Gjest Rikke Skrevet 25. april 2005 #1 Skrevet 25. april 2005 Jeg skal ta etternavnet til samboeren min i tillegg til mitt. (Mitt som mellomnavn, hans som etternavn) Når sender dere inn papirer for navneendring. Jeg tenker bare på det praktiske med bryllupsreise rette etter vielsen og pass som har gammelt navn osv. Spiller det noen rolle om jeg har det "gamle" navnet mitt til vi kommer hjem fra reise og sender inn papirene da? Hva gjør dere?
Lia Skrevet 25. april 2005 #2 Skrevet 25. april 2005 Jeg sendte med søknad om navneendring da vi sendte inn papirene i forbindelse med prøving av ekteskap. Vi dro på bryllupsreise rett etter bryllupet, men flybilletten hadde jeg bestilt på mitt pikenavn og jeg hadde heller ikke nytt pass. Alt dette ordnet jeg med når jeg kom hjem, for da kom også vigselsattesten i posten. Dersom dere skal på bryllupsreise med en gang, vil jeg råde deg til å ordne med alle papirer når du kommer hjem igjen. Årsaken til det er at du må ha med vigselsattesten når du skal ha nytt pass. Nytt pass tar 2 - 3 uker å utstede. Navnet på flybilletten din må være det samme som i passet.
Grooo Skrevet 25. april 2005 #3 Skrevet 25. april 2005 Så lenge du sørger for å ha samme navn på alle papirene i forbindelse med reise (pass, visum, bilett, etc) spiller det liten rolle når du skifter navn. Jeg ventet til etter bryllupet for å få tid og ro til å få byttet ut alle dokumenter som førerkort osv, og sende adresseendring til alle kontakter, bank, forsikring, medlemsskap etc. Tenk på det slik: Du bytter navn når du gifter deg selv om det ikke skjer på papiret før du sender inn papirene.
Isola Skrevet 25. april 2005 #4 Skrevet 25. april 2005 Selv om man sender inn søknad om navneendring i god tid før bryllupet, vil altså ikke den "offisielle" endringen (i folkeregister osv) gjelde før man er gift???? Kanskje litt dumt spørsmål... Men, men...
Gjest Rikke Skrevet 25. april 2005 #6 Skrevet 25. april 2005 Takk for svar Jeg tenker jeg venter til etter reisen. Billettene står jo i mitt pikenavn, så for å unngå noe kluss er nok det eneste riktige!
TeddyToria Skrevet 25. april 2005 #7 Skrevet 25. april 2005 Man kan ta hverandres navn når man har vært samboere i mer enn 2 år også, selv om man ikke er gift...så endrer dere navn med hverandres samtykke, kan det fint bli offisielt før bryllupet også. Vi sendte inn navneendringskjema sammen med prøvelsespapirene i dag! :-)
Martha Stewart Skrevet 25. april 2005 #8 Skrevet 25. april 2005 Man kan ta hverandres navn når man har vært samboere i mer enn 2 år også' date=' selv om man ikke er gift...[/quote'] Ja, vi kjenner noen som bare er samboere som skifter navn selv om de ikke har noen umiddelbare bryllupsplaner. Det vil si han skal ta hennes sjeldne etternavn, slik at begge + deres lille sønn heter det samme. Vi skal ikke skifte etternavn ifm bryllupet. Har snakket om det og min kjære er ikke fremmed for å ta mitt sjeldne etternavn etterhvert.
Gjest gjesta Skrevet 25. april 2005 #9 Skrevet 25. april 2005 Er det ikke egenerklæring og forlovererklæring som skal sendes til folkeregistret, og så får man attest fra de og viser i kirken? eller er det mer?..... Jeg har sikkert misforstått,,, er bare så mange papirer høres det ut som.. Vi har vert samboere 2 år, men trodde ikke man kunne bytte etternavn før bryllupet?
Gjest gjest1 Skrevet 25. april 2005 #10 Skrevet 25. april 2005 Jeg sendte navneendringskjemaet sammen med egenerklæringen og forlovererklæringene og på prøvingsattesten vår står det nå mitt nye navn etter vigsel. Men det trer ikke formelt i kraft før etter at vi får vielsesattesten selfølgelig.
Gjest gjesta Skrevet 25. april 2005 #11 Skrevet 25. april 2005 navneendringskjemaet . hvor får man tak i den?
Trampe Skrevet 25. april 2005 #12 Skrevet 25. april 2005 Årsaken til det er at du må ha med vigselsattesten når du skal ha nytt pass. Nytt pass tar 2 - 3 uker å utstede. Kanskje utenfor tema, men jeg har hørt at man da slipper å betale avgifta for passet? Det koster jo nå over 1000 kroner for et pass...Fikk nytt i fjor jeg, så den avgifta frister lite på nytt igjen.?
Isola Skrevet 25. april 2005 #13 Skrevet 25. april 2005 hvor får man tak i den? Det skjemaet kan du skrive ut herifra: http://odin.dep.no/jd/norsk/dok/andre_dok/...002/dok-bn.html
Grooo Skrevet 25. april 2005 #14 Skrevet 25. april 2005 Kanskje utenfor tema, men jeg har hørt at man da slipper å betale avgifta for passet? Det koster jo nå over 1000 kroner for et pass...Fikk nytt i fjor jeg, så den avgifta frister lite på nytt igjen.? Du må selv betale for nytt pass samme hva som er grunnen til at du skal ha nytt.
Grooo Skrevet 25. april 2005 #15 Skrevet 25. april 2005 Selv om man sender inn søknad om navneendring i god tid før bryllupet, vil altså ikke den "offisielle" endringen (i folkeregister osv) gjelde før man er gift???? Jo, endringen gjelder fra den dagen søknaden din blir behandlet. Derfor jeg skrev "tenkt slik at du bytter navn når du gifter deg, selv om det ikke nødvendigvis skjer den dagen"
Gjest gjesta Skrevet 25. april 2005 #16 Skrevet 25. april 2005 Det skjemaet kan du skrive ut herifra: http://odin.dep.no/jd/norsk/dok/andre_dok/...002/dok-bn.html Tusen på tusen takk;) !
TeddyToria Skrevet 25. april 2005 #17 Skrevet 25. april 2005 Jo, endringen gjelder fra den dagen søknaden din blir behandlet. Derfor jeg skrev "tenkt slik at du bytter navn når du gifter deg, selv om det ikke nødvendigvis skjer den dagen" Åh!? Gjelder det også når man opplyser at man vil ta et navn fordi man skal gifte seg, og videre skriver dato??? Så da heter vi det samme til etternavn om bare noen få uker allerede da? (sendte inn søknad i dag)
prikkeline Skrevet 25. april 2005 #18 Skrevet 25. april 2005 Jeg har sendt inn alle papirene samtidig: prøving av ekteskapsvilkår (eller hva det nå heter), forlovererklæringene og navneendringssøknad. Sambo trenger nytt pass og han skal ta mitt navn, så han trenger jo å få skiftet navn før bryllupet fordi vi også reiser på bryllupsreise rett etterpå. Litt dumt å skaffe seg nytt pass med sitt eget etternavn, og så må han endre passet igjen når han gifter seg - dyrt nok som det er å få ordnet passet første gangen. men siden man kan skifte navn uten å gifte seg først, så det går jo dette greit. Så vet med at man MÅ ha med vigselsattest stemmer nok ikke helt.
Seterjenta Skrevet 26. april 2005 #19 Skrevet 26. april 2005 Jeg må søke om navneendring før bryllupet, nettopp på grunn av passet. Siden vi skal til USA, så må vi ha det nye elektroniske passet, og det frister ikke å bestille et som bare er gyldig noen uker... Siden vi ikke har vært samboere mer enn ett år, og han har et navn som bare den familien har, så må jeg få underskriften til alle som heter det (heldigvis bare 4 voksne) og søker derved om navneendring vel en mnd før bryllupet. Da har jeg alt klart til bryllupsreisen, og billettene er bestilt i mitt nye navn. Men det nye navnet vil vel stå på vielsesattesten da, antakelig, og ikke pikenavnet ditt - det blir jo litt 'rart'.
Tigi Skrevet 26. april 2005 #20 Skrevet 26. april 2005 Jeg har allerede skiftet navn, gjorde det 4 mnd før bryllupet. Dermed har jeg alt av pass og papier i orden til bryllupet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå