AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #1 Skrevet 15. mai 2019 Samboer og jeg er helt forskjellig ang barneoppdragelse. Jeg vil ha orden, rutiner og struktur. Han skal ta alt på sparket og litt på feeling'a hele tiden. Konsekvensene går utover barnet: at vi ikke har ordentlige rutiner med mindre jeg maser eller gjør alt. Jeg snakker om grunnleggende rutiner i forhold til mat og leggerutiner. Utenom det sier jeg ingenting om hvordan han gjør ting. Men ting som angår ungen irriterer vettet av meg at det går an å være så sløv og uordentlig. Noen andre som har vært igjennom det? Hva gjør man? Anonymkode: 2e346...13f
Gjest WhisperingWind Skrevet 15. mai 2019 #2 Skrevet 15. mai 2019 Man er enig om slikt FØR man får barn.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #3 Skrevet 15. mai 2019 2 minutter siden, WhisperingWind skrev: Man er enig om slikt FØR man får barn. Takk for et fantastisk lite hjelpsomt svar. Anonymkode: 2e346...13f 14
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #4 Skrevet 15. mai 2019 Vet ikke, er slik her og... det er jo enklere å bare ta ting på sparket, men tror ikke min mann forstår hvor mye gratis man får etter at rutiner er jobbet inn. Og hvor viktig forutsigbarhet og stabilitet er for barna. Kanskje noen voksne opplever rutiner som kjedelig? Løsningen her er vel resignasjon etter å ha prøvd å overtale til rutiner i flere år. Så klager han på at barna har så dårlige leggerutiner.. så sier jeg da kanskje han burde jobbe litt med leggerutiner? Men neh. Jeg skal visst etablere rutiner, så skal de bare virke for ham uten noe innsats (det vil jo være enklere for ham å utvide min rutine til å være lik når han legger, barna er allerede innkjørt på det, men nei. Han skal ha sine egne rutiner for han kan bestemme selv..) Anonymkode: 1d9e5...e5e
ViljaH Skrevet 15. mai 2019 #5 Skrevet 15. mai 2019 15 minutter siden, WhisperingWind skrev: Man er enig om slikt FØR man får barn. Har du en sjekkliste over hva man skal være enig om før man får barn? Hadde vært nyttig i og med at du ofte svarer det. Kanskje en slik sjekkliste kunne besvares i et likedan system som skattemeldingen, og hvis man ikke kan svare riktig på alt så må man ta abort og prøve senere når man har fått lest seg opp og diskutert seg enig? 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #6 Skrevet 15. mai 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke, er slik her og... det er jo enklere å bare ta ting på sparket, men tror ikke min mann forstår hvor mye gratis man får etter at rutiner er jobbet inn. Og hvor viktig forutsigbarhet og stabilitet er for barna. Kanskje noen voksne opplever rutiner som kjedelig? Løsningen her er vel resignasjon etter å ha prøvd å overtale til rutiner i flere år. Så klager han på at barna har så dårlige leggerutiner.. så sier jeg da kanskje han burde jobbe litt med leggerutiner? Men neh. Jeg skal visst etablere rutiner, så skal de bare virke for ham uten noe innsats (det vil jo være enklere for ham å utvide min rutine til å være lik når han legger, barna er allerede innkjørt på det, men nei. Han skal ha sine egne rutiner for han kan bestemme selv..) Anonymkode: 1d9e5...e5e Det er hva jeg prøver å si også; at man får så mye gratis av å være konsekvente og ha rutiner for mat og legging. Og aller viktigst: det er hva som best for barn! Hvem bryr seg om hva som er best for oss voksne? Du fortjener en eller annen form for medalje for å holde ut sånt i årevis! Anonymkode: 2e346...13f 2
SoWhat? Skrevet 15. mai 2019 #7 Skrevet 15. mai 2019 35 minutter siden, WhisperingWind skrev: Man er enig om slikt FØR man får barn. Jez. Kan ikke du og likesinnede slutte med den moralismen deres. Hva hjelper det Ts at du skriver det? Nei nemlig, det hjelper ingenting. Du vil bare påpeke at de har gjort "feil". Du er sikkert feilfri. 3
SoWhat? Skrevet 15. mai 2019 #8 Skrevet 15. mai 2019 Jeg har inntrykk av at fedre er mer avslappet til det meste.. Det er vel på godt og vondt. Er det ikke noen bøker dere kan lese sammen om det? Syns det er greit med rutiner når det gjelder måltider og leggetiden, selv om en ikke bør være helt nazi uansett anledning og situasjon.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #9 Skrevet 15. mai 2019 Hva er rutinene dine TS? Anonymkode: e09da...87b
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #10 Skrevet 15. mai 2019 Småbarnsfar her... Har to små barn, og vet at små barn liker rutiner. Dette med spising, legging, osv osv... Men de er fortsatt barn (mennesker) og ikke roboter. Spørs hvor nøye du er med disse rutinene dine. Her hos oss har vi jo faste leggetider, men utover det tar vi det meste på sparket. Både jeg og kona... Vel, eneste som er fast er middag etter barnehagen og leggetid. Alt annet er vi ikke så næye med. Anonymkode: 269e1...b9f 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #11 Skrevet 15. mai 2019 Rutiner og grenser er viktig for barna, og for at det skal fungere i familielivet. Men det er forskjell på å være helt nazi på dem, og det å kunne ta ting litt på sparket og endre ting. Her er jeg slappest på grenser, men sterkest på rutiner, og han slappest på rutiner men sterkest på grenser. Så vi utfyller hverandre greit. Vi har feks middag etter barnehagen, mellom 16 og 17 et sted. Men skjer det noe som gjør at det blir litt utsatt, er det ikke stor krise om den blir 17.30. Det er noe med å ha perspektiv på de rutinene man har. Anonymkode: e050f...0af 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 15. mai 2019 #12 Skrevet 15. mai 2019 2 timer siden, SoWhat? skrev: Jez. Kan ikke du og likesinnede slutte med den moralismen deres. Hva hjelper det Ts at du skriver det? Nei nemlig, det hjelper ingenting. Du vil bare påpeke at de har gjort "feil". Du er sikkert feilfri. Det er ikke å moralisere. Jeg skjønner bare ikke hvordan man ikke har tatt opp ting som oppdragelse, moraler, verdier etc før en får barn sammen. Det var ikke for å gi noe pekefinger, men med mindre man setter seg ned og tar en skikkelig prat og han nekter å inngå kompromisser så må man enten bare svelge kamelene eller gå fra hverandre.
Gjest WhisperingWind Skrevet 15. mai 2019 #13 Skrevet 15. mai 2019 2 timer siden, ViljaH skrev: Har du en sjekkliste over hva man skal være enig om før man får barn? Hadde vært nyttig i og med at du ofte svarer det. Kanskje en slik sjekkliste kunne besvares i et likedan system som skattemeldingen, og hvis man ikke kan svare riktig på alt så må man ta abort og prøve senere når man har fått lest seg opp og diskutert seg enig? Henviser til siste svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå