AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #1 Skrevet 15. mai 2019 Dere bunadsglade - er dette noe dere ville reagert negativt på? Jeg er en kvinne på 29 år som alltid har gått i herreklær. Jeg er ikke trans, men jeg føler meg bare mest komfortabel i et maskulint uttrykk. Til fest har jeg alltid på meg dress, og hverdagsantrekket er jeans og skjorte. Er høy og slank, og føler at dette er "meg". Har lenge hatt en drøm om å få sydd meg en herrebunad, og får tommelen opp fra venner og familie om ideen. Men hva tenker folk som ikke kjenner meg om en kvinne i herrebunad? Er litt engstelig for å støte noen fordi det er så sterke meninger rundt det å ha bunad... Anonymkode: a841a...98e 9
Gjesten Skrevet 15. mai 2019 #2 Skrevet 15. mai 2019 Jeg har aldri tenkt tanken engang, men kan ikke skjønne annet enn at det hadde vært dødskult! Hvis det er din stil å gå med herreklær, synes jeg du skal gå for det! 22
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #3 Skrevet 15. mai 2019 Jeg er kvinne og har det på samme måte som deg. Jeg bestilte min herrebunad i år etter å ha gått igjennom samme tankeprosessen. Føler det er litt statement, men jeg er komfortabel med det. Go for it! Anonymkode: 0203a...beb 15
Fjollefyr Skrevet 15. mai 2019 #5 Skrevet 15. mai 2019 Jeg tenker at det som kan bli litt rart, er evt passform. At det er ei dame som har den på er egentlig kult. Men kler du herreklær i passform, så syntes jeg at du skal bruke herrebunad. 1
mam4ma Skrevet 15. mai 2019 #6 Skrevet 15. mai 2019 Nei, fy flate! Kjør på og drit i hva folk måtte si! Tøft gjort ❤️ (OG jeg tror d kan sende gode signaler til folk som sliter litt med å godta seg selv, uansett hva grunnen måtte være!) 7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #7 Skrevet 15. mai 2019 Føler det blir feil , mtp at det er ett tradisjonsplagg, og på den tiden var det ikke naturlig. Blir heller ikke naturlig idag. Da dropper du heller hele bunaden. Anonymkode: ddbfa...6c4 6
Macro Skrevet 15. mai 2019 #8 Skrevet 15. mai 2019 Mye bedre med ei glad dame i herrebunad enn ei utilpass dame i damebunad. Kjør på! 11
SoWhat? Skrevet 15. mai 2019 #9 Skrevet 15. mai 2019 Det er mange fine herrebunader også. Bare gå med en, det tror jeg er stilig. 3
Macro Skrevet 15. mai 2019 #10 Skrevet 15. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Føler det blir feil , mtp at det er ett tradisjonsplagg, og på den tiden var det ikke naturlig. Blir heller ikke naturlig idag. Da dropper du heller hele bunaden. Anonymkode: ddbfa...6c4 Det blir et tradisjonsplagg mindre i gata på 17.mai dersom hun dropper det... 5
SoWhat? Skrevet 15. mai 2019 #11 Skrevet 15. mai 2019 3 minutter siden, mam4ma skrev: Nei, fy flate! Kjør på og drit i hva folk måtte si! Tøft gjort ❤️ (OG jeg tror d kan sende gode signaler til folk som sliter litt med å godta seg selv, uansett hva grunnen måtte være!) Det i parentes! 🙂 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #12 Skrevet 15. mai 2019 Bundadspolitiet (ja, de finnes) blir sikkert støtt og krenket, men det er ikke noe å bry seg om. Kle deg som du vil! Anonymkode: f094a...7b3 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #13 Skrevet 15. mai 2019 Støtt ville jeg ikke blitt, men jeg synes det ville vært snålt. Kjempesnålt, faktisk. Akkurat som jeg synes damebunad ville vært snålt på menn. Bruk gjerne en stilig smoking eller dress, men for meg sitter det litt langt inne å velge motsatt kjønns antrekk akkurat på tradisjonsplaggene. Man MÅ jo ikke ha bunad. Det er gangbart å pynte seg på andre måter. Anonymkode: 9b921...bf4 8
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #14 Skrevet 15. mai 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Føler det blir feil , mtp at det er ett tradisjonsplagg, og på den tiden var det ikke naturlig. Blir heller ikke naturlig idag. Da dropper du heller hele bunaden. Anonymkode: ddbfa...6c4 Hvilken tid? Bunad er en moderne rekonstruksjon, og finnes ikke autentisk. Og i dag er det vanlig å blande kjønnsuttrykk, så go for det. Anonymkode: 8b392...b4d 9
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #15 Skrevet 15. mai 2019 I would love IT. Kjør på❤️ Anonymkode: 5dcf2...7ca 9
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #16 Skrevet 15. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken tid? Bunad er en moderne rekonstruksjon, og finnes ikke autentisk. Og i dag er det vanlig å blande kjønnsuttrykk, så go for det. Anonymkode: 8b392...b4d Dette gjelder kun noen av bunadene. Mange er helt autentiske, altså konstruert fra gamle plagg som er funnet, eller at de har rett gått rett fra folkedrakt til bunad. Anonymkode: d8289...aef 5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #17 Skrevet 15. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Støtt ville jeg ikke blitt, men jeg synes det ville vært snålt. Kjempesnålt, faktisk. Akkurat som jeg synes damebunad ville vært snålt på menn. Bruk gjerne en stilig smoking eller dress, men for meg sitter det litt langt inne å velge motsatt kjønns antrekk akkurat på tradisjonsplaggene. Man MÅ jo ikke ha bunad. Det er gangbart å pynte seg på andre måter. Anonymkode: 9b921...bf4 Det er nettopp derfor TS burde gjøre det. Vi lever i et fargerikt felleskap, med så mange forskjellige individer. Å kjøre ikke normalt, normalt i mine øyne , svart/hvitt, normalt/unormalt er så passé. Gjør det du føler for. Vær en som går foran. Anonymkode: 5dcf2...7ca 7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #18 Skrevet 15. mai 2019 Just now, AnonymBruker said: Dette gjelder kun noen av bunadene. Mange er helt autentiske, altså konstruert fra gamle plagg som er funnet, eller at de har rett gått rett fra folkedrakt til bunad. Anonymkode: d8289...aef Er jo uansett bare kopier av andre lands drakter. Hvem bryr seg? Anonymkode: 3f020...f16 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #19 Skrevet 15. mai 2019 Du er et fritt menneske og gjør det du selv vil, men jeg synes akkurat bunad kan bli litt rart siden det er et såpass tradisjonelt plagg. Jeg klarer heller ikke helt se at passformen kommer til å kle en kvinne, da tror jeg dress er et bedre valg. Anonymkode: d8289...aef 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #20 Skrevet 15. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er jo uansett bare kopier av andre lands drakter. Hvem bryr seg? Anonymkode: 3f020...f16 Nei. De er påvirket av moten som var i Europa på 1600, 1700 og 1800-tallet ja, men de har norske særpreg. Anonymkode: d8289...aef 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå