Gå til innhold

Er det kjipt å bare ønske seg penger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal gifte oss neste år, og satt og snakket om bryllupsgaveliste. Vi ønsker oss ingenting sånt som er vanlig å ønske seg i bryllup. Vi har bodd sammen i ni og et halvt år, trenger ikke ting til huset. Kunne ikke brydd oss mindre om fancy og ovepriset servise. Det vi kunne tenke oss er penger til å hjelpe oss å oppfylle drømmen om bryllupsreise i USA året etter bryllupet. 

Men er det harry eller kjipt å bare ønske seg penger? Og om det ikke er det, er det noen måte man kan gjøre det på som får det til å virke mer "bryllupsverdig"? 

For å være helt ærlig er det ikke så farlig med gave i det hele tatt, at folk kommer for å dele dagen med oss holder i massevis, men det virker som folk forventer å få gi gave, og da hadde det jo vært en fordel med noe vi faktisk ønsker oss, ikke bare å lete fram et servise på tilbords og ønske oss det fordi det er det "alle gjør".

Er det andre mer praktiske ting det er "lov" å ønske seg?

Anonymkode: a6033...47a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt innafor TS :)

Jeg ville skrevet noe ala dette i invitasjonen:

"Vi har alt vi trenger og gjester skal derfor ikke føle seg forpliktet til å ta med en gave. Vi ønsker bare at dere skal komme å feire dagen sammen med oss. Dersom dere likevel ønsker å gi noe så er et bidrag til vår drømmebryllupsreise neste sommer et kjærkomment ønske". 

Ville nok omformulert det noe, men noe i den gaten :)

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er litt kjipt å ikke ha noen gaveliste. Jeg handler alle bryllupsgaver på jobb, og vil helst gi noe konkret fra firmaet og ikke noen hundrelapper. 

Anonymkode: 9e417...d7e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi ønsker oss også egentlig kun penger. Men jeg vet noen blir nesten dødelig fornærma over at noen kan ønske seg penger, noen ønsker å gi en fysisk gave og noen har ikke råd til å gi penger. Derfor har vi også en liste med litt forskjellig i forskjellige prisklasser. Vi har også sagt vi ikke har behov for gave, men de blir jaggu fornærma da også. For gave må man ha

Anonymkode: 0b99c...942

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man er et voksent, etablert par virker det i mine øyne frekt og merkelig å ønske seg penger.

jeg ville tenkt at pengene antagelig går inn i husholdningsbudsjettet og blir brukt på noe a la strømregninga, uansett hva brudeparet måtte si er formålet....

man kan si at man ikke ønsker seg gave, eller velge et godt formål.

Anonymkode: c5990...67d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er kjipt å ønske seg penger.

Jeg gir ikke penger i gave til voksne mennesker som tjener penger selv. Bruk hodet litt og finn på noe å ønske dere, for dere kommer til å ende opp med å få mer enn bare kontanter og gavekort uansett, så da kan dere like gjerne satse på å få noe dere trenger. Vær litt fantasifull og ønsk dere noe annet enn servise, glass og bestikk. Noe må dere da ha behov for, eller kanskje ønske om å skifte ut? Skulle jeg giftet meg nå ville vi f.eks ønsket oss hengekøye, solbærbusker, putekasse, nye kasseroller (gyllen anledning til å skifte ut de jeg skaffet meg for 25 år siden da jeg flyttet på hybel), smarthøyttaler, ny gassgrill (hvis mange venner ville gått sammen for å spleise), konsertbilletter +++ 

Anonymkode: 45b6f...393

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt kjipt å bare ønske seg penger, men det er bedre hvis dere skriver at dere ønsker dere tilskudd til bryllupsreise. Det virker litt mindre kjipt. Ellers kan dere jo ønske dere opplevelser generelt. 

Anonymkode: 2dac2...647

• Liker 1
Skrevet

Jeg syntes overhodet ikke det er kjipt å bare ønske seg penger og klarer ikke å forstå de som tenker at «de nekte å gi penger til folk som jobber» osv. Jeg hadde skrevet at dere konkret sparer til en flott bryllupsreise. Personlig syntes jeg det er mye bedre å bidra til en opplevelse for livet enn å kjøpe noen glass/tallerkner osv.

• Liker 3
Skrevet

Men TS, hvis man har alt man trenger, så ber man da ikke om penger eller bidrag til bryllupsreisen.

Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Skal gifte oss neste år, og satt og snakket om bryllupsgaveliste. Vi ønsker oss ingenting sånt som er vanlig å ønske seg i bryllup. Vi har bodd sammen i ni og et halvt år, trenger ikke ting til huset. Kunne ikke brydd oss mindre om fancy og ovepriset servise. Det vi kunne tenke oss er penger til å hjelpe oss å oppfylle drømmen om bryllupsreise i USA året etter bryllupet. 

Men er det harry eller kjipt å bare ønske seg penger? Og om det ikke er det, er det noen måte man kan gjøre det på som får det til å virke mer "bryllupsverdig"? 

For å være helt ærlig er det ikke så farlig med gave i det hele tatt, at folk kommer for å dele dagen med oss holder i massevis, men det virker som folk forventer å få gi gave, og da hadde det jo vært en fordel med noe vi faktisk ønsker oss, ikke bare å lete fram et servise på tilbords og ønske oss det fordi det er det "alle gjør".

Er det andre mer praktiske ting det er "lov" å ønske seg?

Når dere har vært samboere i ni og et halvt år så har dere "alt dere trenger", slik du skriver det. Det er absolutt innafor å ønske seg penger til en så stor reise, bare dere er bevisste på at det akkurat det pengene blir brukt til. Å ønske dere ting til huset etter så lang tid virker nesten litt "bakvendt" for hvor vil dere gjøre av det da? I skuffer og skap, eller i esker på loftet? Bytte det inn i x antall tilgodelapper med begrenset "holdbarhet"?

Ønsk dere penger til USA-reise. Penger til hagemøbler, middag for to, konserter, familie-middag, penger til andre fristende reisemål.

16 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis man er et voksent, etablert par virker det i mine øyne frekt og merkelig å ønske seg penger.

jeg ville tenkt at pengene antagelig går inn i husholdningsbudsjettet og blir brukt på noe a la strømregninga, uansett hva brudeparet måtte si er formålet....

Når man har vært samboere i ni og et halvt år er det helt innafor å ønske seg penger :) TS skriver jo at de ønsker seg penger til bryllupsreise til USA, og da er de jo bevisste på dette og setter av pengene til nettopp den reisen. Det er bedre å ønske seg penger til en stor utenlandsreise enn å ønske seg ting som bare blir værende i skap eller skuffer hjemme ettersom de har det fra før av. Kanskje får de det i større mengder, selv om det skulle være lagt ut ønskeliste et sted. Da er det ikke alltid like lett å bytte det, det kan resultere i x antall tilgodelapper som må brukes innen så og så lang tid, uten at de finner ut av hva de skal bruke de lappene på. Så går tiden, og tilgodelappene går ut på dato

2 minutter siden, O.G. said:

Men TS, hvis man har alt man trenger, så ber man da ikke om penger eller bidrag til bryllupsreisen.

Jo, det er akkurat det man gjør!

• Liker 3
Skrevet

Synes det er greit å ønske seg penger så lenge det er til en spesifikk ting, og en bryllupsreise er helt innafor. Synes likevel dere burde ha et eller annet dere ønsker dere utenom også. Gjerne rimelige ting. Ikke alle liker å gi penger, mye pga det  blir så veldig tydelig hva verdien på gaven er. 

Ville kanskje sagt/skrevet at 'vi har ikke så store gaveønsker, at dere kommer er gave stor nok. Om noen ønsker så er det fint med et tilskudd til bryllupsreisen vår. Ellers ønsker vi oss .... / vi har også en ønskeliste på tilbords'

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir aldri penger uansett så har dere ikke gaveliste får dere sikkert noe dere ikke vil ha.

Dere klarer nok fint å lage en liten gaveliste hvis dere legger god viljen til.

Anonymkode: 5b1f8...5c8

Skrevet
10 minutter siden, Millimani skrev:

Sterkt uenig, for har ikke TS og mannen råd til både bryllup og reise, så kan de skofte en av delene.

Skrevet

En USA-reise koster flesk. At andre bidrar med litt penger til reise forstår ikke jeg problemet med. Hadde de ønska seg penger til/for ingen ting hadde det vært noe annet. Hvilken relasjon man har til brudeparet kan jo spille litt inn, men det er ikke verre enn at folk snakker sammen på forhånd. Jeg og mitt ene søsken samt min svogers søsken var alle enige om hvor stor pengesum vi ønsket å gi i bryllupsgave til mitt andre søsken og min svoger da de gifta seg. Dette var avtalt på forhånd og det gikk helt knirkefritt. Det samme med våre foreldre. Når det kommer til resten får det være opp til dem. Mitt søsken hadde flere i samme vennegjeng som var inviterte, og som var enige på forhånd. Det blir ikke verre enn hva man gjør det til selv. En liten gaveliste går jo fint an å legge ut et sted, men ingen kan forvente at den skal være så lang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar - glemte å sjekke her i helga!

På 15.5.2019 den 10.45, Sirah skrev:

Det er helt innafor TS :)

Jeg ville skrevet noe ala dette i invitasjonen:

"Vi har alt vi trenger og gjester skal derfor ikke føle seg forpliktet til å ta med en gave. Vi ønsker bare at dere skal komme å feire dagen sammen med oss. Dersom dere likevel ønsker å gi noe så er et bidrag til vår drømmebryllupsreise neste sommer et kjærkomment ønske". 

Ville nok omformulert det noe, men noe i den gaten :)

Takk til @Sirah for godt forslag om formulering! Mine foreldre er av typen som ikke ville gi meg penger til konfirmasjonen engang, så de er nok blant dem som vil oppleve det som rart. 

På 15.5.2019 den 16.44, AnonymBruker skrev:

Det å være voksen og etablert betyr jo ikke at vi har supergod råd. Vi leier bolig og har spart lenge til bryllupet, som likevel er veldig budsjettert og ikke noen estravagant affære. Det er en grunn til at vi har vært sammen såpass lenge og ikke giftet oss. Har forøvrig ikke barn og ønsker heller ikke det, men vanlig lønn går til regninger og husleie, og det er lenge siden vi har reist noe sted. 

Er veldig enig i at det hadde vært frekt å be om penger til "livets opphold" på en måte. Det måtte derfor kommet tydelig fram at det ikke var ment som noe annet enn reise, og at vi virkelig ikke har noe behov for gave i det hele tatt. Det er bare dersom folk absolutt vil gi noe. Om det hadde endt opp med at ingen ga oss noe som helst hadde det vært helt ok.

På 15.5.2019 den 16.58, AnonymBruker skrev:

Ja, det er kjipt å ønske seg penger.

Jeg gir ikke penger i gave til voksne mennesker som tjener penger selv. Bruk hodet litt og finn på noe å ønske dere, for dere kommer til å ende opp med å få mer enn bare kontanter og gavekort uansett, så da kan dere like gjerne satse på å få noe dere trenger. Vær litt fantasifull og ønsk dere noe annet enn servise, glass og bestikk. Noe må dere da ha behov for, eller kanskje ønske om å skifte ut? Skulle jeg giftet meg nå ville vi f.eks ønsket oss hengekøye, solbærbusker, putekasse, nye kasseroller (gyllen anledning til å skifte ut de jeg skaffet meg for 25 år siden da jeg flyttet på hybel), smarthøyttaler, ny gassgrill (hvis mange venner ville gått sammen for å spleise), konsertbilletter +++ 

Anonymkode: 45b6f...393

Takk for mange gode tips! :) 

På 16.5.2019 den 9.30, O.G. skrev:

At man har alt man trenger i det daglige betyr ikke at man har råd til alt man ønsker. Vi har alle praktiske ting, vi bryr oss ikke om servise og sånt og er stort sett fornøyde med det vi har. Men drømmebryllupsreisen har vi ikke råd til per nå selv om bryllupet vårt ikke koster så mye.

På 16.5.2019 den 9.45, Millimani skrev:

Når dere har vært samboere i ni og et halvt år så har dere "alt dere trenger", slik du skriver det. Det er absolutt innafor å ønske seg penger til en så stor reise, bare dere er bevisste på at det akkurat det pengene blir brukt til. Å ønske dere ting til huset etter så lang tid virker nesten litt "bakvendt" for hvor vil dere gjøre av det da? I skuffer og skap, eller i esker på loftet? Bytte det inn i x antall tilgodelapper med begrenset "holdbarhet"?

Ønsk dere penger til USA-reise. Penger til hagemøbler, middag for to, konserter, familie-middag, penger til andre fristende reisemål.

Når man har vært samboere i ni og et halvt år er det helt innafor å ønske seg penger :) TS skriver jo at de ønsker seg penger til bryllupsreise til USA, og da er de jo bevisste på dette og setter av pengene til nettopp den reisen. Det er bedre å ønske seg penger til en stor utenlandsreise enn å ønske seg ting som bare blir værende i skap eller skuffer hjemme ettersom de har det fra før av. Kanskje får de det i større mengder, selv om det skulle være lagt ut ønskeliste et sted. Da er det ikke alltid like lett å bytte det, det kan resultere i x antall tilgodelapper som må brukes innen så og så lang tid, uten at de finner ut av hva de skal bruke de lappene på. Så går tiden, og tilgodelappene går ut på dato

Takk for innspill! Jeg føler også at om vi hadde funnet noe vi syns var ålreit på sånne lister, så ville det ikke bli brukt. Vi har liksom nok greier. Tilgodelapper og gavekort og sånt kan fort ende med å gå ut, ja!

Jeg er veldig konfliktsky og vil ikke at noen skal himle med øynene og synes vi er kjipe og kravstore, og hadde jeg kunnet bestemme helt vil jeg heller ha ingen gave - bare hyggelig selskap. Så det er ikke sånn "ooh, nå kan vi få drømmeferien ved å utnytte alle gjestene". Mer at hvis folk absolutt vil gi gave kan de gi noe som gjør oss ordentlig glade, liksom! :) 

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At man har alt man trenger i det daglige betyr ikke at man har råd til alt man ønsker. Vi har alle praktiske ting, vi bryr oss ikke om servise og sånt og er stort sett fornøyde med det vi har. Men drømmebryllupsreisen har vi ikke råd til per nå selv om bryllupet vårt ikke koster så mye.

Men du mener uansett du har rett på begge deler og det har du jo ikke når du ikke har råd til å både hold bryllup og betale for bryllupsreise.

Skrevet
1 time siden, O.G. skrev:

Men du mener uansett du har rett på begge deler og det har du jo ikke når du ikke har råd til å både hold bryllup og betale for bryllupsreise.

"Rett på" blir vel å ta i? De ønsker seg det. De aller fleste synes det er unaturlig å dukke opp i bryllup uten gave, samtidig som det er grenser for hvor mye dilldall til kjøkkenet en etablert husstand har behov for. 

Jeg har forståelse for dem som ikke ønsker å gi penger, og tenker derfor at alle bør ha en eller annen form for gaveliste, men kan ikke skjønne at det å ønske seg penger fremfor ting man ikke har bruk for er så grusomt. I de aller fleste hjem er det allerede nok av ting ingen har bruk for, vi trenger ikke å støtte opp om den typen materialisme. Som gjest tar jeg med gave i bryllup, punktum. Jeg tenker også at brudeparet har mer glede av penger til oppussing, reise eller noe annet de ellers ikke ville tatt seg råd til, enn de har av enda en vase. 

• Liker 5
Skrevet

Ja, det er kjipt å bare ønske seg penger. Jeg kan ikke fordra å gi penger til voksne venner uansett om det er bursdag, jul eller bryllup. Vet at mange tenker som meg. Jeg ville ikke gitt penger, men heller da kjøpt og gitt bort noe jeg hadde lyst til å gi.

Om dere absolutt kun vil ha penger til bryllupsreise så velg dere et reisebyrå, og ønsk dere gavekort fra det stedet. Så vet gjester i hvert fall hva pengene går til. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det har aldri vært noen hemmelighet at jeg og mannen hadde en stram økonomi, siden ingen av oss hadde jobb før vi ble gift, og hadde vært uten jobb lenge. I tillegg hadde vi et lite bryllup med bare aller nærmeste familie, så det var enkelt å snakke om det.

Så når vi fikk spørsmål om hva vi ønsket oss, svarte vi at vi rett og slett ønsket oss penger, men at hverken gaver eller penger var forventet. Vi fikk 2 fysiske gaver som vi virkelig er takknemlig for, og resten pengegaver.

Pengene kom veldig godt med, og gjorde livet mye lettere en stund etter bryllupet.

Har absolutt ikke dårlig samvittighet for å ha ønsket oss penger. Med penger kan man kjøpe seg akkurat det man trenger eller ønsker seg. Man kan velge rett farge, stil, størrelse, og lignende. Kanskje har man alt man trenger, og heller ønsker seg gaver som ikke er fysiske. Kanskje har man veldig lite, og trenger "alt" av grunnleggende ting, som baderomsspeil, kjøkkengardiner, vinterdekk, eller oppvaskmaskin. Kanskje har man en stor regning eller gjeld som tynger ned livskvaliteten din... Tenk hvis man kunne fått de pengene til å gjøre livet bedre?

Jeg tenker heller at det er negativt hvis folk ikke ønsker å gi penger. Å dømme folk utifra hva de ønsker seg (eller ikke ønsker seg) synes jeg blir litt stygt. Man skal jo gi gave for å være snill med den som mottar gaven, ikke fordi DU ønsker å ha det morsomt med å kjøpe, pakke inn og gi en fysisk gave. Da har man misforstått poenget med gaver, tenker jeg.

Anonymkode: 1bc6b...763

• Liker 3
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har aldri vært noen hemmelighet at jeg og mannen hadde en stram økonomi, siden ingen av oss hadde jobb før vi ble gift, og hadde vært uten jobb lenge. I tillegg hadde vi et lite bryllup med bare aller nærmeste familie, så det var enkelt å snakke om det.

Så når vi fikk spørsmål om hva vi ønsket oss, svarte vi at vi rett og slett ønsket oss penger, men at hverken gaver eller penger var forventet. Vi fikk 2 fysiske gaver som vi virkelig er takknemlig for, og resten pengegaver.

Pengene kom veldig godt med, og gjorde livet mye lettere en stund etter bryllupet.

Har absolutt ikke dårlig samvittighet for å ha ønsket oss penger. Med penger kan man kjøpe seg akkurat det man trenger eller ønsker seg. Man kan velge rett farge, stil, størrelse, og lignende. Kanskje har man alt man trenger, og heller ønsker seg gaver som ikke er fysiske. Kanskje har man veldig lite, og trenger "alt" av grunnleggende ting, som baderomsspeil, kjøkkengardiner, vinterdekk, eller oppvaskmaskin. Kanskje har man en stor regning eller gjeld som tynger ned livskvaliteten din... Tenk hvis man kunne fått de pengene til å gjøre livet bedre?

Jeg tenker heller at det er negativt hvis folk ikke ønsker å gi penger. Å dømme folk utifra hva de ønsker seg (eller ikke ønsker seg) synes jeg blir litt stygt. Man skal jo gi gave for å være snill med den som mottar gaven, ikke fordi DU ønsker å ha det morsomt med å kjøpe, pakke inn og gi en fysisk gave. Da har man misforstått poenget med gaver, tenker jeg.

Anonymkode: 1bc6b...763

Nei, det er du som misforstår. En gave handler like mye, eller mer, om å gi som å få. En ønskeliste er ikke en kravspesifikasjon. Gaven speiler giverens smak og intensjon, like mye som mottakerens ønske. Gaver er kommunikasjon. En gaves verdi kan heller ikke måles bare i penger, men også i den omtanke, tid og kjærlighet som giveren har lagt i den. For eksempel kan en gave være svært mye verdt selv om giveren har laget den selv.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...