Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Vi har prøvd å få barn ganske lenge, men uten hell. Vurderer derfor utredning og IVF. Men hvor henvender man seg? Hvordan er ventetiden? Jeg bor i Oslo-området.

Anonymkode: def46...05c

Videoannonse
Annonse
Gjest Fnugg
Skrevet

Jeg anbefaler privat utredning, alle klinikker er like gode og erfarne er mitt inntrykk. 

Har du fått lapraskopi og fjernet evt betent vev osv?

Jeg valgte selv offentlig utredning, og «mistet» noen måneder på det. Men jeg var veldig fornøyd med kvaliteten. Jeg gikk til Christine Hancke, og var utrolig fornøyd med henne. Hun oppdaget ting umiddelbart (men da var ikke endometriosen oppdaget, jeg hadde ikke symptomer da). 

Totalt sett ventet jeg nok i 1 år kun på diverse henvisninger/tid man må vente for offentlig behandling, hvorav jeg nok kunne kortet ned med ca 4-5 måneder om jeg gikk privat for selve utredningen.

Jeg kjenner folk som går privat og offentlig, og det virker ikke som om ventelistene er veldig lange offentlig.

Jeg går privat fordi jeg ikke hadde rett på offentlig hjelp da vi har ett barn fra før (nå kan man søke om ett enkeltforsøk).

Jeg er veldig fornøyd med Kvinneklinikken på Ullevåll ifht utførelse av lapraskopi/fjerning av polypper - og jeg er også veldig fornøyd med Fertilitetssenteret som jeg går på. 

Der fikk jeg tilleggsbehandling med immundempende medikamenter (Prednisolon), og jeg fikk prøve både kort og lang protokoll (lang er ofte anbefalt ved endometriose). Men jeg ble faktisk gravid på kort, til tross for endometriose. Kjenner også folk som har lykkes offentlig med endometrioseproblematikk.

Første skritt er å få henvisning til utredning om du vil gå offentlig. Om du går privat for utredning bestiller du time selv.

Så vil du A: henvises til offentlig prøverørsbehandling i Oslo, eller, velge om du betaler privat for enkeltforsøk eller pakkekontrakt (3 forsøk for prisen av 2 - du må regne ca 100.000 kr). Jeg anbefaler ikke å velge enkeltforsøk.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for hjelpen! ❤️ Da har jeg bestilt privat utredning og tenker å prøve offentlig behandling etterpå. Dette blir spennende :)

Anonymkode: def46...05c

AnonymBruker
Skrevet

Vi gikk via gynekolog, 5måneders ventetid så var vi i gang.

Anonymkode: 687d7...891

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...