Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, kjempelurt :ironi:. Hvem tror du egentlig betaler den ekstra skyhøye skatten? Alle kostnader, inkludert beskatning av boliger, skyves over på leietaker, så en eventuell skyhøy skatt på et utleieobjekt bidrar bare til å presse leieprisen i markedet opp betraktelig. Og dette vil i alle fall gå utover eldre pensjonister som har dårlig råd og som bor i leid bolig. 

Vi trenger mindre regulering av boligmarkedet, ikke mer, som fordyrer både innkjøpspriser og leiepriser. 

Anonymkode: 3f562...61d

Nei, da beskatter man leieinntekter fra slike objekter høyt også.. Med lov som forbyr å videreføre disse kostnadene.. 
Boliger man ikke bruker selv bør SELGES, ikke leies ut. Men det er en helt annen diskusjon. 

Vi trenger regulering som gjør at selskaper som Fredensborg osv ikke kan kjøpe opp 10-15 små leiligheter for å leie dem ut! DET er det vi trenger.. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Klarte ikke lese så mye, men jeg kan forstå ts selv om jeg misliker måten hun har tenkt på. Hun har rett til å skru opp prisen litt, men husleieloven regulerer rettighetene til leietakers interesse og skal ta vare på begge parter. Les litt om gjengs leie og omsorgsboliger, de har begynt å gå bort fra det selv om jeg vet det finnes steder der de fremdeles ikke har snudd. 

Du kan bare få sagt opp leietageren hvis du selv skal benytte boligen. At prisen ikke er indeksregulert fra tidligere eiers side er ikke hans problem. Du må følge loven. Det du har lov å øke husleia med er indeksregulering sammenlagt de tre siste årene. 

Hvis du egentlig bryr deg innerst inne om han kan du jo undersøke med nav og boligkontoret hvor mye bostøtte han kan ha krav på. Det er tak på bostøtte. Har ikke tallene i hodet, det er bare å søke på det. Dette er en aktiv eldre mann? Spør han hva han synes er en ok økning. 

Har hørt flere si at det ofte er noe dritt å være utleier, det er mye ansvar og mange tar ikke vare på leiligheten. Er leia for høy får du stort gjennomtrekk. Blir vasken tett får du en telefon. 

Penger betyr ikke alt, du har arvet en leieboer også som mest sannsynlig ikke vil ha krav på bostøtte på grunn av endringer. Siden du vet alt om hans slekt, vet du sikkert også hva han har jobbet med eller om han er minstepensjonist. Den du arvet av ga deg en fin arv, kanskje du kan lære noe arv. En arv med moralsk forpliktelse. Det må du respektere. 

Endret av Jytte
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Jytte skrev:

Klarte ikke lese så mye, men jeg kan forstå ts selv om jeg misliker måten hun har tenkt på. Hun har rett til å skru opp prisen litt, men husleieloven regulerer rettighetene til leietakers interesse og skal ta vare på begge parter. Les litt om gjengs leie og omsorgsboliger, de har begynt å gå bort fra det selv om jeg vet det finnes steder der de fremdeles ikke har snudd. 

Du kan bare få sagt opp leietageren hvis du selv skal benytte boligen. At prisen ikke er indeksregulert fra tidligere eiers side er ikke hans problem. Du må følge loven. Det du har lov å øke husleia med er indeksregulering sammenlagt de tre siste årene. 

Hvis du egentlig bryr deg innerst inne om han kan du jo undersøke med nav og boligkontoret hvor mye bostøtte han kan ha krav på. Det er tak på bostøtte. Har ikke tallene i hodet, det er bare å søke på det. Dette er en aktiv eldre mann? Spør han hva han synes er en ok økning. 

Har hørt flere si at det ofte er noe dritt å være utleier, det er mye ansvar og mange tar ikke vare på leiligheten. Er leia for høy får du stort gjennomtrekk. Blir vasken tett får du en telefon. 

Penger betyr ikke alt, du har arvet en leieboer også som mest sannsynlig ikke vil ha krav på bostøtte på grunn av endringer. Siden du vet alt om hans slekt, vet du sikkert også hva han har jobbet med eller om han er minstepensjonist. Den du arvet av ga deg en fin arv, kanskje du kan lære noe arv. En arv med moralsk forpliktelse. Det må du respektere. 

Vet ikke alt om han, men vet at ekskona klarte å karre til seg huset da de ble skilt, og så gikk han på dunken økonomisk. Lurer på om det var noe spillegalskap inne i bildet. Fyren har bare jobbet med diverse forefallende jobber i lang tid før han gikk av med pensjon. Men det er da ikke min feil!!! Jeg har muligheten til å etablere min foretrukne livsstil i god tid før jeg fyller 30, og da gjør jeg såklart det. Er lei av å jobbe fulltid som parkeringsvakt. Har funnet ut at jeg kan runde 25k netto med full inntekt på leilighetene og 60% stilling. Leietakerne har heldgivis eget strøm- og internett abonnement. Når jeg får ordnet dette kan jeg få tid til meg selv og mine lidenskaper. Orker ikke vente med dette til jeg blir 40, om jeg har uflaks.

Anonymkode: d2dd5...74f

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke alt om han, men vet at ekskona klarte å karre til seg huset da de ble skilt, og så gikk han på dunken økonomisk. Lurer på om det var noe spillegalskap inne i bildet. Fyren har bare jobbet med diverse forefallende jobber i lang tid før han gikk av med pensjon. Men det er da ikke min feil!!! Jeg har muligheten til å etablere min foretrukne livsstil i god tid før jeg fyller 30, og da gjør jeg såklart det. Er lei av å jobbe fulltid som parkeringsvakt. Har funnet ut at jeg kan runde 25k netto med full inntekt på leilighetene og 60% stilling. Leietakerne har heldgivis eget strøm- og internett abonnement. Når jeg får ordnet dette kan jeg få tid til meg selv og mine lidenskaper. Orker ikke vente med dette til jeg blir 40, om jeg har uflaks.

Hvorfor spør du når du har bestemt deg. Det du har glemt er at også leietager har rettigheter. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Jytte skrev:

Hvorfor spør du når du har bestemt deg. Det du har glemt er at også leietager har rettigheter. 

Spurte mest for å se hvilken fremgangsmåte som var best. Det som er viktigst for meg er at jeg får øket husleien, og at jeg ikke fremstår umoralsk overfor ei ny dame jeg har blitt kjent med. Hun synes gamle folk er så "søte" osv. Så jeg tenker taktikk, samtidig som jeg har tenkt å følge loven såklart. Visste ikke at jeg skulle få frelsesarmeen på nakken!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AndreasBR skrev:

Nei, da beskatter man leieinntekter fra slike objekter høyt også.. Med lov som forbyr å videreføre disse kostnadene.. 
Boliger man ikke bruker selv bør SELGES, ikke leies ut. Men det er en helt annen diskusjon. 

Vi trenger regulering som gjør at selskaper som Fredensborg osv ikke kan kjøpe opp 10-15 små leiligheter for å leie dem ut! DET er det vi trenger.. 

Ja, og siden leieinntektene (det huseier sitter igjen med) skattes høyt, så økes husleien tilsvarende, så det vil jo heller ikke løse noe. Å forby å videreføre disse kostnadene vil kreve et enormt byråkrati for å håndheve, så heller ikke det er matnyttig. 

Ønsker politikerne å regulere boligmarkedet, så får de heller f. eks. sette tak på antall boliger man har lov til å eie som selskap (hvilket er mye lettere å håndheve enn skattemessige forhold). Helst hadde jeg hvertfall inntil videre sett at de ikke gjorde det heller, for i norsk sammenheng så er det skatter, avgifter og tungvinte og andre lite hensiktsmessige reguleringer som driver mye av prisveksten i det private leiemarkedet, som f. eks. dette med at alle nye leiligheter skal være handicapvennlig (f. eks. med tanke på rullestolbruk). Hadde man fjernet mye av avgiftene og reguleringene, så hadde det blitt lettere å bygge ut flere boliger, rimeligere å leie ut, og derfor dempet prisvekst som resultat. 

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tullprat, det er noe som heter å sile ut kandidater på forhånd. Kun folk med god økonomi og en stabil livssituasjon kommer gjennom nåløyet, og jeg kommer til å kjøre knallhardt på med inkassoselskap og advokat dersom mine leietakere ikke føyer seg.

Bare lest til side 3 i denne tråden, men du er jo utleier fra helvete du. Der jeg leier, sender huseier en hyggelig sms om jeg har glemt leia, alltid blid, til info, har jeg vært forsen EN gang, med 2 dager. 

Du slakter jo leietakern din bare de er forsent ute etter kl. 00.00

Anonymkode: 0aea0...cf2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 14.5.2019 den 18.32, Mumeod skrev:

Håper ikke trådstarter blir like dårlige behandlet selv når han/hun blir gammel.

Synes det er skammelig at man i dagens samfunn kun tenker penger, og særlig rettet mot eldre og hvordan man kan presse penger ut av dem. Ufint å bare doble husleien slik, simpelt, rett og slett.

Hvilke verden lever du i? Disneyland?

Eneste som betyr noe i dag er PENGER, slik er samfunnet lagt opp. Staten driter i deg når du ikke har penger til å betale, da er du ikke verdt noenting. Uten penger er ikke mennesker verdt en dritt. Slik er livet, sannheten.

Jeg forstår at utleier ønsker å få det som er "Normal" verdi for leiligheten, er jo naturlig Er penger man lever av, men er lov å tenke litt utenom dette også. Men primært så er det jo pengene man trenger dessverre.

Anonymkode: f75e3...aed

Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke verden lever du i? Disneyland?

Eneste som betyr noe i dag er PENGER, slik er samfunnet lagt opp. Staten driter i deg når du ikke har penger til å betale, da er du ikke verdt noenting. Uten penger er ikke mennesker verdt en dritt. Slik er livet, sannheten.

Jeg forstår at utleier ønsker å få det som er "Normal" verdi for leiligheten, er jo naturlig Er penger man lever av, men er lov å tenke litt utenom dette også. Men primært så er det jo pengene man trenger dessverre.

Anonymkode: f75e3...aed

Hadde egentlig ikke tenkt å svare, for dette ble rett og slett for dumt,

Du må ha et trist liv om du kun lever for pengene. Jeg vil si jeg er heldig som har så mye mer å leve for enn bare penger. Venner, familie, gode opplevelser, får mine nødvendige behov dekket, har en jobb å gå til, osv.

Når det er sagt, staten hjelper deg selv om du ikke har penger, så det er en kraftig overdrivelse og usannhet. Retorikken din minner veldig om den man ser i skremselspropaganda.

Vi er ikke slik som USA, nettopp fordi Norge er en velferdsstat med trygde- goder og ordninger. Dette er tiendeklasse pensum i grunnskolen, så rart at du ikke har fått med deg det. I Norge får man faktisk hjelp og/eller økonomisk bistand uavhengig av sosioøkonomisk bakgrunn. Så det at staten driter i deg og at alt handler om penger er direkte løgn, da vi bor i en velferdsstat.

Anbefaler deg å sette deg inn i de rettighetene du faktisk har som norsk statsborger. Da ser du fort at alt ikke handler om penger slik du tilsynelatende tror.

Endret av Mumeod
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Mumeod skrev:

Hadde egentlig ikke tenkt å svare, for er rett og slett for dumt,

Du må ha et trist liv om du kun lever for pengene. Jeg vil si jeg er heldig som har så mye mer å leve for enn det. Venner, familie, gode opplevelser, får mine nødvendige behov dekket, har en jobb å gå til, osv.

Når det er sagt, staten hjelper deg selv om du ikke har penger, så det er en kraftig overdrivelse og usannhet. Retorikken din minner veldig om det man ser i skremselspropaganda.

Vi er ikke slik som USA fordi Norge er en velferdsstat med trygde- goder og ordninger. Dette er tiendeklasse pensum, så rart at du ikke har fått med deg det. I Norge får man hjelp og økonomisk bistand uavhengig av sosioøkonomisk bakgrunn. Så det at staten driter i deg og at alt handler om penger er direkte løgn, da vi bor i en velferdsstat.

Det er nettopp dette jeg også verdsetter, derfor ønsker jeg å ordne meg slik at jeg kan gjøre mer av dette og mindre av arbeid. Jeg bor ikke mer enn i et hus på 167 kvm selv, så jeg er ikke så voldsomt rik at det gjør noe. Selv om jeg ikke har lån så må jeg betale mat, strøm, og internett fast. Med 4000,- mer på den ene leiligheten går det langt på vei for å dekke mine egne faste boutgifter. Da kan jeg bruke opptil 4 dager per uke på de tingene jeg har mest lyst til å drive med.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, for å ikke snakke om vedlikehold og oppussing. Et bad i en leilighet som ikke er pusset opp på noen tiår koster fort 150-300.000,- alene. Så kommer kjøkken/stue, soverom og øvrige rom i tillegg....

I følge innlegg av TS tidligere i tråden, ble leilighetene pusset opp for et par år siden.

Hva med å øke husleien med KPI? Dersom husleia ble fastsatt i mai 2004 (15 år siden), vil endringen i KPI være 36,6%, og TS vil da kunne øke husleia til 6.831 kr med én måneds varsel. (Husleiekalkulator). Det vil si «inntektstap» ift tenkt gjengs leie på 9.000 kr på 1.692 kr/mnd etter skatt.

Hadde jeg vært i en posisjon hvor jeg hadde arvet tre boliger uten boliglån, hadde jeg prøvd å holde på en tydeligvis stabil og ryddig leieboer selv det ikke ville gi meg maksimal uttelling inntektsmessig. For man vet hva man har, men ikke hva man får. Og samme hvor gode referanser ny leietaker har, vet man faktisk ikke at leieforholdet vil forløpe friksjonsfritt. Og man kan risikere å få gjennomtrekk av leietakere, noe som gir merkostnader både i form av slitasje, tidsbruk ved å finne nye leietakere og at leiligheten til tider vil stå tom.

• Liker 5
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Ny eier av boligen (TS) kan (på visse vilkår) si opp leieavtalen. Oppsigelse av leiekontrakten er både lovlig og mulig. 

Anonymkode: 20fc7...587

Men ikke for å bytte leietaker, slik du foreslår.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Puny skrev:

Et enkelt individ kan ikke forventes å bære ansvaret for at andre er dårligstilte, det er jo derfor vi anskaffet velferdsstaten slik at vanskeligstilte ikke er avhengige av familie eller almisser for å overleve. Ts betaler sikkert skatt  av disse leilighetene og bidrar til fellesskapet.

Jeg er veldig for at man skal drive veldedighet, men ikke på en så tilfeldig måte. Gi gjerne til noen som virkelig trenger det, men å ilegge Ts et moralsk og økonomisk ansvar for en fremmed mann er bare feil. 

Velferdsstaten er en ting. Men dine holdninger og handlinger er viktig også. I min verden er ikke fremmede noe mindre verdt selv om jeg ikke kjenner dem. Jeg forstår hvordan du tenker, men selv om en person er en fremmed er det lov å tenke med hjertet, ikke bare hjernen. 

Anonymkode: 92347...ab6

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Velferdsstaten er en ting. Men dine holdninger og handlinger er viktig også. I min verden er ikke fremmede noe mindre verdt selv om jeg ikke kjenner dem. Jeg forstår hvordan du tenker, men selv om en person er en fremmed er det lov å tenke med hjertet, ikke bare hjernen. 

Anonymkode: 92347...ab6

Men vi aner jo ikke noen ting om han har et behov for veldedighet. Det har ingenting med hva noen er «verd»  å gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, Thyra skrev:

Med samme logikk kan man jo si at om man leier ut for f.eks. 10000 og gjengs leie er 7000, så er det det samme som å stjele 3000?

Gjengs leie gjelder både for utleier og leietaker, jfr. husleieloven § 4-3;

"Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår."

Anonymkode: 5c678...caf

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt, tilsvar og avsporinger. 

Ninab82, mod

Gjest ewzp0xo3hlgove
Skrevet

Hadde det vært dårlig gjort av TS å øke leien fra 0 til 4000 kr, om leietakeren hadde fått bodd gratis tidligere?

AnonymBruker
Skrevet
På 14.5.2019 den 17.40, AnonymBruker skrev:

Har overtatt en leilighet hvor det bor en pensjonist som har fått bo billig i årevis. Han betaler 5000,- per mnd, men markedspris er ca 9000,-

Hvordan går man frem for å få økt denne, og hvor fort kan jeg sette den opp til 9000?

Du er ikke et godt menneske, det er i alle fall på det rene. Du virker både grådig og ond. Skam deg.

Anonymkode: 68a3a...fbc

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke et godt menneske, det er i alle fall på det rene. Du virker både grådig og ond. Skam deg.

Anonymkode: 68a3a...fbc

Vedkommende spurte ikke om brukerne på KG synes han eller hun er et godt menneske. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
On 5/15/2019 at 2:27 AM, AnonymBruker said:

Ingen sier det, men forslaget er å øke litt og litt fremfor 4000 på engang. Du kan vel gjøre mye av de tingene selv om du ikke øker leia til 9000 med engang? 😂 Det er flere enn deg som har et liv med hobbyer som må finansieres uten å la det gå utover en annens bosituasjon?

Men om du alt har bestemt deg så bare gjør det og evt få svi for det om det er lovlig eller ei, for det er viktigere å gå på tur i skogen enn å finne løsninger som funker for begge👌

Anonymkode: 22fa1...5b2

Skal man øke mer enn konsumprisindelsen så kan man ikke øke oftere enn hvert 3. år, så det du forslår går ikke.

Anonymkode: 86467...0d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...