AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #1 Skrevet 15. mai 2019 Hei. Noen her som har erfaring med newfoundlandshund? Vil gjerne høre både positivt og negativt med rasen. Og kanskje noen har en oppdretter å anbefale? Er forberedt på mye pelsstell og sikling 😊 Anonymkode: 0375d...d09
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #2 Skrevet 15. mai 2019 Newfoundlandshunden er en fantastisk rase. De er verdens snilleste og søteste. De har ofte mye personlighet. De er definitivt gentle giants! jeg elsker hunder og av alle rasene som finnes der ute, er newfoundlandshunden favoritten min Ja, de sikler mye. Og her mener jeg ikke litt sikkel i ny og ne - det er MYE. Det skummer i munnvikene etter litt anstrengelse og lek, og ser de mat så renner det kraftig fra munnen. Så om man syns sikkel er ekkelt er ikke dette rasen å gå for. De krever også mye pelsstell, helst skal de børstes flere ganger i uka. Det er ikke alle som gjør dette med sine nuffer, og hundene har da ofte flokete pels. Det er mye pels det er snakk om, og rasen er tidkrevende når det kommer til stell. Når en skal bade den er det ikke vits i å prøve å få den i dusjen, den bør absolutt ha et badekar å bade i. Finnes badekar ment for slike hunder man får kjøpt. Et stellebord er også lurt å ha til en så stor hund. Nuffen krever mye plass. Den er stor, og som alle store hunder er den ikke helt klar over hvor stor den er. Den trenger en del plass å bevege seg på. Med tanke på pelsen blir den fort varm, og den kan ha det fælt om sommeren når det er skikkelig varmt ute. Da må den ha tilgang på et kjølig sted, et kaldt rom med vifte uten sollys, gjennomtrekk osv. Dette er selvsagt men jeg bare nevner det! Kan være ting man ikke har tenkt på. Av mosjon er det nok med en tur hver dag. Trenger ikke gå på fjellet og løpe med den akkurat, den er fornøyd med en helt vanlig tur på 30 minutter. De ELSKER vann, så om du bor i nærheten av ferskvann så burde du ta den med ofte slik at den får svømme og bade. Nuffen kan være plaget med allergier. Dette er plagsomme allergier for hunden, og de får stygge hotspots og vonde utslett. Vanskelig å behandle. De kan også få problemer med hoftene pga størrelsen sin og det at de vokser så fort. Levealderen er forventet ganske kort for en nuffe, men jeg har hørt om nuffer som blir 10-11 år. Men det er ikke så ofte. Anonymkode: a5da4...e02 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #3 Skrevet 15. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Newfoundlandshunden er en fantastisk rase. De er verdens snilleste og søteste. De har ofte mye personlighet. De er definitivt gentle giants! jeg elsker hunder og av alle rasene som finnes der ute, er newfoundlandshunden favoritten min Ja, de sikler mye. Og her mener jeg ikke litt sikkel i ny og ne - det er MYE. Det skummer i munnvikene etter litt anstrengelse og lek, og ser de mat så renner det kraftig fra munnen. Så om man syns sikkel er ekkelt er ikke dette rasen å gå for. De krever også mye pelsstell, helst skal de børstes flere ganger i uka. Det er ikke alle som gjør dette med sine nuffer, og hundene har da ofte flokete pels. Det er mye pels det er snakk om, og rasen er tidkrevende når det kommer til stell. Når en skal bade den er det ikke vits i å prøve å få den i dusjen, den bør absolutt ha et badekar å bade i. Finnes badekar ment for slike hunder man får kjøpt. Et stellebord er også lurt å ha til en så stor hund. Nuffen krever mye plass. Den er stor, og som alle store hunder er den ikke helt klar over hvor stor den er. Den trenger en del plass å bevege seg på. Med tanke på pelsen blir den fort varm, og den kan ha det fælt om sommeren når det er skikkelig varmt ute. Da må den ha tilgang på et kjølig sted, et kaldt rom med vifte uten sollys, gjennomtrekk osv. Dette er selvsagt men jeg bare nevner det! Kan være ting man ikke har tenkt på. Av mosjon er det nok med en tur hver dag. Trenger ikke gå på fjellet og løpe med den akkurat, den er fornøyd med en helt vanlig tur på 30 minutter. De ELSKER vann, så om du bor i nærheten av ferskvann så burde du ta den med ofte slik at den får svømme og bade. Nuffen kan være plaget med allergier. Dette er plagsomme allergier for hunden, og de får stygge hotspots og vonde utslett. Vanskelig å behandle. De kan også få problemer med hoftene pga størrelsen sin og det at de vokser så fort. Levealderen er forventet ganske kort for en nuffe, men jeg har hørt om nuffer som blir 10-11 år. Men det er ikke så ofte. Anonymkode: a5da4...e02 Takk for godt svar 😁 Har du noe kjennskap til Chiqui Bear oppdrett? Anonymkode: 0375d...d09
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #4 Skrevet 15. mai 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for godt svar 😁 Har du noe kjennskap til Chiqui Bear oppdrett? Anonymkode: 0375d...d09 Nei. Kjenner kun til Ohoi og Lasydog Anonymkode: a5da4...e02
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #5 Skrevet 16. mai 2019 På 15.5.2019 den 13.39, AnonymBruker skrev: Newfoundlandshunden er en fantastisk rase. De er verdens snilleste og søteste. De har ofte mye personlighet. De er definitivt gentle giants! jeg elsker hunder og av alle rasene som finnes der ute, er newfoundlandshunden favoritten min Ja, de sikler mye. Og her mener jeg ikke litt sikkel i ny og ne - det er MYE. Det skummer i munnvikene etter litt anstrengelse og lek, og ser de mat så renner det kraftig fra munnen. Så om man syns sikkel er ekkelt er ikke dette rasen å gå for. De krever også mye pelsstell, helst skal de børstes flere ganger i uka. Det er ikke alle som gjør dette med sine nuffer, og hundene har da ofte flokete pels. Det er mye pels det er snakk om, og rasen er tidkrevende når det kommer til stell. Når en skal bade den er det ikke vits i å prøve å få den i dusjen, den bør absolutt ha et badekar å bade i. Finnes badekar ment for slike hunder man får kjøpt. Et stellebord er også lurt å ha til en så stor hund. Nuffen krever mye plass. Den er stor, og som alle store hunder er den ikke helt klar over hvor stor den er. Den trenger en del plass å bevege seg på. Med tanke på pelsen blir den fort varm, og den kan ha det fælt om sommeren når det er skikkelig varmt ute. Da må den ha tilgang på et kjølig sted, et kaldt rom med vifte uten sollys, gjennomtrekk osv. Dette er selvsagt men jeg bare nevner det! Kan være ting man ikke har tenkt på. Av mosjon er det nok med en tur hver dag. Trenger ikke gå på fjellet og løpe med den akkurat, den er fornøyd med en helt vanlig tur på 30 minutter. De ELSKER vann, så om du bor i nærheten av ferskvann så burde du ta den med ofte slik at den får svømme og bade. Nuffen kan være plaget med allergier. Dette er plagsomme allergier for hunden, og de får stygge hotspots og vonde utslett. Vanskelig å behandle. De kan også få problemer med hoftene pga størrelsen sin og det at de vokser så fort. Levealderen er forventet ganske kort for en nuffe, men jeg har hørt om nuffer som blir 10-11 år. Men det er ikke så ofte. Anonymkode: a5da4...e02 Må bare få skryte av gode innlegg som dette av folk som tydelig har erfaring med rasen som det blir spurt etter! Alt for ofte ser jeg folk anbefale/fraråde raser basert på få individer eller synsing... Anonymkode: 6016b...83f 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #6 Skrevet 16. mai 2019 On 5/15/2019 at 1:39 PM, AnonymBruker said: Newfoundlandshunden er en fantastisk rase. De er verdens snilleste og søteste. De har ofte mye personlighet. De er definitivt gentle giants! jeg elsker hunder og av alle rasene som finnes der ute, er newfoundlandshunden favoritten min Ja, de sikler mye. Og her mener jeg ikke litt sikkel i ny og ne - det er MYE. Det skummer i munnvikene etter litt anstrengelse og lek, og ser de mat så renner det kraftig fra munnen. Så om man syns sikkel er ekkelt er ikke dette rasen å gå for. De krever også mye pelsstell, helst skal de børstes flere ganger i uka. Det er ikke alle som gjør dette med sine nuffer, og hundene har da ofte flokete pels. Det er mye pels det er snakk om, og rasen er tidkrevende når det kommer til stell. Når en skal bade den er det ikke vits i å prøve å få den i dusjen, den bør absolutt ha et badekar å bade i. Finnes badekar ment for slike hunder man får kjøpt. Et stellebord er også lurt å ha til en så stor hund. Nuffen krever mye plass. Den er stor, og som alle store hunder er den ikke helt klar over hvor stor den er. Den trenger en del plass å bevege seg på. Med tanke på pelsen blir den fort varm, og den kan ha det fælt om sommeren når det er skikkelig varmt ute. Da må den ha tilgang på et kjølig sted, et kaldt rom med vifte uten sollys, gjennomtrekk osv. Dette er selvsagt men jeg bare nevner det! Kan være ting man ikke har tenkt på. Av mosjon er det nok med en tur hver dag. Trenger ikke gå på fjellet og løpe med den akkurat, den er fornøyd med en helt vanlig tur på 30 minutter. De ELSKER vann, så om du bor i nærheten av ferskvann så burde du ta den med ofte slik at den får svømme og bade. Nuffen kan være plaget med allergier. Dette er plagsomme allergier for hunden, og de får stygge hotspots og vonde utslett. Vanskelig å behandle. De kan også få problemer med hoftene pga størrelsen sin og det at de vokser så fort. Levealderen er forventet ganske kort for en nuffe, men jeg har hørt om nuffer som blir 10-11 år. Men det er ikke så ofte. Anonymkode: a5da4...e02 Nuffe ❤️ Anonymkode: 9ed3b...40b 3
Anwa Skrevet 16. mai 2019 #7 Skrevet 16. mai 2019 Har bare erfaring med en newfie blanding, men sannelig det var den søteste, godeste, roligste hunden jeg noen sinne har møtt. Elsket alle, svær som ei lita ku men likevel forsiktig. Kunne ikke gå forbi en eneste sølepytt uten å legge seg i, og gjerne rulle seg i den. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #9 Skrevet 27. mai 2019 Jeg vokste opp med en nuffe. Han var en skikkelig bamse. Har skrevet en liten liste med både positive og negative ting jeg husker fra vår hund. Det kan jo være noe som ikke vil stemme med et annet individ, hunder er jo forskjellige selv om de er samme rase. Jeg anbefaler virkelig rasen dersom du har stor nok plass og nok med tid til pelsstell og mosjon! Negative: Pelsstell - Vi børstet minst en bærepose full hver uke, enda Tassen var barbert helt ned pga. våteksem. I den verste røytetiden før sommeren børstet vi fort en bærepose på en kveld. Sikkel - Men det kan like vel være litt artig med siklingen, for eksempel om den har vært oppi godteskålen uten lov i løpet av natta. Vi fant Tassen liggende i en krok og tydelig skammet seg en morgen. Sikkelet ledet bort til stuebordet, oppi godteskålen, på bordet og langs gulvet bort til der han lå. Han hadde åpnet papiret på de enkeltpakkede bamsemomsen oppi skålen, spist bamsemomsen og latt papiret ligge igjen i bollen. De er redningshunder - Dette er jo egentlig både bra og dårlig. Det er bra i den forstand at de kjapper seg uti vannet for å redde folk som holder på å drukne, men dårlig i den forstand at de gjerne vil redde alle. Selv om de ikke holder på å drukne. Han kom uti vannet og så på en stund, men da vi begynte å leke i vannet (plaske litt på hverandre, barnelek i vann) ble han redd for at vi holdt på å drukne. Da tok han forsiktig tak rundt overarmen med munnen og dro oss inn på land. De er veldig sterke - Jeg ville ikke latt et barn gå tur med en nuffe. Selv om hunden kan gå pent, så kan de plutselig fyke av gårde om de skremmes, sånn som alle andre hunder. De er så ekstremt sterke at selv ikke pappa, som er en stor og sterk idrettsmann, klarte å holde igjen når han plutselig bestemte seg for å dra av gårde. Da han var ung, fant han også ut at han ville løpe ut i skogen mens han sto bundet til husveggen. Da løp han avgårde med planken fra uteveggen på slep inn i skogen, og kom tilbake igjen etter ti minutter med planken og et tre på slep. Mye mosjon - Ikke bare gåturer. Tassen var med på joggetur hver helg, minst en mil. Han ble også snørekjørt med på ski, løp med sykkel og var med på mange lange skogsturer med bading i myra. Det var et eller annet rart med den bikkja og å bade i myr.. 😂 Positive: Stille hunder - Tassen var stille, og mange andre nuffer er visstnok også det. Han lagde koselyder, pep litt av og til og kom med et boff nå og da. Jeg hørte han aldri bjeffe, og mamma og pappa husker kun at han bjeffet litt med en gang han flyttet fra mammaen sin og en gang da han skvatt skikkelig. Han boffet en gang lavt hvis vi ikke så at han ga tegn på å ville gå ut, og en gang litt høyere når han ville inn igjen. Veldig glad i sjefen og familien sin - Dette kan jo også slå negativt ut. Tassen var kjempeglad i pappa (vi tullet med at pappa var sjefen hans siden han ikke fant på tull med pappa, og lystret små beskjeder som et nikk med hodet i en retning hvis pappa f.eks. snekret og Tassen ble litt for nysgjerrig til at det var trygt, og han elsket å kose og leke med pappa), men det var av og til litt skummelt. Pappa var på jobbreise i en uke, og hele den uka lå Tassen utenfor soverommet til mamma og pappa og pep. Han spiste ikke, drakk såvidt og mamma måtte lure han med seg ut på tur. Vi endte opp med å dra til dyrlegen etter to dager, for vi trodde han var syk. Dyrlegen kom fram til at han bare savnet pappa. Og det stemte, for da pappa kom hjem var han helt normal igjen. Veldig, veldig, veldig snille med barn! - Vi var fire barn, og jeg ble født da Tassen var 1-2 år. Han passet på oss barna (på en god måte, ikke en overbeskyttende måte), og tok alltid hensyn til alder. Da jeg var baby pleide han å legge seg ned på gulvet rett ved siden av leketeppet mitt, og hadde null problemer med at jeg kravlet litt på han. Det hendte at mamma plutselig fant han i dyp søvn på gulvet med meg, også i dyp søvn, oppå han eller inntil han. Jeg husker ikke helt hva oppdretteren til Tassen heter, men han holder fremdeles på med oppdrett og anbefales IKKE. Han het Lars Petter et-eller-annet mener jeg å huske, men hva kennelen hans heter, er jeg veldig usikker på. Han klikket på mamma og pappa for at vi ikke ville la han avle på han, enda Tassen hadde AD og problemer med ryggen, våteksem og fôrallergi. Dette var han godt informert om, og hadde fått papirer fra veterinær på. Anonymkode: a1e6e...21f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå