AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #1 Skrevet 15. mai 2019 Er det sannsynlig at man tjener så mye bedre ved å jobbe i Tyskland mot Norge? Som som sjåfør for tømmer lastebil? Jeg tror faktisk han jeg er sammen med tror på dette, for han sier han har jobbet der før. Da var det bare en 3 mnd kontrakt firmaet fikk i tyskland. Nå sier han at de har fått kontrakt over flere år og han tjener 3500 euro i mnd. Firmaet han skal jobbe for er i fra Latvia( han er selv derfra, men har fast jobb i Norge nå). Jeg tror ikke kjæresten min juger i meg, og jeg tror han faktisk tror på dette. For meg virker det bullshit, men jeg har virkelig ikke peiling? Er redd han skal si opp en fast jobb i Norge for å bli lovet gull og grønne skoger som ikke er virkeligheten. Er det noen her som har peiling på slik? Hadde det vært en administrativ stilling så kanskje, men lastebilsjåfør?? Anonymkode: 42bac...5e3
Million Skrevet 15. mai 2019 #2 Skrevet 15. mai 2019 (endret) Er 3500 euro så himla mye i måneden da? Det er ikke det for en heltidsjobb i mine øyne, i hvert fall. Etter skatt, blir det igjen bare en helt vanlig lønning for ufaglærte i jobb. Så jeg skjønner ikke helt hva du mener med "gull og grønne skoger"? 3500 Euro er 32 400 norske kroner, og det er jo faktisk dårlig betalt for en heltidsjobb, spør du meg. Endret 15. mai 2019 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #3 Skrevet 15. mai 2019 29 minutter siden, Million skrev: Er 3500 euro så himla mye i måneden da? Det er ikke det for en heltidsjobb i mine øyne, i hvert fall. Etter skatt, blir det igjen bare en helt vanlig lønning for ufaglærte i jobb. Så jeg skjønner ikke helt hva du mener med "gull og grønne skoger"? 3500 Euro er 32 400 norske kroner, og det er jo faktisk dårlig betalt for en heltidsjobb, spør du meg. Ja, i Norge er det dårlig betalt. Det er jeg enig i, men ser man på lønninger i utlandet er vel dette ganske mye penger? Da en vanlig lønn i Latvisk firma ligger på rundt €900-€1000 euro i mnd. Spørsmålet var ikke om det er bra lønn i Norge, for det er det ikke. Alle jeg har snakket med syntes det er veldig høyt for å være tyskland? Glemte å skrive at 3500 var etter skatt. TS Anonymkode: 42bac...5e3 1
A-hunter Skrevet 15. mai 2019 #4 Skrevet 15. mai 2019 Det er ingen, heller ikke ute i Europa, som kan oppgr lønn etter skatt. Skatten er individuell. 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #5 Skrevet 15. mai 2019 Gjennomsnittslønn i Tyskland er €3899 før skatt. Tall fra september 2018. Anonymkode: 0b8a4...327 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #6 Skrevet 15. mai 2019 10 minutter siden, A-hunter skrev: Det er ingen, heller ikke ute i Europa, som kan oppgr lønn etter skatt. Skatten er individuell. Ja, enig.. også et så rundt tall etter skatt? Hvordan kan jeg finne ut skattesats i latvia, og evt hvordan er reglene rundt å jobbe for et latvisk firma i tyskland? 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjennomsnittslønn i Tyskland er €3899 før skatt. Tall fra september 2018. Anonymkode: 0b8a4...327 For en lastebilsjåfør? I såfall skal jeg bli det og flytte til tyskland asap.... Tall fra SSB viser jo at gjennomsnittslønn i Norge er ca 4650 euro i mnd.. TS Anonymkode: 42bac...5e3 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #7 Skrevet 15. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, enig.. også et så rundt tall etter skatt? Hvordan kan jeg finne ut skattesats i latvia, og evt hvordan er reglene rundt å jobbe for et latvisk firma i tyskland? For en lastebilsjåfør? I såfall skal jeg bli det og flytte til tyskland asap.... Tall fra SSB viser jo at gjennomsnittslønn i Norge er ca 4650 euro i mnd.. TS Anonymkode: 42bac...5e3 Gjennomsnittslønn sa jeg, ikke hvilket yrke. Anonymkode: 0b8a4...327
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #8 Skrevet 15. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjennomsnittslønn sa jeg, ikke hvilket yrke. Anonymkode: 0b8a4...327 Da drar jo alle høytlønnede yrker opp, så vet jo om flere tyskere som jobber i norge fordi de tjener bedre som lastebilsjåfør her... Har bodd i et øst europeisk land før, og der var det mange firma som lovet den og den lønna, men når man faktisk kom dit så fikk de ingen ting osv. Er jo blitt kjempe skeptisk til slik, det er jo på en måte ikke pengene som er viktig. Det jeg mener er dumt av han er at han sier opp en fast trygg jobb i Norge, mot noe slik. ts Anonymkode: 42bac...5e3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #9 Skrevet 15. mai 2019 Har han beregnet at det er 3500 EUR -etter- skatt? Eller er det en lønnsantydning fra arbeidsgiver? I så fall er det jo brutto, og han får ikke det utbetalt. Skulle jeg flyttet til Tyskland, så ville jeg hatt et slikt lønnstilbud skriftlig, for det er mye rart i bransjer som f. eks. transport/logistikk. Lønnsnivået er relativt høyt i Tyskland (Høyere enn i Øst-Europa hvertfall), men problemet er at Øst-Europeisk arbeidskraft ofte utnyttes av sleipe arbeidsgivere som gambler på ansatte som ikke kjenner sine rettigheter. Jeg ville vært svært skeptisk til å flytte fra en fast jobb i Norge til en uviss fremtid i Tyskland, med mindre det klart går frem av tilbudet at det er den lønna som gjelder og at jobben er fast. Anonymkode: a9395...edd 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #10 Skrevet 15. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har han beregnet at det er 3500 EUR -etter- skatt? Eller er det en lønnsantydning fra arbeidsgiver? I så fall er det jo brutto, og han får ikke det utbetalt. Skulle jeg flyttet til Tyskland, så ville jeg hatt et slikt lønnstilbud skriftlig, for det er mye rart i bransjer som f. eks. transport/logistikk. Lønnsnivået er relativt høyt i Tyskland (Høyere enn i Øst-Europa hvertfall), men problemet er at Øst-Europeisk arbeidskraft ofte utnyttes av sleipe arbeidsgivere som gambler på ansatte som ikke kjenner sine rettigheter. Jeg ville vært svært skeptisk til å flytte fra en fast jobb i Norge til en uviss fremtid i Tyskland, med mindre det klart går frem av tilbudet at det er den lønna som gjelder og at jobben er fast. Anonymkode: a9395...edd Veldig enig. Jeg sa at det er vel brutto, men han sier det er etter skatt. Ikke sant! Han forstår ikke hvor mange rettigheter man faktisk har som norsk arbeidstaker! Så det er vel all den utnyttingen som jeg er redd for. Hadde det vært et midlertidig oppdrag forstår jeg kanskje høy lønn, men at de har fått kontrakt på dette over lengre tid høres urimelig ut. Da tjener han jo langt over lastebil sjåfører i Norge også, og det høres veldig merkelig ut. Trodde de var lavtlønnet uavhengig land ts Anonymkode: 42bac...5e3 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #11 Skrevet 15. mai 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, i Norge er det dårlig betalt. Det er jeg enig i, men ser man på lønninger i utlandet er vel dette ganske mye penger? Da en vanlig lønn i Latvisk firma ligger på rundt €900-€1000 euro i mnd. Spørsmålet var ikke om det er bra lønn i Norge, for det er det ikke. Alle jeg har snakket med syntes det er veldig høyt for å være tyskland? Glemte å skrive at 3500 var etter skatt. TS Anonymkode: 42bac...5e3 Det kommer helt an på hva skatteprosenten er. I Tyskland er gjennomsnittsinntekten på rundt 3900 før skatt. Anonymkode: ab69b...f17
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #12 Skrevet 15. mai 2019 Han ligger i hvert fall helt i det øverste sjiktet for lastebilsjåfører hvis han får det. http://www.salaryexplorer.com/salary-survey.php?loc=81&loctype=1&job=239&jobtype=3 Anonymkode: 2a716...7b0
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #13 Skrevet 15. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kommer helt an på hva skatteprosenten er. I Tyskland er gjennomsnittsinntekten på rundt 3900 før skatt. Anonymkode: ab69b...f17 Siden firmaet er latvisk og «hjem» adressen er Latvia, blir han vel Skattende til Latvia? Fant ut at der er skatt for såpass høy inntekt 31% 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han ligger i hvert fall helt i det øverste sjiktet for lastebilsjåfører hvis han får det. http://www.salaryexplorer.com/salary-survey.php?loc=81&loctype=1&job=239&jobtype=3 Anonymkode: 2a716...7b0 Da har jeg valgt feil yrke og feil land tydeligvis😳 Vil vel tro at han tjener bedre i Norge? Siden naboen til venninna mi velger å jobbe i Norge fremfor Tyskland. ts Anonymkode: 42bac...5e3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #14 Skrevet 15. mai 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Da drar jo alle høytlønnede yrker opp, så vet jo om flere tyskere som jobber i norge fordi de tjener bedre som lastebilsjåfør her... Har bodd i et øst europeisk land før, og der var det mange firma som lovet den og den lønna, men når man faktisk kom dit så fikk de ingen ting osv. Er jo blitt kjempe skeptisk til slik, det er jo på en måte ikke pengene som er viktig. Det jeg mener er dumt av han er at han sier opp en fast trygg jobb i Norge, mot noe slik. ts Anonymkode: 42bac...5e3 Jeg vet ikke hva lastebilsjåfører får i lønn, men om det er som du sier om naboen til din venninne har valgt å jobbe i Norge fremfor Tyskland, så ligger det nok noe i det. Han bør iallefall få det svart på hvitt at han vil få så høy lønn i Tyskland før han sier opp en fast jobb i Norge. Anonymkode: 0b8a4...327
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #15 Skrevet 15. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke hva lastebilsjåfører får i lønn, men om det er som du sier om naboen til din venninne har valgt å jobbe i Norge fremfor Tyskland, så ligger det nok noe i det. Han bør iallefall få det svart på hvitt at han vil få så høy lønn i Tyskland før han sier opp en fast jobb i Norge. Anonymkode: 0b8a4...327 Helt enig! Mulig jeg har blitt paranoid av tidligere erfaringer, men til og med, med en lønn svart på hvitt er det jo ikke sikkert han faktisk får pengene.. Jeg vil ikke nekte han og dra, for at jeg skal få skylden etterpå! Jeg vil bare at han skal tenke seg godt igjennom! For jeg syntes hele greia høres «for bra til å være sann». ts Anonymkode: 42bac...5e3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #16 Skrevet 15. mai 2019 Minstelønn fot lastebilsjåfører er rundt 172 kr timen. Men bare utlendinger jobber for så lav lønn. Snittet blant de jeg kjenner ligger nok på 215-230 kr/t. Anonymkode: fbc2c...2f4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #17 Skrevet 15. mai 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt enig! Mulig jeg har blitt paranoid av tidligere erfaringer, men til og med, med en lønn svart på hvitt er det jo ikke sikkert han faktisk får pengene.. Jeg vil ikke nekte han og dra, for at jeg skal få skylden etterpå! Jeg vil bare at han skal tenke seg godt igjennom! For jeg syntes hele greia høres «for bra til å være sann». ts Anonymkode: 42bac...5e3 Høres veldig lite gjennomtenkt ut men la han dra, pipa får en annen lyd når det formelle papirarbeidet skal utføres. Ordne bolig, melde flytting, registrere alle dokumenter samt registrere seg som skattebetaler i Tyskland, forholde seg til den Norske skatteetaten, HELFO, NAV... Hva skjer hvis han må ta opp kurs i Tyskland fordi tyske myndigheter ikke godtar kursene han har fra Norge?. Hele planen høres oppegående ut, regner med han snakker og skriver flytende tysk fra før. Anonymkode: ea557...8ff
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #18 Skrevet 15. mai 2019 Det høres usannsynlig ut for meg, men det er nå meg. Er mye i Tyskland. Anonymkode: 38146...155
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå