Gå til innhold

Kollega har opplæring av nyansatt for første gang og det fungerer dårlig. Bør jeg ta det opp med sjefen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er i gang med opplæring av sommervikarer på arbeidsplassen min og i den forbindelse føler jeg meg litt "mellom barken og veden". Avdelingslederen har satt en kollega av meg til å lære opp en av dem. Det er første gang hen har opplæring og jeg synes ikke hen gjør en spesielt god jobb. Jeg har jo ikke fått med meg alt, men har inntrykk av at hen er ustrukturert, går veldig fort frem og stadig bruker interne-/fagbegrep uten å forklare hva det betyr. Det er tydelig vikaren hen lærer opp blir forvirret og usikker og ikke henger med i svingene.

Etter at vikaren var ferdig for dagen spurte avdelingslederen kollegaen min hvordan dagen hadde gått og om hen trodde vikaren er egnet for jobben (de kommer via at bemanningsbyrå og skjønner vi at de ikke kommer til å fungere får de ikke oppdrag hos oss). Kollegaen min svarte at hen er veldig i tvil da vikaren lærer sakte og virker surrete og ustrukturert i måten å jobbe på, men at hen vil se det an en dag til før hen konkluderer (vikarene får normalt tre dager med med opplæring).

Strengt tatt har jeg ikke noe med det, men jeg har litt lyst til å nevne for avdelingslederen i morgen at det er mulig måten kollegaen min gjennomfører opplæringen på som gjør at vikaren fungerer dårlig. Er det en dårlig ide? Virker jeg sladrete om jeg gjør det? 

Anonymkode: 9486c...a20

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For å være helt ærlig ville jeg ikke blandet meg, syntes det er litt dårlig når man kritiserer noen for å gjøre en jobb de sannsynligvis aldri har bedt om. Antakeligvis har kollegaen din bare blitt pålagt opplæring, en oppgave som ofte kommer oppå alt annet. Blir man da kritisert i tillegg, så er det hverken veldig motiverende for videre opplæring eller bra for arbeidsmilljøet, siden du kan ende opp med svarteper der du blir ansett som en som dolker folk i ryggen. Skal du først si noe, så bør du i det minste være rakrygget nok til å si det ansikt til ansikt til den som står for opplæringen. Du må uansett regne med at det blir konflikter hvis du tar dette videre. 

Anonymkode: b3990...a9f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du sladre til sjefen i stedet for å diskutere opplæringen med personens om har fått det ansvaret?

Anonymkode: 8523d...bad

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ta det med kollegaen da vel.

Anonymkode: 7fb22...d82

• Liker 3
Skrevet

Ja. Gi beskjed. Det går ut over dere alle om ny kollega ikke får god opplæring og er trygg i jobben. Men jeg ville først tatt det opp med kollegaen din og kanskje hintet frampå at den nyansatte kanskje ikke vet hva begreper betyr og gi råd om å gå roligere frem. Så kan du evt ta det opp med leder om dette vedvarer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bland deg. Kollegaen din har fått denne oppgaven for første gang, la hen prøve og feile litt. Avdelingsleder følger helt sikkert med mer enn du tror, og har nok gitt kollegaen din dette ansvaret av en grunn. Du virker bare sjalu hvis du går å pirker på kollegaen din når du ikke har blitt bedt om det. At dere har forskjellig måte å jobbe på betyr ikke at din metode er den beste.

Anonymkode: a35c5...acb

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er en god idé at du gir beskjed ja. Det går jo ut over sommervikaren om h*n ikke får fortsette på grunn av dårlig opplæring.

Anonymkode: bf7ec...52c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Takker for alle svar. Grunnen til at jeg vurderte å gå direkte til avdelingsleder er at kollegaen min går veldig fort i forsvarsposisjon og har en tendens til å ta all kritikk veldig personlig.

Tilfeldighetene gjorde at kollegaen min og jeg kom begge litt tidlig på jobb i dag, så vi tok en prat over en kaffekopp før vi startet og da hen kom inn på opplæringen kom jeg med noen innspill. Det gikk bedre enn fryktet og det virket som hen tok det til seg og såvidt jeg fikk med meg tok hen det roligere i dag og det gikk noe bedre. Avdelingsleder mener vikaren har potensiale og besluttet å gi hen en ekstra opplæringsdag, så forhåpentligvis går det bra.

TS

Anonymkode: 9486c...a20

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...