UVB Skrevet 14. mai 2019 #21 Skrevet 14. mai 2019 Sånne som deg får jeg lyst til å kaste oppi en vulkan. Dere skal alltid tyne de økonomisk svakeste for hver eneste krone, og det er faen meg hjerterått. 18
mammamora90 Skrevet 14. mai 2019 #22 Skrevet 14. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dumt at forrige utleier lot det gå så langt uten å markedsregulere husleia slik han burde hvert tredje år. Jeg skjønner godt at du ikke gir bort tusenvis av kroner i året, jeg tviler på om alle de negative sjelene her hadde gitt 48 000 kr per år av egen lomme over mange år til en eldre mann de ikke kjente for å være snille. Da må de i såfall ordne det med banken i morgen. Dobbeltmoral lenge leve. https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/okning-av-husleien Anonymkode: 69597...5b1 Hvis det var så viktig for meg hadde jeg ikke kjøpt et hus med en leilighet som allerede var utleid til en gammel pensjonist som har bodd der i årevis, da hadde jeg heller sett etter et hus med en tom utleiedel hvor jeg står fritt til å leie ut til hvem jeg vil, og til hvilken pris jeg vil. 24
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #23 Skrevet 14. mai 2019 Jeg blir helt sjokkert bare ved tanken på å sette en 80-åring på gata.. Og jeg håper han har noen som kan hjelpe han med å søke bostøtte om ikke annet.. Anonymkode: c813b...57c 28
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 Populært innlegg #24 Skrevet 14. mai 2019 Håper pensjonisten flytter ut når du øker leia og at du får inn en leieboer fra h*****e! Anonymkode: d5110...3b4 52
visp Skrevet 14. mai 2019 #25 Skrevet 14. mai 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om vedkommende er 80+ så greier du å vente til vedkommende går bort før du gjør noe med husleia. Men du er vel utleier fra helvete som tenker på kronene.... Anonymkode: 7db92...e3c Det er da ikke uvanlig at folk lever til de er 100 i dag. Dessuten vil jeg tro en 80-åring har en ordnet økonomi og ikke vil la seg velte av litt prisøkning. TS, jeg ville hørt litt med personen om dine tanker rundt å øke litt og sett hva han sier. Han vet jo at han har levd billig i mange år. Mest sannsynlig forventer han seg dette. 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #26 Skrevet 14. mai 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er sikker på at det kun er grådighet som er motivasjon, altså? Det er selvfølgelig mulig det er det for TS sin del, men på generelt grunnlag må du huske på at det rett og slett ikke er alle som har mulighet til å gå glipp av 4000 i leieinntekter per måned. De som er yngre nå har ofte betydelig større lån enn foreldregenerasjonen, og betjener ofte store lån. Anonymkode: 3f562...61d 10 minutter siden, mammamora90 skrev: Hvis det var så viktig for meg hadde jeg ikke kjøpt et hus med en leilighet som allerede var utleid til en gammel pensjonist som har bodd der i årevis, da hadde jeg heller sett etter et hus med en tom utleiedel hvor jeg står fritt til å leie ut til hvem jeg vil, og til hvilken pris jeg vil. Nemlig. Anonymkode: a322b...6f4 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #27 Skrevet 14. mai 2019 1 minutt siden, visp skrev: Det er da ikke uvanlig at folk lever til de er 100 i dag. Dessuten vil jeg tro en 80-åring har en ordnet økonomi og ikke vil la seg velte av litt prisøkning. TS, jeg ville hørt litt med personen om dine tanker rundt å øke litt og sett hva han sier. Han vet jo at han har levd billig i mange år. Mest sannsynlig forventer han seg dette. Er du TS? Ja, pensjonister på leiemarkedet er jo kjent for å kunne takle 4000 ekstra i måneden på strak arm ... Anonymkode: a322b...6f4 36
Thyra Skrevet 14. mai 2019 #28 Skrevet 14. mai 2019 4 minutter siden, visp skrev: Det er da ikke uvanlig at folk lever til de er 100 i dag. Dessuten vil jeg tro en 80-åring har en ordnet økonomi og ikke vil la seg velte av litt prisøkning. TS, jeg ville hørt litt med personen om dine tanker rundt å øke litt og sett hva han sier. Han vet jo at han har levd billig i mange år. Mest sannsynlig forventer han seg dette. En 80-åring som leier en billig leilighet har sannsynligvis ikke all verdens økonomi, nei. Antagelig en minstepensjonist uten formue. Da blir det ikke mye igjen å leve av om hen må betale 9000 kroner måneden i husleie. 15
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #29 Skrevet 14. mai 2019 15 minutter siden, UVB skrev: Sånne som deg får jeg lyst til å kaste oppi en vulkan. Dere skal alltid tyne de økonomisk svakeste for hver eneste krone, og det er faen meg hjerterått. Da kan jo DU gå inn i nettbanken her og nå, så overfører du 48.000,- til et eldre menneske du kjenner. For å være snill. Hva tenker du om det? Er det fristende å gi bort nesten 50K i året, til en du ikke kjenner, fordi vedkommede er gammel og svak? husk å overføre samme beløp neste år. Og årene etter det. Kanskje blir det over 15 år. Da nærmer vi oss 700.000,- Er det fortsatt fristende synes du? Ts har da all rett til å heve husleien til gjengs leie med 6 mnd varsel! Det skulle da bare mangle. Antakelig sitter nok gamlingen på en god del sparepenger på bok. Mange eldre gjør nettop det. Fordi de har spinket og spart i mange år. Men det er kanskje greit at en rik 80-åring som harfptt bo billig i mange år skal fortsette å utnytte ny eier samtidig som pengene syltes ned? Anonymkode: d6653...a28 25
visp Skrevet 14. mai 2019 #30 Skrevet 14. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er du TS? Ja, pensjonister på leiemarkedet er jo kjent for å kunne takle 4000 ekstra i måneden på strak arm ... Anonymkode: a322b...6f4 Nei, men jeg mente ikke 4000,- heller, det blir et for stort hopp. Men en økning forventer man jo når man leier. Jeg har kjentfolk som leier ut til eldre som bor i årevis med en leie som aldri går opp, men det er bare fordi pengene ikke er av stor betydning for utleier. De eldre hadde klart en justering og hadde ikke vært uvillige om behovet for det kom opp. Derfor mener jeg at TS kunne luftet det litt med han. Kommer tårene, så får man jo gi seg, men mest sannsynlig sier han at det går bra. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #32 Skrevet 14. mai 2019 42 minutter siden, AnonymBruker said: Dette høres lovende ut. Jeg har tenkt litt på å motivere han til å søke aldersbolig også for å få han ut. Får ikke folk det når de er 80+ ? Anonymkode: d2dd5...74f 27 minutter siden, AnonymBruker said: Han har flere i slekta som har blitt godt over 90, og holder seg godt selv... hiver ikke bort 48k i året i 15 år fremover, er skal der tjenes penger. Anonymkode: d2dd5...74f Så du mener han bør søke om eldrebolig fordi han er så gammel, samtidig som du tror han kan holde ut til han er nærmere hundre? Først må du finne ut av gjengs leie er, det er ikke nødvendigvis samme som markedspris. Om andre vilkår for å øke til gjengs leie er tilstede, så kan du sende varsel om det, og øke etter 6 måneder etter varsel er gitt. Er gjengs leie mindre enn du forventer robbe en pensjonist for, så kan du deretter sette opp leien årlig i henhold til KPI. Anonymkode: 249e2...cf3 3
visp Skrevet 14. mai 2019 #33 Skrevet 14. mai 2019 1 minutt siden, Thyra skrev: En 80-åring som leier en billig leilighet har sannsynligvis ikke all verdens økonomi, nei. Antagelig en minstepensjonist uten formue. Da blir det ikke mye igjen å leve av om hen må betale 9000 kroner måneden i husleie. Ja, nå svarte jeg på dette litt lengre opp og mente aldri en plutselig økning på 4000,- Egentlig er det jo ikke noen billig leilighet. Den gang han begynte å betale 5000,- var sikkert det endel penger. Har TS penger til å håndtere lånet etc. ville jeg vel lagt det ligge om leietaker viste at det var et stort problem. Jeg hadde loddet stemningen. 1
Husholdning1 Skrevet 14. mai 2019 #34 Skrevet 14. mai 2019 Det kan justeres til gjengs leie hvert 3. år.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #35 Skrevet 14. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da kan jo DU gå inn i nettbanken her og nå, så overfører du 48.000,- til et eldre menneske du kjenner. For å være snill. Hva tenker du om det? Er det fristende å gi bort nesten 50K i året, til en du ikke kjenner, fordi vedkommede er gammel og svak? ... Anonymkode: d6653...a28 Selv du må forstå forskjellen på å overføre penger og det å ta over en leilighet med planer om å gå mest mulig i pluss på bekostning av en, jeg antar, minstepensjonist. Jeg leier forøvrig selv ut til en vanskeligstilt men stabil leietager i samme prisklasse og verdi ts har, så har vel i teorien -50k i året jeg også. Anonymkode: c813b...57c 7
Husholdning1 Skrevet 14. mai 2019 #36 Skrevet 14. mai 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv du må forstå forskjellen på å overføre penger og det å ta over en leilighet med planer om å gå mest mulig i pluss på bekostning av en, jeg antar, minstepensjonist. Jeg leier forøvrig selv ut til en vanskeligstilt men stabil leietager i samme prisklasse og verdi ts har, så har vel i teorien -50k i året jeg også. Anonymkode: c813b...57c Det er i prinsippet ingen forskjell her. At du vil drive veldedighet er fint det, men andre trenger ikke gjøre det av den grunn. 7
Gjest O.G. Skrevet 14. mai 2019 #37 Skrevet 14. mai 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du TS? Ja, pensjonister på leiemarkedet er jo kjent for å kunne takle 4000 ekstra i måneden på strak arm ... Anonymkode: a322b...6f4 Nemlig.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #38 Skrevet 14. mai 2019 Nå fikk jeg så vondt av leietageren din😢 Enkelte har knapt råd til smør på brødskiva, så skal du øke 4000 kr i mnd....får håpe vedkommende har et sterkt hjerte😢 Anonymkode: ed1b3...3ea 15
Rosalie Skrevet 14. mai 2019 #39 Skrevet 14. mai 2019 (endret) Dersom markedsleie er 80% høyere enn nåværende leie, betyr vel det at leietaker har bodd der lenge. Da er standarden på leiligheten neppe særlig høy, noe som tilsier at gjengs leie vil være langt lavere enn markedsleie. I tillegg må dette tas med i beregningen: Dersom leietakeren har gjort investeringer i leieobjektet, vil dette ha betydning for størrelsen på gjengs leie. Det følger av lovens bestemmelse at det ved fastsettelsen av gjengs leie skal gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leieren forbedringer og innsats. Begrunnelsen for fradragsregelen er at leietakeren ikke skal måtte betale for den verdiøkning som stammer fra hans egen innsats. Bestemmelsen gjelder imidlertid ikke leietakerens alminnelige vedlikehold av leieobjektet. Det er ikke prisen på tiltaket som er avgjørende, men den økning i leieverdien som tiltaket har ført til. Høyesterett uttalte i 2014 at størrelsen på fradraget skal fastsettes konkret og skjønnsmessig. https://www.visma.no/blogg/gjengs-leie-hva-er-det/ Endret 14. mai 2019 av Rosalie 6
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #40 Skrevet 14. mai 2019 TS her. Dette er en av to leiligheter jeg har arvet, og de holder begge god stand. Ble pusset opp for et par år siden, men de er ca 30 år gamle så de er ikke lenger belånt heldigvis. Den andre leiligheten er leid ut til maks markedspris, så det er bare denne ene som har et vilt økningspotensiale. Alternativt kan jeg selge hele skiten, men jeg liker bedre tanken på en høy månedlig innekt over tid. Derfor hadde jeg håpet at denne pensjonisten kunne blitt overført til et aldeshjem dersom han ikke takler høyere husleie slik at jeg ikke må vente i månedsvis før jeg kan sette den opp.. Anonymkode: d2dd5...74f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå