AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #1 Skrevet 15. mai 2019 Er det noen andre foreldre som er ressurssterke med høy utdanning og gode jobber men som har ressurssvake barn på skolen? Barn som sliter faglig eller sosialt, har dårlige karakterer eller sliter psykisk. Vi er begge høyt utdannede og har jobber med høy sosial status. Begge oss har vært flinke på skolen, toppkarakterer og aldri hatt noen psykisk lidelse. Sønnen vår sliter faglig på skolen men fungerer bra sosialt. Han klarer ikke å få mer enn 3 i et eneste fag, ønsker ikke å jobbe hardt for oppnå noe mer. Datteren vår er i tenårene og sliter med depresjon. Vi gjør alt vi kan for å hjelpe barna våre fordi håpet om bedre tider er alltid der. Anonymkode: de1ed...e3e 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #2 Skrevet 15. mai 2019 Jeg har alltid hatt ressurssterke foreldre, men var en dårlig elev i motsetning til søsteren min. Jeg skulle ønske foreldrene mine spurte meg om hvorfor jeg ikke ville gjøre leksene og hvorfor jeg syntes ting var vanskelig. Jeg følte jeg måtte skjule alt jeg gjorde på fritiden, for var det noe de ikke likte, så fikk jeg bestandig skikkelig kjeft. Og ja, jeg var redd for kjeft og begynte å lyve. De ville aldri snakke rolig med meg.. Jeg tror det beste dere kan gjøre er å høre på barnet, hvorfor ting er som det er, uten å komme med løsninger alene, men jobbe det ut sammen med barnet, gi det mestringsfølelse og oppmuntring til å prøve mer.. Jeg vet ikke hva dere gjør, og dere har kanskje prøvd disse tingene, men det er hva jeg hadde satt pris på.. Jeg tror ikke det har noe å si for hva slags jobber dere har, men at dere er villig til å motta det barnet sier på et ikke-dømmende, nøytralt og behjelpelig plan. Kanskje det er noe på skolen som gjør at barnet sliter. Jeg ble ikke mobbet, men ertet, det gjorde det ekstremt vanskelig for meg sosialt, og det gikk veldig utover det faglige. Dette ordner seg ❤️ Anonymkode: a054c...4b3 8
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #3 Skrevet 15. mai 2019 Det første som slår meg når jeg leser dette er for høyt press. Kanskje er det ubevisst, men jeg tror begge barna deres sliter med det. De når ikke opp til forventningene de tror/føler at dere har. Måten du skriver dette på roper at de ikke lever opp til forventningene. Dere bør virkelig gå i dere selv og se hva dere gjør, hva dere snakker om med barna m.m. Se om dere kan snu det, og få barna til å være glade i seg selv slik de er. Elsk barna deres slik de er. Anonymkode: ec4c6...083 37
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #4 Skrevet 15. mai 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det første som slår meg når jeg leser dette er for høyt press. Kanskje er det ubevisst, men jeg tror begge barna deres sliter med det. De når ikke opp til forventningene de tror/føler at dere har. Måten du skriver dette på roper at de ikke lever opp til forventningene. Dere bør virkelig gå i dere selv og se hva dere gjør, hva dere snakker om med barna m.m. Se om dere kan snu det, og få barna til å være glade i seg selv slik de er. Elsk barna deres slik de er. Anonymkode: ec4c6...083 Helt enig i dette! Det virker som dere legger et umenneskelig press på barna deres. Kanskje sønnen din bare ikke klarer skolen, hva er galt med å være "middelmådig"? Det finnes nok av gode jobber der og. Hvis dere viser skuffelse og misnøye over at han gjør det så dårlig på skolen vil dere få enda en unge med depresjon, just sayin'. Anonymkode: d6b76...6cd 10
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #5 Skrevet 15. mai 2019 Begge mine foreldre har høy utdannelse med doktorgrad og det som er😄 Jeg derimot, slutta på skolen etter 1 gym, svirra rundt og var helt «lost». Men de støttet meg alltid og hadde forståelse for at jeg var helt motsatt av dem. Det eneste de forlangte, var at jeg måtte skaffe meg en jobb. Nå flere år senere,har jeg fremdeles ingen utdannelse, men eget firma med flere ansatte. Man MÅ ikke ha lang utdannelse for å være ressursstek og gjøre det bra. Noen ganger holder det å følge hjertet sitt😄 Anonymkode: 8b84a...0be 9
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #6 Skrevet 15. mai 2019 Bare fordi dere har høy status jobber, og høyere utdannelse. Betyr det ikke at dere er ressurssterke foreldre. Er jo flere foreldre med flotte utdannelser, jobber og mye penger, som ikke er så god foreldre. Og sier ikke at dere ikke er gode foreldre. Men nå kan man være ressurssterke foreldre, selv om man ikke har høyere utdannelse, eller bra jobber. Anonymkode: 0f3c6...def 22
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #7 Skrevet 15. mai 2019 Å ha høyere utdanning er ikke ensbetydende med at en er ressurssterk!! jeg har utdanning på VGs nivå, men er veldig ressurssterk. Det handler ikke om hva man jobber som, hvor mye penger man har eller hva slags status en har ellers... Anonymkode: 5a464...1b0 8
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #8 Skrevet 15. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det noen andre foreldre som er ressurssterke med høy utdanning og gode jobber men som har ressurssvake barn på skolen? Barn som sliter faglig eller sosialt, har dårlige karakterer eller sliter psykisk. Vi er begge høyt utdannede og har jobber med høy sosial status. Begge oss har vært flinke på skolen, toppkarakterer og aldri hatt noen psykisk lidelse. Sønnen vår sliter faglig på skolen men fungerer bra sosialt. Han klarer ikke å få mer enn 3 i et eneste fag, ønsker ikke å jobbe hardt for oppnå noe mer. Datteren vår er i tenårene og sliter med depresjon. Vi gjør alt vi kan for å hjelpe barna våre fordi håpet om bedre tider er alltid der. Anonymkode: de1ed...e3e Jeg har ressurssterke foreldre. De har høy utdannelse, jobber med høy sosial status og masse penger. Gjennom barndommen så ble vi mobbet, slått og plaget. Fra barndommen så husker jeg at jeg pleide å gjemme meg under pulten da en av dem kom hjem fra jobb, så de ikke skulle finne meg og gå til angrep på meg. Jeg støtter den som sier at selv om dere har ressurser så trenger det ikke bety at dere er flinke foreldre og får barn som jager etter det samme som dere. Ikke at jeg prøver å si at dere er dårlig foreldre, men jeg tenker bare at når du skriver innlegget så har du fokus på feil verdier. Vi levde heller ikke opp til forventningene til foreldrene våres. Aldri var noe bra nok, aldri fikk vi høre at noe var bra jobbet eller at vi klarte noe. Det var alltid konstant kritikk, kritikk, kritikk. Tvang du deg til å stå på scenen med sceneskrekk? Ja, men se på XXX som sang og hadde hovedrollen. Sukk. Skulle ønske min datter hadde hovedrollen og ikke bare noen skrøpelige linjer. Fikk du 3 på tentamen? Sukk. Har du hørt om XXX i klassen din som får bare 6-ere? Sukk. Har du vært og kjøpt deg en topp? Sukk. Du ligner på en hore når du har den på. Kunne du ikke være litt mer som XXX? Hun har stil. Supermotiverende! Anonymkode: f5db9...ae0 7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #9 Skrevet 15. mai 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å ha høyere utdanning er ikke ensbetydende med at en er ressurssterk!! jeg har utdanning på VGs nivå, men er veldig ressurssterk. Det handler ikke om hva man jobber som, hvor mye penger man har eller hva slags status en har ellers... Anonymkode: 5a464...1b0 Ehm jo.... Jeg føler du føler deg truffet Anonymkode: 96191...cd8 5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #10 Skrevet 15. mai 2019 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare fordi dere har høy status jobber, og høyere utdannelse. Betyr det ikke at dere er ressurssterke foreldre. Er jo flere foreldre med flotte utdannelser, jobber og mye penger, som ikke er så god foreldre. Og sier ikke at dere ikke er gode foreldre. Men nå kan man være ressurssterke foreldre, selv om man ikke har høyere utdannelse, eller bra jobber. Anonymkode: 0f3c6...def Ressurssterk er ikke det samme som å gode foreldre Men om du fikk barn som 18 åring, jobber som ufaglært og er drit god mor så er du fortsatt ikke ressurssterk. Ressurssterk : smart, god jobb, god lønn Anonymkode: 96191...cd8 8
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #11 Skrevet 15. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ehm jo.... Jeg føler du føler deg truffet Anonymkode: 96191...cd8 Eh nei. Du må være ordentlig dum hvis du tror at å være ressursterk er synonymt med høyere utdannelse.. Anonymkode: d6b76...6cd 7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #12 Skrevet 15. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ressurssterk er ikke det samme som å gode foreldre Men om du fikk barn som 18 åring, jobber som ufaglært og er drit god mor så er du fortsatt ikke ressurssterk. Ressurssterk : smart, god jobb, god lønn Anonymkode: 96191...cd8 For de som ikke har gode jobber er ikke smarte? Snakk om fordommer gitt!! Jeg regner med at du er en av dem som sier til barna dine at folk som bor på østkanten må man holde seg unna for alle er lavtlønnede og kriminelle🤦🏻♀️ Anonymkode: d6b76...6cd 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #13 Skrevet 15. mai 2019 Man blir ikke nødvendigvis skoleflink av å ha skoleflinke foreldre. For å ta det motsatte: Mine foreldre hadde ingen utdannelse (kun det som i gamle dager het folkeskolen). Vi hadde ingen bøker hjemme (bortsett i fra noen Det Beste bøker som min mor bestilte fordi det fulgte med noen forgylte teskjeer...) . Tross dette, ble jeg skoleflink, og nærmest løpt til biblioteket for å låne bøker. Masse bøker! Foreldrene mine skjønte aldri hvorfor det plutselig dukket opp et skolelys i familien. Anonymkode: d0533...44d 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #14 Skrevet 15. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For de som ikke har gode jobber er ikke smarte? Snakk om fordommer gitt!! Jeg regner med at du er en av dem som sier til barna dine at folk som bor på østkanten må man holde seg unna for alle er lavtlønnede og kriminelle🤦🏻♀️ Anonymkode: d6b76...6cd Det er ikke det vedkommende sier, men at en ressurssterk person er både smart, har en god jobb og god råd. Jeg har selv barn og går under definisjonen ressurssvak forelder. Jeg vet at jeg er smart, men når du lever fra lønn til lønn hver måned i en liten leilighet og du kjenner at det vrir seg i magen når strømregningen kommer på vinteren. Ja, da er det ikke så mange ressurser å by på! Anonymkode: f5db9...ae0 8
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #15 Skrevet 15. mai 2019 Jeg forbinder ordet med å ha ressurser på flere/mange områder i livet. Det dreier seg om så mye mer enn bare materielle ressurser. For eksempel vil jeg kalle en person ressurssterk dersom han eller hun har hatt en vanskelig barndom, men som på tross av dette har skapt seg et godt liv og selv er en god omsorgsperson. Jeg synst ikke det å ha jobb, hus, rene barn og en pen fasade er ressurssterkt. Heller at du har overskudd til å bidra med noe positivt utover den vanlige hverdag. Enten i dine barn , andre mennesker eller andre prosjekter. At man har øyne og energi utover normalt navleskue uten at det går utover de andre tinga. Sitat fra div brukere på foreldre forum. Anonymkode: 40476...a17 6
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #16 Skrevet 15. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke det vedkommende sier, men at en ressurssterk person er både smart, har en god jobb og god råd. Jeg har selv barn og går under definisjonen ressurssvak forelder. Jeg vet at jeg er smart, men når du lever fra lønn til lønn hver måned i en liten leilighet og du kjenner at det vrir seg i magen når strømregningen kommer på vinteren. Ja, da er det ikke så mange ressurser å by på! Anonymkode: f5db9...ae0 Deg om det. Men ressurser kan være så mangt, en fattig mor/far kan ha noe annet å tilby barnet sitt enn økonomiske goder. DET er en ressurs. Det er utrolig gammeldags og ikke minst, trangsynt å påstå at man ikke er ressursterk før man er millionær og bor i ett slott. Anonymkode: d6b76...6cd 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #17 Skrevet 15. mai 2019 En ressurssterk person for meg er ikke de som kun har gode jobber og god økonomi. Har flere av de i min omgangskrets og ikke en gang løpet av uka sette de seg ned med barna uten å ha en barnevakt til stede eller de sitter med tlf i hånda. De klager og kjefter på ungene fordi de ikke gjør det bra nok på skolen. De forventer seksere og at de er like flinke som sine foreldre. Jeg grøsser når jeg ser de stakkars barna. Hos oss er de blide og kan slappe av. De ler og tuller. Hjemme så går de nesten skolerett. Et ressurssterk hjem er der barna ikke blir møtt av et vist press og veit at de ikke må gjøre noe mer enn det de føler de mestrer selv. At de kan komme inn døra og være lei seg for noe. At de kan feile på noe, med beskjed om å prøve igjen. Har de gjort innsatsen sin så prøver foreldrene å finne en annen synsvinkel. Om du er fattig eller rik betyr absolutt ingenting så lenge barn blir møtt på sine behov og foreldre sine. Kommer fra en så kalt ressurssterk familie med rike foreldre, men noe de var gode på var å gi meg juling så fort jeg kom inn døra fordi jeg hadde lagd hull i buksa mi. Hvis dere mener folk er ressurssterke kun pga gode jobber og god økonomi så burde dere gå inn i dere selv og lete etter bedre verdier. Anonymkode: dc9b9...76d 4
Jadzia Skrevet 15. mai 2019 #18 Skrevet 15. mai 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ressurssterk er ikke det samme som å gode foreldre Men om du fikk barn som 18 åring, jobber som ufaglært og er drit god mor så er du fortsatt ikke ressurssterk. Ressurssterk : smart, god jobb, god lønn Anonymkode: 96191...cd8 Jeg tør faktisk å påstå at barn med foreldre som ikke har all verdens med inntekt, men som er til stede, stiller opp, følger opp og har tid til å SE ungene sine, jevnt over har bedre sjans for å få unger som lykkes enn foreldre som er for opptatt med jobb og penger og har det materielle i fokus. Jobb og lønn er faktisk ikke alt her i verden. All verdens med penger kan ikke kjøpe deg trygghet og selvtillit. Det kan ikke kjøpe deg helse eller et godt liv. Det kan ikke kjøpe deg kjærlighet og omsorg som barn trenger. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #19 Skrevet 15. mai 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ressurssterk er ikke det samme som å gode foreldre Men om du fikk barn som 18 åring, jobber som ufaglært og er drit god mor så er du fortsatt ikke ressurssterk. Ressurssterk : smart, god jobb, god lønn Anonymkode: 96191...cd8 Nei, ressurssterk er ikke god jobb og lønn. Du forveksler det med MATERIELT sterk. ressurssterk er derimot å takle hverdagslivets utfordringer på en adekvat måte , komme seg gjennom kriser uten å bukke under og å stå i motstand uten å resignere. Selvfølgelig er du ressurssterk hvis du fikk barn som 18 åring, og er en god mor. Uten livserfaring er foreldreskap en svært krevende oppgave. Å klare det godt vitner om MASSE personlige ressurser. Begrepet ditt virker veldig snevert!! Anonymkode: 880e4...735 9
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #20 Skrevet 15. mai 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ehm jo.... Jeg føler du føler deg truffet Anonymkode: 96191...cd8 Nei absolutt ikke. Som jeg sier så har ikke jeg høyere utdanning, men er fortsatt ressurssterk. Det er ikke sånn at jeg kaller meg selv ressurssterk, men har et stort hjelpeapparat rundt sønnen min som har autisme og jeg er rimelig sikker jeg har hørt det fra samtlige. Grunnen til at de sier jeg er ressurssterk er fordi jeg har evne til å finne løsninger på problemer og sette meg inn i nye ting når det er nødvendig. BHG ytret bekymring for min sønns utvikling da han var 1,5 år. Jeg tok tak med en gang, begynte å lese meg opp og landet på mistanke om autisme. Jeg ba BHG kalle inn ppt, noe de ikke gjorde så da troppet jeg selv opp på ppt kontoret og ba om en time. Ppt kalte inn BHG på møte. Jeg dro til fastlegen og ba om utredning. Fastlegen mente det ikke kunne utredes så tidlig, så jeg oppsøkte barnevernet for hjelp. Der ble jeg hørt og de fikk henvist til utredning. Det var tydelig for legen, på første konsultasjon, at her var det snakk om barneautisme. Han fikk diagnosen rett før han fylte 2 år. Videre har jeg lest meg opp på lover, rettigheter, rundskriv og hele denne jungelen. Jeg har selv funnet ut av alt og jeg har selv gjort all jobben rundt. Dette måtte jeg fordi ingen i det offentlige tok tak og hadde det ikke vært for jobben jeg gjorde så ville ikke sønnen min hatt en så god utvikling som han har hatt til nå. Tidlig intervensjon er alfa og omega. Har gått fra å ha en gutt som ikke snakket, ikke brukte gester, ikke reagerte på navnet sitt, ikke klarte å leke funksjonelt osv, til å nå ha en gutt som snakker som en foss, bruker tydelig kroppsspråk, kan presentere seg selv, leker med andre barn, har fantasilek, leker bra med leketøy osv. Jeg har selv klart å finne ut av dette med hjelpemidler, ergoterapeut osv. Jeg har selv hentet ut pristilbud og søkt hjelpemidler uten ergoterapeut eller noe form for opplæring. Har faktisk også designet en reiseseng som hjelpemiddelselskapet tok inn i sortimentet sitt rett etter (laget etter vår sønns behov). Kunne gitt mange fler eksempler, men du ser bør se tegninga til nå... Dette er et eksempel på en ressurssterk person! Jeg har ingen høy utdannelse, har ikke noe særlig nettverk og har null støtte i familien min (foreldre, søsken osv), ikke mye penger... men fortsatt ressurssterk. https://www.naob.no/ordbok/ressurssterk Anonymkode: 5a464...1b0 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå