Gå til innhold

Jeg forstår ikke helt eksamensoppgaven. Helsefagarbeidere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg skal ha eksamen 3.juni. Jeg har funnet noen gamle eksamensoppgaver sånn at jeg har et utgangspunkt om hva oppgave jeg kan få.

Problemet er at jeg ikke helt forstår hva de spør om. Altså, jeg skal sette i verk forebyggende og behandlende tiltak innen helsefagarbeiderens ansvars- og kompetanseområde. Betyr det at jeg skal gå forklare og gå gjennom stell, måltidsituasjon, aktivitet og sånne ting? At jeg skal forklare hvordan jeg gjør det ut i fra sykdommen til pasienten? og sette til verks forebyggende tiltak.

2055906280_bokml.jpg.cb6bb90e7ea6f29f0be6c0dfaac13906.jpg

Anonymkode: f1735...547

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke helsefagarbeider, men jeg ville svart noe sånt:

En kort innledning med definisjon av/hva jeg forstår forebyggende og behandlende tiltak innenfor helsefagarbeiderens ansvar- og kompetanseområde. (Tipper det er et læringsmål, eller at pensumet ditt inneholder en form for definisjon?). 

Så ville jeg valgt noen nøkkelmomenter innenfor definisjonen og svart utfra det, og argumentert hvorfor jeg besvarer oppgaven sånn. (Feks knytte det opp mot demens). 

Dvs definisjon, avklare din oppgavetolkning, oppgavebesvarelse, og en kort oppsummering/konklusjon. 

Er det muntlig eller skriftlig? 

Anonymkode: f2aa1...3de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva vet du om diagnosene? Om demens, diabetes 2, det å spise og drikke lite. Jeg har tatt en sånn type eksamen, og jeg ville tenkt på ting man kan gjøre for å forebygge for lavt og høyt blodsukker. Spise og drikkesituasjon. Rastløsheten.

Det finnes flere løsninger og svar, men et forebyggende tiltak kan jo være at hjemmesykepleien skal gå en liten 10-minutters tur med han. Med tanke på at han har demens og ofte går seg bort, og er rastløs.

Ved demens bør man ikke spørre en pasient hva de vil og ikke. Men heller være litt bestemt. Spør man om de vil vaske seg så svarer de ofte nei. Om man sier ''nå skal vi gå inn på badet og få stelt deg før vi går tur'' så kan det virke mer oppmuntrende.

Altså jeg hadde prøvd å bare skrive litt forskjellig om hvordan det ene henger sammen med det andre og kommet med konkrete tiltak som jeg ga eksempler på. ..Men det finnes flere riktige svar og ingen fasitsvar. 

Anonymkode: 3ca02...bd8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere. Dette hjalp meg veldig. Så da skriver jeg rett og slett om alt jeg kommer på ang. diabetes og hvordan jeg kan gjøre det best mulig for pasienten i forhold til stell, mat, aktiviteter og dagligdagse gjøremål. Også skal jeg så klart lese tiltaksplanen og forholde meg til den.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En kort innledning med definisjon av/hva jeg forstår forebyggende og behandlende tiltak innenfor helsefagarbeiderens ansvar- og kompetanseområde. (Tipper det er et læringsmål, eller at pensumet ditt inneholder en form for definisjon?). 

Så ville jeg valgt noen nøkkelmomenter innenfor definisjonen og svart utfra det, og argumentert hvorfor jeg besvarer oppgaven sånn. (Feks knytte det opp mot demens). 

Dvs definisjon, avklare din oppgavetolkning, oppgavebesvarelse, og en kort oppsummering/konklusjon. 

Det er skriftlig. Tusen takk for svar. Dette hjelper meg veldig.  

AnonymBruker
Skrevet

Men så da vil du først skrive opp tiltaket, også forklare ut ifra det?  Som for eksempel om ernæring og om pasientens diabetes. Hvilke mat pasienten burde spise og for eksempel hvorfor.

• tilrettelegge for og tilberede måltider som ivaretar brukernes helse og trivsel, og begrunne forslagene i tråd med norske anbefalinger for ernæring

AnonymBruker
Skrevet

Vær veldig nøye med å ikke overgå din kompetanse. 

Det de spør etter er rett og slett konkrete tiltak. Nå vet ikke jeg hva helsefagarbeiderens kompetanse er. Men som sykepleier hadde jeg tatt fatt på urininkontinens, stellsituasjonen som oppstår, drikke, matinntaket hans (viklet det inn i diabetesen hans, han trenger regelmessig mat) og f.eks klart å vinkle inn at lite drikke kan gjøre han forstoppet. Vis kompetanse på det du kan og det en helsefagarbeider har lov til. 

Anonymkode: 7f2e6...25c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær veldig nøye med å ikke overgå din kompetanse. 

Det de spør etter er rett og slett konkrete tiltak. Nå vet ikke jeg hva helsefagarbeiderens kompetanse er. Men som sykepleier hadde jeg tatt fatt på urininkontinens, stellsituasjonen som oppstår, drikke, matinntaket hans (viklet det inn i diabetesen hans, han trenger regelmessig mat) og f.eks klart å vinkle inn at lite drikke kan gjøre han forstoppet. Vis kompetanse på det du kan og det en helsefagarbeider har lov til. 

Anonymkode: 7f2e6...25c

Ja det er viktig å huske på. Tusen takk. Dette hjalp meg mye. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du skal skrive konkrete tiltak.

Anonymkode: a7a79...e3f

Skrevet

Kan du lage hjernekart? Det hjelper veldig med å skrive viktige momenter og strukturere arbeid. Min beste karakter på høyskolen fikk jeg da jeg laget hjernekart på hver eneste oppgave. Og det går raskt også. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg ikke helsefagarbeider, så jeg vet ikke hva som kommer inn her ift ansvarsområder, men jeg tenker noen hovedområder her er:

- hygiene og stell - hvordan det kan gjøres bedre. Knyttet opp mot både demens og diabetes (polyuri?)

- mat mtp diabetesen (er den godt regulert? Det er vel ikke direkte helsefagarbeiders område, men oppfølging av mat kan vel være det)

- behov for mer aktivisering? - knyttet til tiltak knyttet til demensen (forutsigbarhet, rutiner, aktivitet) 

- behov for mer avlastning av kona? Totalsituasjonen her er heftig, og når hun er trøtt og sliten, viser det at det ikke fungerer per i dag. Avlastningsopphold, mer hjemmesykepleie, flere dager på daghjem? 

Anonymkode: 1333a...68e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...