AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #1 Skrevet 15. mai 2019 Barnet mitt vil være mindre hos faren sin, og etter mye dårlige opplevelser der vi har prøvd fvk og samtaler uten hjelp tenker jeg å la 9-åringen få viljen sin en periode. Da går vi fra 5 netter annenhver uke til 2. Men kan jeg bare si at slik blir det? Vi har aldri bodd sammen, og barnet har alltid hatt fast bosted hos meg. Anonymkode: 76bc4...049
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #2 Skrevet 15. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Barnet mitt vil være mindre hos faren sin, og etter mye dårlige opplevelser der vi har prøvd fvk og samtaler uten hjelp tenker jeg å la 9-åringen få viljen sin en periode. Da går vi fra 5 netter annenhver uke til 2. Men kan jeg bare si at slik blir det? Vi har aldri bodd sammen, og barnet har alltid hatt fast bosted hos meg. Anonymkode: 76bc4...049 Har dere en skriftlig samværsavtale? Anonymkode: 938d9...22c
Sylveon Skrevet 15. mai 2019 #3 Skrevet 15. mai 2019 Hva sier faren da? Vil han ha det sånn det er? Vil han ha mer? Vil han ha mindre? For jeg antar at dere har snakket om dette tidligere, med å lage samværet gå nedover, siden du sier at dere har hatt samtaler som ikke har ført frem?
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #4 Skrevet 15. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnet mitt vil være mindre hos faren sin, og etter mye dårlige opplevelser der vi har prøvd fvk og samtaler uten hjelp tenker jeg å la 9-åringen få viljen sin en periode. Da går vi fra 5 netter annenhver uke til 2. Men kan jeg bare si at slik blir det? Vi har aldri bodd sammen, og barnet har alltid hatt fast bosted hos meg. Anonymkode: 76bc4...049 Kommandanten på fjertholmen, er det du? Slik du skisserer endring i samvær høres ut som en fabelaktig plan, i hvertfall hvis du ønsker å eskalere problemer med eksen. Anonymkode: a7d14...9a5 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #5 Skrevet 15. mai 2019 En 9-åring har stor medbestemmelsesrett når det kommer til samvær. Her styrer barnet det helt selv, med sakkyndig sin velsignelse. Far er kjempesint for det, og har ødelagt forholdet til dattera si med sinnet sitt. Barnet har her mistet all tillitt til far, og han må bygge opp relasjonen på nytt igjen. Noe han selvsagt mener er helt feil 🙄 Til og med sakkyndig har sagt at han ikke evner å møte barnet og at han vil ha godt av samtaler med psykolog. Anonymkode: 5e65d...2b8 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #6 Skrevet 15. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: En 9-åring har stor medbestemmelsesrett når det kommer til samvær. Her styrer barnet det helt selv, med sakkyndig sin velsignelse. Far er kjempesint for det, og har ødelagt forholdet til dattera si med sinnet sitt. Barnet har her mistet all tillitt til far, og han må bygge opp relasjonen på nytt igjen. Noe han selvsagt mener er helt feil 🙄 Til og med sakkyndig har sagt at han ikke evner å møte barnet og at han vil ha godt av samtaler med psykolog. Anonymkode: 5e65d...2b8 En 9 åring har ingen medbestemmelse rett på samvær, når man er 16 kan man bestemme over samvær. Anonymkode: 938d9...22c
Rotemor Skrevet 15. mai 2019 #7 Skrevet 15. mai 2019 Hva sier far? Du må jo snakke med ham. Kanskje innkalle til samtale på familievernskontoret? Du kan ikke kjøre over ham fordi en niåring vil det. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #8 Skrevet 15. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: En 9 åring har ingen medbestemmelse rett på samvær, når man er 16 kan man bestemme over samvær. Anonymkode: 938d9...22c Når barnet er fylt 7 år, har det rett til å si sin mening om avgjørelser av stor betydning for barnet. Når barnet er fylt 12 år skal det legges stor vekt på hva barnet mener. Anonymkode: 5e65d...2b8 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #9 Skrevet 15. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: En 9 åring har ingen medbestemmelse rett på samvær, når man er 16 kan man bestemme over samvær. Anonymkode: 938d9...22c Barn over 7 år skal bli hørt dersom de har en mening om samvær og bosted. Ved 12 år skal det tilegges stor vekt på barnets mening. Anonymkode: 2fa19...26d 2
Macro Skrevet 15. mai 2019 #10 Skrevet 15. mai 2019 Det viktigste er at barnet blir hørt. Barnet er gammelt nok til å melde i fra om hva han eller hun trives med, og da er det foreldrenes plikt å legge til rette for det så sant det er praktisk og økonomisk mulig. Barn skal ikke lide for at mor/far ønsker å se barnet mer/mindre. Å ikke lytte til barnet skaper langt større problemer for alle tre enn at en forelder må senke kravene. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #11 Skrevet 16. mai 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Når barnet er fylt 7 år, har det rett til å si sin mening om avgjørelser av stor betydning for barnet. Når barnet er fylt 12 år skal det legges stor vekt på hva barnet mener. Anonymkode: 5e65d...2b8 Dette gjelder bosted, ikke samvær. Og at bli hørt er ikke samme som å bestemme. Jeg har akkurat vært gjennom en rettsak der retten dømte mot både barn og foreldren som var "enig" med barnet. Anonymkode: 938d9...22c 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #12 Skrevet 16. mai 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Barn over 7 år skal bli hørt dersom de har en mening om samvær og bosted. Ved 12 år skal det tilegges stor vekt på barnets mening. Anonymkode: 2fa19...26d Dette gjelder bosted, ikke samvær. Og at bli hørt er ikke samme som å bestemme. Jeg har akkurat vært gjennom en rettsak der retten dømte mot både barn og foreldren som var "enig" med barnet. Anonymkode: 938d9...22c 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #13 Skrevet 16. mai 2019 Foreldre må bli enige om samvær og bosted, det er ikke sånn at en forleder kan bestemme om den andre ikke er enig. Problemet er at eneste måte å få gjort endring hvis en av foreldrene ikke er enig er rettsak, noe som er et mareritt for alle parter, også barnet. Du kan si det sånna t hva du og barnet mener spiller liten rolle hvos faren er uenig. Dessverre. Beste tips hvis du tror faren kan være uenig er å bestille time på FVK for dere med ønske om å endre samværsavtalen dere har nå, og håpe at dere kan bli enige om ny avtale der. Anonymkode: 5a7d5...4d3 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #14 Skrevet 16. mai 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette gjelder bosted, ikke samvær. Og at bli hørt er ikke samme som å bestemme. Jeg har akkurat vært gjennom en rettsak der retten dømte mot både barn og foreldren som var "enig" med barnet. Anonymkode: 938d9...22c Det gjelder også samvær. Har vært i retten nylig selv, og der ble det vektlagt veldig mye hva barnet selv ønsket. Anonymkode: 5e65d...2b8
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #15 Skrevet 16. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det gjelder også samvær. Har vært i retten nylig selv, og der ble det vektlagt veldig mye hva barnet selv ønsket. Anonymkode: 5e65d...2b8 I barneloven er kun bosted nevnt så nei, det gjelder ikke samvær. Og igjen.. det å bli hørt er ikke samme som å bestemme selv. Det er vanvittige forskjeller på domstoler rundt om i landet dessverre. Anonymkode: 938d9...22c 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #16 Skrevet 16. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: I barneloven er kun bosted nevnt så nei, det gjelder ikke samvær. Og igjen.. det å bli hørt er ikke samme som å bestemme selv. Det er vanvittige forskjeller på domstoler rundt om i landet dessverre. Anonymkode: 938d9...22c https://www.bufdir.no/Familie/mekling/Mekling/ Sitat Skal barna være med til mekling? Barn har en lovfestet rett til å bli hørt i saker som angår dem. Før dere foreldre tar avgjørelser som påvirker barna, skal dere snakke med dem om deres ønsker og behov. Det gjelder også når dere flytter fra hverandre, og skal treffe avgjørelser om hvor barna skal bo fast og om samvær. Anonymkode: 5e65d...2b8
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #17 Skrevet 16. mai 2019 På 15.5.2019 den 16.07, AnonymBruker skrev: Har dere en skriftlig samværsavtale? Anonymkode: 938d9...22c Ingen skriftlig avtale nei, men har hatt dagens ordning i ca 3 år. Anonymkode: 76bc4...049
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #18 Skrevet 16. mai 2019 På 15.5.2019 den 16.13, Sylveon skrev: Hva sier faren da? Vil han ha det sånn det er? Vil han ha mer? Vil han ha mindre? For jeg antar at dere har snakket om dette tidligere, med å lage samværet gå nedover, siden du sier at dere har hatt samtaler som ikke har ført frem? Han vil ha det slik som det er, mest fordi det ikke ser bra ut å bare være "annenhver helg"-pappa tror jeg... Da vi var på fvk ble vi enige om en rekke punkter han skulle forbedre seg på, uten at forbedringen har skjedd. Anonymkode: 76bc4...049 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #19 Skrevet 16. mai 2019 På 15.5.2019 den 16.40, AnonymBruker skrev: Kommandanten på fjertholmen, er det du? Slik du skisserer endring i samvær høres ut som en fabelaktig plan, i hvertfall hvis du ønsker å eskalere problemer med eksen. Anonymkode: a7d14...9a5 Jeg spurte om det er mulig, ikke om din mening om det. Du kjenner ikke noe til situasjonen utover det jeg har skrevet her. Anonymkode: 76bc4...049
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #20 Skrevet 16. mai 2019 På 15.5.2019 den 20.27, AnonymBruker skrev: En 9-åring har stor medbestemmelsesrett når det kommer til samvær. Her styrer barnet det helt selv, med sakkyndig sin velsignelse. Far er kjempesint for det, og har ødelagt forholdet til dattera si med sinnet sitt. Barnet har her mistet all tillitt til far, og han må bygge opp relasjonen på nytt igjen. Noe han selvsagt mener er helt feil 🙄 Til og med sakkyndig har sagt at han ikke evner å møte barnet og at han vil ha godt av samtaler med psykolog. Anonymkode: 5e65d...2b8 Så fint at barnet selv får bestemme! Er noe lignende situasjon her, barnet er ikke trygg på pappaen og føler seg ikke hjemme der. Anonymkode: 76bc4...049
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå