Gå til innhold

Haster! Gifte meg til helga??

Anbefalte innlegg

Gjest megmegmeg
Skrevet

Jeg skal til Paris sammen med samboeren min te helga. Kan godt være vi gifter oss. Har hørt om folk som gifter seg impulsivt i utlandet. Da trenger man alså ikke å ha med papirene når vi drar? alså vi kan heller skrive under disse når vi kommer hjem?

Viss vi planlegger det så blir det sikkert ikke noe av.. samboeren min er anti plenlegger:D!!!!

Vet dere noe om dette?

meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring ambasaden og spør!

Har hørt at de har lange køer der, men dere kan jo være heldige.

Gjest megmegmeg
Skrevet

Om det er køer der, har det noe med om man trenger å sklrive under papirer i norge før man reiser? Alså viss de har ledig tid kan det hende vi da kan gifte oss uansett om vi har underskrevet papirer i norge på forhånd??

beklager men har ikke peiling på sånt:)

meg

Skrevet

Må man ikke sende sånn "prøve for vigsel" sak først?

Gjest Anonymous
Skrevet

vet ikke... men tror det vil være sånn at om dere "haste" gifter dere i paris i helga så vil ikke dette være juridisk gyldig i norge så lenge dere ikke har papirene i orden. Slik er det jo eks. med Las Vegas bryllup. De er ikke juridisk bindene i Norge.

I Frankrike er det forresten slik at kirkebryllup ikke er juridisk bindene, kun rådhus bryllup. Derfor er det i frankrike vanlig med to bryllyp.

Gjest Anonymous
Skrevet

:( jaja.... får se hva det blir til :)

Takk for hjelpa!

meg

Gjest Anonymous
Skrevet

Husk bare på at dersom du senere skulle trenge en kopi av vigselsattesten din, må du henvende deg til den ambassaden i utlandet hvor du viet deg. Folkeregisteret i Norge kan ikke gi deg en slik.

Skrevet

Du må nok ha papirene i orden hjemmefra først.

Men dere kan jo "gifte" dere på impuls og ordne papirene hjemme i etterkant. Da er dere ikke lovlig gift før papirene hjemme er ordnet, men dere kan jo velge selv å bruke den romantiske markeringen som "deres bryllupsdag" ?

Gjest Anonymous
Skrevet

Hm, så rart. Det står at ein treng legeattest for å gifte seg for franske myndigheiter (altså ikke i ambassaden, etter som eg forsto.) Legeattest? Høres rart ut!

Skrevet

Må man ikke ta blodprøve i USA? Kan det være samme grunn?

Er ikke helt sikker på hvor den kommer fra - kan kanskje ha noe med Rhesus-problematikken: Dersom foreldrene har feil blodtype kan det være livsfarlig for barn under fødselen, oftest for barn nr. 2.

Kan jo ha vært en kjapp måte å sjekke alle brudepar på, slik at man kan advare dem før ting går galt - særlig før i tiden, da mange kanskje ikke gikk til lege, fødte hjemme osv.

I dag er det kanskje mer interessant med smittsomme sykdommer, spesielt seksuelle sådane.

I Norge holder det jo at du skriver i prøvelsespapirene at du ikke har en slik sykdom, men det er jo fort gjort å lyve der - kanskje den franske ordningen er for å slippe det?

Er jo litt kjipt med kjappt kjærlighetsbryllup og så finner du ut at han har herpes/hepatitt/HIV uka etter...

Sånt vil man gjerne vite om på forhånd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...