Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærling i en bedrift som jeg ikke kunne tenke meg å fortsette i etter fagbrevet. Jeg liker faget i seg selv (og er flink i det), men er misfornøyd med mye på arbeidsplassen. Dette er ikke en mening som jeg er alene om, siden mange lærlinger har sluttet her tidligere. Dette faktumet burde vel ha vært et rødt flagg for meg før jeg valgte å bli lærling i denne bedriften, men jeg antok bare at disse folkene bare var late/ikke taklet overgangen fra skole til arbeidsliv (ganske arrogant fra min side).

Jeg har ikke et dårlig forhold til noen der, og jeg kan sikkert bli fast ansatt dersom jeg virkelig prøver, men nå satser jeg vel egentlig bare på å gå ut døra med en gang jeg får fagbrevet i hånda, og finne meg en annen plass å jobbe. Men så er jeg jo også klar over at arbeidsmarkedet i dagens økonomi er ganske dårlig, og at jeg risikerer å bli stående uten jobb hvis jeg ikke blir ansatt her. Jeg er en introvert person som ikke er noe spesielt flink til å markedsføre meg selv, og ofte er det talentløse folk som er flinke til å snakke for seg som får jobbene, har jeg lagt merke til. Spørsmålet da er om jeg stiller noe spesielt sterkt i arbeidsmarkedet med fagbrev, eller om dette bare er et verdiløst papir som folk overvurderer. Noen som har vært igjennom noe lignende eller har noen meninger om det? 

Anonymkode: 247c3...528

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller ikke fortsette i samme bedrift etter endt læretid, tok ca 2 mnd før jeg fikk meg ny jobb, innenfor samme yrke. Om fagbrevet er ubrukelig eller ikke kommer selvsagt an på hva slags jobb du er ute etter, om det er innenfor samme yrke eller noe helt annet. 

Anonymkode: 5a1c1...124

AnonymBruker
Skrevet

fagbrev er helt klart avgjørende hos mange bedrifter. Har selv sett at noen blir valgt pga fagbrev selvom en annen hadde mer erfaring.

Anonymkode: b8060...fee

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke søke på andre jobber mens du jobber der? Det å være ansatt en plass er gull verdt. Men er det uholdbart, så går det jo selvfølgelig ikke. 

Anonymkode: 6f77a...dae

AnonymBruker
Skrevet

Spørs vel hva slags type fagbrev du skal ta, og om det er noe du kunne tenke deg videre. Og det spørs vel også hvor langt i løpet du er kommet. Er dette et fag du ikke kunne tenke deg i det hele tatt, så hadde jeg anbefalt å slutte, med mindre du har igjen <6 måneder.

Jeg tok fagbrev i elektrikerfaget og hatet arbeidsplassen min der jeg jobbet som lærling. Jeg fortsatte til jeg ble ferdig og sa opp med en gang jeg ble ferdig. Begynte i en ny bedrift og likte meg der. Men jeg tok også videreutdanning på universitet og gikk elektroingeniør. Etter jeg ble ferdig ble jeg VELDIG ettertraktet pga. fagbrev i baklommen.   

Dersom du synes arbeidsplassen er dårlig/ikke gir deg riktig oppfølging og diverse, så kan du klage til lærlingordningen du har med bedriften (f.eks. NELFO. ved elektrikerlærlinger). Da er det dem sin jobb å få deg omplassert og de ordner lærlingplass hos noen andre og du får jobbet hos en annen bedrift til slutten av læretiden. Dersom du liker deg i den nye bedriften har du allerede en fot innenfor og får lettere fulltidskontrakt etter endt læretid.

Anonymkode: 78168...f29

• Liker 2
Skrevet

Har jo veldig mye å si hva du tar fagbrev i. Feks snekker, elektriker, mekaniker, helsefagarbeider osv er konkrete yrker der det er nok og verdifullt med fagbrev, og er du flink er det nok til å få jobb.

Som feks mediegrafiker eller kontorarbeider, kan høyskoleutdanning trumfe fagbrev (det sagt har en god portofolie for en grafisk designer en del å si).

Det er i alle fall det jrg har erfart😊

AnonymBruker
Skrevet

Har fagbrev jeg, og det kan brukes som toalettpapir. Med mindre fagbrevet er i noe "teknisk" sånn helt konkret, (elektriker og lignende) så er det stort sett - i de fleste tilfeller helt verdiløst. Blir som disse fagbrevene i renhold, "kontorfag", og diverse. Altså ting du kan egentlig lære alt om innen ett år "by doing it every day" hvis du skjønner og da trenger du ikke "diplom" til det. 

Anonymkode: 5ec4d...d97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har fagbrev i barne og ungdomsarbeider faget. Men det hjelper lite når ingen barnehager her vil ha oss lengre. Dem vil bare ha pedagoger og barnehagelærere 

Anonymkode: 6f570...6d0

AnonymBruker
Skrevet

Ikke si opp før du har fått ny jobb. Hvert sekund du er i jobb etter å ha fått fagbrev er gull verdt på CV en din.... og vil gjøre det lettere for deg å få deg jobb et sted du trives...

Anonymkode: bed9e...4d6

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs vel helt på hva slags fagbrev det er. Vil tru at f.eks et elektriker fagbrev er mer verdifullt enn et butikkarbeider fagbrev. Spesiellt aiden det første er et lovkrav for å jobbe i yrket, mens det siste yrket ikke har noe som helst krav om utdanning.

Anonymkode: 6c72b...5e7

AnonymBruker
Skrevet

Det er i de siste årene gått veldig inflasjon i antall forskjellige fagutdanninger. Og en hel rekke yrker som aldri skulle hatt noe fagutdanning har det i dag. Antakelig er dette utelukkende et resultat av at folk innen de aktuelle yrkene vil ha dette som et forhandlingskort for å presse lønn og andre krav. Så kan de si til Rimi at "jeg er fagarbeider, så jeg vil ha mer i lønn for å sitte bak kassa enn en uutdannet".

Og noe av det samme gjelder for noen høyskole utdanninger slik som f.eks sykepleier. Det burde etter alle kriterier ha vært et fagbrev, og ikke en høyskole utdanning. Men de har altså gjort det til en høyskole utdanning først og fremst for å heve statusen så de kan kreve høyere lønn enn om de hadde vært fagarbeidere.

Anonymkode: 6c72b...5e7

Skrevet (endret)

...

Endret av Brendan_Fraser
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fagbrev som barne-og ungdomsarbeider, og det var avgjørende for at jeg ble ansatt. De ansetter ikke uten fagbrev mer. Det er nok flere førskolelærere enn fagarbeidere de er ute etter, men uten er man nesten sjanseløs. 

Anonymkode: 4cace...7e4

AnonymBruker
Skrevet

Har fagbrev i kjemi og prosessfag, det har gitt meg flere jobber. 

Du har vel uansett kun kontrakt ut læretiden din, deretter er du vel ikke ansatt lenger? Sjekk kontrakten din. De er ofte tidsbestemt som lærling. 

Anonymkode: 3e580...65e

Skrevet

Et fagbrev vil alltid være positivt uansett om du søker i en helt annen bransje. Det betyr at du er i stand til å fullføre det du startet på. Jeg hadde definitivt fullført fagbrevet og sett meg om etter andre jobber i mellomtiden :)

• Liker 1
Skrevet
På 15.5.2019 den 19.14, AnonymBruker skrev:

Har fagbrev i barne og ungdomsarbeider faget. Men det hjelper lite når ingen barnehager her vil ha oss lengre. Dem vil bare ha pedagoger og barnehagelærere 

Anonymkode: 6f570...6d0

Da må du kanskje søke jobb i en annen kommune, hvis det er Stavanger kommune du hører til. Vet de skal satse på pedagoger i barnehagene. Ellers er det andre plasser du kan bruke fagbrevet ditt. I barneboliger/avlastning boliger for barn  og ungdom, SFO og sikkert fler. 

Skrevet

Hvis du er lærling i en bedrift du ikke trives i, kan du snakke med opplæringskontoret. De kan hjelpe deg med å finne en ny læreplass. 

Fagbrev (svennebrev) er helt klart avgjørende for lønna di i fremtiden, men også for din egen del vil jeg tro. Tenk å kunne klappe seg på skuldra for at man stod hele løpet ut. Det er kanskje tøft når det står på, men forhåpentligvis har du ikke lenge igjen. 

Anbefaler deg å søke råd hos din veileder :) 

Skrevet

Fagbrev kan være avgjørende, avhenger hvilken bransje og så klart arbeidsplass. 

Jeg har fagbrev i salgsfaget, og det ble vektlagt ganske mye når jeg fikk jobb i bokhandel. Man har med seg en del kunnskap som en uten fagbrev ikke har, som kommer til nytte i jobben. 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...