksamen 20., 21. og 23. Mai 😊

Anonymkode: e4315...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har hatt norsk og 2P.

i norsk må du ha en god oversikt over litterære perioder, og hvilke forfattere og virkemidler som  er typiske for disse. Hvis du på forhånd plukker deg ut en tekst fra hver periode og lager en liten stikkordsanalyse av disse så er du ganske safe på kortsvaroppgaven. I langsvaroppgaven vil du ganske sikkert få retorisk analyse av feks sammensatt tekst som et alternativ. Andre typiske oppgaver er kåseri med utgangspunkt i et gitt tema, eller novelleanalyse. Lurt å ha med deg en oversikt over hva som må inngå i de forskjellige. Husk at sensorene er gjerne strengere enn læreren din, så vær ekstra nøye med god flyt i språket og passe lange avsnitt i langsvar. Les gjennom alle oppgavene før du begynner å skrive, og lag deg en plan sånn at du ikke blir sittende med kortsvaroppgaven altfor lenge.

I 2P,  på del 1 er det gjerne en eller to oppgaver med potens, standardform, figurtall og vekstfaktor (husk å pugg på vekstfaktor opphøyd i -x vs opphøyd i x). Kan også få et enkelt histogram, frekvenstabell (feks at du må fylle ut resten av en gitt tabell, og så må du huske å vise utregningene i skjemaet) eller løse en ligning grafisk, så disse må du kunne uten hjelpemidler. På del 2 vil du få en stor geogebra oppgave med feks lineær regresjon og finne momentan vekstfart osv. Du vil også helt sikkert få en stor excel oppgave, så her må du kunne sette opp og fylle ut et gitt skjema ved bruk av kun formler. Oppgaven kan feks være å finne varians, standardavvik, og gjennomsnitt og så må du kunne forklare hva disse tallene forteller deg.

Anonymkode: 320c5...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man har da ikke engelsk i 3.klasse? 

Anonymkode: 9baa5...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har da ikke engelsk i 3.klasse? 

Anonymkode: 9baa5...18d

nei men jeg tar opp en eksamen, som forbedring. gikk for yrkesfag oppgavene sist og havna på gjennomsnittet. brukte for lang tid på å velge oppgave

Anonymkode: e4315...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...