Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 25. april 2005 #1 Skrevet 25. april 2005 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...icle1025302.ece Noen som så tv2 innslaget i går? Hva mener dere, er slikt akseptabelt? De sa vel selv noe slikt som at de aldri vill ha gjort slikt i Norge, hvorfor er det da ok å gjøre slikt i Ungarn?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 25. april 2005 #3 Skrevet 25. april 2005 Nei. De har gått laaangt over etiske grenser der. De bør aldri bli leger.
Gjest gjest1 Skrevet 25. april 2005 #4 Skrevet 25. april 2005 Uetisk, men det sier også noe om undervisningen i Ungarn om de ser seg nødt til å gjøre noe slikt.
Donnie Darko Skrevet 25. april 2005 #5 Skrevet 25. april 2005 altså.. jeg syns dette er helt greit. Min bror bodde og studerte i Debrecen noen år og han hadde en hodeskalle. Han forklarte at det er umulig å gjenngi detaljene med en støpt kopi. Vi vil vel at legene og tannlegene som behandler oss skal være så gode som mulig? Det dreier seg stort sett om knokler og hodeskaller. Og disse er ikke kjøpt av en eller annen gravrøver. De er kjøpt av (riktignok svart) skolen og det er jo mennesker som har donert bort kroppen sin til forskning uansett. Studentene driver å dissekerer menneskelik i anatomisalen. Dette gjøres også i norge og er fullt lovlig. Hva er galt med at de tar med en hodeskalle eller en annen knokkel hjem for å studere og lære mer? Jeg ser ikke problemet her.
Donnie Darko Skrevet 25. april 2005 #6 Skrevet 25. april 2005 Uetisk, men det sier også noe om undervisningen i Ungarn om de ser seg nødt til å gjøre noe slikt. Ja det sier noe om undervisningen. De forlanger faktisk noe av studentene. Når min bror klarte å bli overført til medisinstudiet i Oslo fra Ungarn så hadde han mye mer tid til festing fordi det var barnehagenivå på mye av undervisningen ifølge ham selv.
Gjest Melk Skrevet 25. april 2005 #7 Skrevet 25. april 2005 Studentene driver å dissekerer menneskelik i anatomisalen. Dette gjøres også i norge og er fullt lovlig. Hva er galt med at de tar med en hodeskalle eller en annen knokkel hjem for å studere og lære mer? Jeg ser ikke problemet her. Å ha et lik på en anatomisal (som deretter skal behandles etter retningslinjene), og å ha kroppsdeler i en plastikkpose på en hybel er to vidt forskjellige ting. Er ikke fakultetet bra nok ellers, så bør man ikke studere der og enda mindre få penger fra Lånekassen. Hva gjør de med disse delene når de er ferdige? Jeg tviler sterkt på at de blir gjort av med på rett måte. Etikk er svært viktig når man skal behandle deler av mennesker som har gitt seg selv til forskning.
Gjest gjest1 Skrevet 25. april 2005 #8 Skrevet 25. april 2005 Ja det sier noe om undervisningen. De forlanger faktisk noe av studentene. Når min bror klarte å bli overført til medisinstudiet i Oslo fra Ungarn så hadde han mye mer tid til festing fordi det var barnehagenivå på mye av undervisningen ifølge ham selv. Jeg hører bare negative ting om skolene i Ungarn. Pengeutsugere er ofte en fellesnevner...
Donnie Darko Skrevet 25. april 2005 #9 Skrevet 25. april 2005 Å ha et lik på en anatomisal (som deretter skal behandles etter retningslinjene), og å ha kroppsdeler i en plastikkpose på en hybel er to vidt forskjellige ting. Dette skjønner jeg. Men som jeg sa så dreier dette seg i de aller fleste tilfeller om knokler og hodeskaller. I de skjeldne tilfellene det dreier seg om hjerner så oppbevares de i formaldehyd. Er ikke fakultetet bra nok ellers, så bør man ikke studere der og enda mindre få penger fra Lånekassen Det er ikke det det dreier seg om. Det blir krevd mye mer av studentene der Mye mer pugging enn det er her og siden de mangler et system slik det er her i Norge hvor øvrige studenter har adgang til anatomisalen når de måtte ønske, så ser mange studenter ikke andre muligheter enn å kjøpe en hodeskalle for å studere hjemme. Hva gjør de med disse delene når de er ferdige? Jeg tviler sterkt på at de blir gjort av med på rett måte. De blir solgt videre til nye studenter. Etikk er svært viktig når man skal behandle deler av mennesker som har gitt seg selv til forskning. Dette kan jeg skjønne. Selvom jeg gladelig hadde gitt kroppen min til slike formål så ser jeg at ikke alle deler mitt syn. Det må jo være mulig på en eller annen legitim måte å gi studentene mer tilgang til anatomisalen. For det er jo det de trenger. Jeg vil ihvertfall at den legen som skal behandle meg har mest mulig kompetanse. Vil ikke du?
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 25. april 2005 #10 Skrevet 25. april 2005 Ja det foregår i Norge, greit nok, og jeg skjønner at folk vil stille best mulig forberedt. Men hvorfor sier de at de aldri ville ha gjort noe sånt i Norge, mens i Ungarn er det tydeligvis helt greit? Og utsetter man ikke seg selv og omgivelsene for smitte? Tenker bl.a. på den personen som hadde en bøtte med hjerner stående hjemme. Blir litt andre forhold å holde på med slikt hjemme på hybelen enn i en anatomisal hvor ting (forhåpentligvis) er relativt sterile og studentene bruker hansker og annet beskyttelsesutstyr.
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2005 #11 Skrevet 26. april 2005 Og utsetter man ikke seg selv og omgivelsene for smitte? Tenker bl.a. på den personen som hadde en bøtte med hjerner stående hjemme. Blir litt andre forhold å holde på med slikt hjemme på hybelen enn i en anatomisal hvor ting (forhåpentligvis) er relativt sterile og studentene bruker hansker og annet beskyttelsesutstyr. Uten at jeg vet dette sikkert er jeg NESTEN sikker på at hjernene og andre kroppsdeler er "balsamert"; at de har ligget i formaldehyd-løsning, at årer er plastilinisert (eller hva det heter) og at de oppbevares på sprit når de "er i bruk". Ingen smittefare - kroppsdelene er preparater mer enn de er kjøtt og blod. Jeg er enig i at man SKAL følge retningslinjer bestemt i skolens reglement når det gjelder behandling av kroppsdeler fra folk som har donert seg til forskning, rett og slett fordi jeg selv ikke ville gitt bort kroppen min om jeg ikke visste omtrent hva den skulle bli brukt til. På den annen side hadde jeg ikke hatt problemer med at skolens reglement tilsa at man kunne ta med preparater hjem, forutsatt at det skjedde en eller annen form for registrering. At kroppdeler kan komme på avveie og bli brukt i morosammenheng (tro meg, jeg har vært i slike sammenhenger, rett nok var det dyr det var snakk om) synes jeg selvsagt er uakseptabelt. Som nevnt i en parentes har jeg vært borti "liknende" studiesituasjoner i Norge, hvor vi hadde tilnærmet fri tilgang på anatomisal og preparater til midnatt omtrent. Jeg har også vært student på høgskole hvor vi hadde adgang til alle døgnets tider, og dette gjør jo selvsagt behovet for å ta med ting hjem, det være seg bøker, preparater eller apparater, mindre... Jeg synes artikkelen det refereres til her vinkler saken i overkant "okkult" - det er viktig å huske på at preparatene av studentene oppleves som "ting" man skal lære seg oppbygningen av, det er ikke snakk om at studentene sitter i sorte loftshybler i Budapests mer tvilsomme strøk og maner fram kråker og ånder mens de slikker på markstukne og blodige armer og bein, liksom... Håper jeg da:) Men igjen, selvsagt er jeg enig i at man skal følge reglementet, og at man skal ha kontroll over hvor preparater fra mennesker befinner seg så de ikke blir misbrukt. Dette handler om respekt for de som donerer kroppen sin, og litt om normal folkeskikk.
Gjest seroxata Skrevet 26. april 2005 #12 Skrevet 26. april 2005 selvfølgelig ikke hverdagskost, og ikke akkurat noe jeg ville gjort, men hvis det er kropper som er donert til vitenskapelig bruk, så er det jo ikke allverdens å hisse seg opp over egentlig.. Men litt kvalmende er det jo å tenke på at folk oppbevarer hjerner på hyblene sine igjen da..
Gjest Melk Skrevet 26. april 2005 #13 Skrevet 26. april 2005 Jeg vil ihvertfall at den legen som skal behandle meg har mest mulig kompetanse. Vil ikke du? Selvfølgelig. Men det løses ikke ved at de oppbevarer hjerner i plastikkposer og selger dem videre til andre. Jeg har selv vært med å dissektere lik på en anatomisal, og det som stod i fokus der var RESPEKT. Respekt for den døde, respekt for at de hadde ofret kroppen sin og respekt for familien som skal ha igjen kroppen når man er ferdig slik at den kan begraves. Etter en obduksjon plasseres organer tilbake og kroppen sys fint igjen før en begravelse, selv om det strengt tatt ikke er nødvendig. Dette på grunn av respekt. ALDRI I VERDEN om jeg hadde godtatt at mammas hodeskalle havnet på en studenthybel!!!!
Donnie Darko Skrevet 26. april 2005 #14 Skrevet 26. april 2005 Selvfølgelig. Men det løses ikke ved at de oppbevarer hjerner i plastikkposer De blir ikke oppbevart i plastikkposer. Men hva dreier egentlig denne debatten seg om? Er det riktig å legge all skylden på studentene?
Gjest Melk Skrevet 26. april 2005 #15 Skrevet 26. april 2005 Er det riktig å legge all skylden på studentene? Noe av skylden må jo den som selger delene ta. Universitetet bør ha bedre opplegg om det er slik at studentene ikke får nok tid, men om det er slik bør det heller ikke være et sted vi utdanner norske leger. Jeg forventer at voksne mennesker som skal jobbe med kropp har respekt for nettopp kropp. Hovedvekten av skyld må uten tvil legges på studentene. De har da ikke blitt tvunget til dette?!!
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 26. april 2005 #16 Skrevet 26. april 2005 De blir ikke oppbevart i plastikkposer. Men hva dreier egentlig denne debatten seg om? Er det riktig å legge all skylden på studentene? De ble iallefall oppbevart i plastikposer(i ei bøtte) på det innslaget som ble vist på tv. De var og helt tørre når de ble tatt opp, så det virket ikke som de lå i noen form for væske heller.
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2005 #17 Skrevet 26. april 2005 OK, så kjøper noen studenter noen likdeler. Det hadde uansett vært verre dersom det var omvendt.
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2005 #18 Skrevet 26. april 2005 OK' date=' så kjøper noen studenter noen likdeler. Det hadde uansett vært verre dersom det var omvendt.[/quote'] Omvendt? At likene la seg etter studentene?
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #20 Skrevet 27. april 2005 Så at de kjøper noen likdeler er greit, men å kjøpe hele lik er fy fy?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå