Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har overtatt en leilighet hvor det bor en pensjonist som har fått bo billig i årevis. Han betaler 5000,- per mnd, men markedspris er ca 9000,-

Hvordan går man frem for å få økt denne, og hvor fort kan jeg sette den opp til 9000?

Anonymkode: d2dd5...74f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kun øke den enn vis prosent i år pga marked regulering. Forbrukerådet har kalkulatorer for beregning av dette.. 

Anonymkode: ba92a...5cf

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Der er og bestemt regler for varsling og antall leie år. Vil lese meg opp

Anonymkode: ba92a...5cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den eneste måten du kan få opp leia såpass mye er nok å si opp leieforholdet med begrunnelsen at du skal bo der selv, flytte inn en stund også leie ut igjen til noen andre. 

Men det er sånn passelig shady, for ikke å nevne ulovlig med mindre du faktisk skal bo der selv. 

Ellers har du kun rett på å øke husleien ift. konsumprisindeksen.

Anonymkode: 85523...fd1

• Liker 30
Skrevet

Ikke undervurder verdien av en stabil leietaker. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om markedspris er 9000 kan du med 6 mnd frist øke til denne prisen etter regelverket "til gjengs leie". Google det. Spørsmålet er vel heller om du har samvittighet til å ruinere den stakars pensjonisten...

Anonymkode: 8e289...f91

Dette høres lovende ut. Jeg har tenkt litt på å motivere han til å søke aldersbolig også for å få han ut. Får ikke folk det når de er 80+ ?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres lovende ut. Jeg har tenkt litt på å motivere han til å søke aldersbolig også for å få han ut. Får ikke folk det når de er 80+ ?

Det får ikke det kun pga alder, nei. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Thyra skrev:

Det får ikke det kun pga alder, nei. 

Da har jeg ikke annen utvei enn å se om han blir boende med økt husleie innen 6 mnd da.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nesten doblet husleie?! Det der gjør du bare ikke. Da får du heller si opp leieavtalen og få inn noen andre. 

Anonymkode: 1804b...6b7

Det har han ikke lov til, så han må nok øke den til gjengs leie for nåværende leietaker. Og det er fullt lovlig det, så lenge man gjør det på rette måten. 

Anonymkode: 69597...5b1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om vedkommende er 80+ så greier du å vente til vedkommende går bort før du gjør noe med husleia. Men du er vel utleier fra helvete som tenker på kronene....

Anonymkode: 7db92...e3c

Han har flere i slekta som har blitt godt over 90, og holder seg godt selv... hiver ikke bort 48k i året i 15 år fremover, er skal der tjenes penger.

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om vedkommende er 80+ så greier du å vente til vedkommende går bort før du gjør noe med husleia. Men du er vel utleier fra helvete som tenker på kronene....

Anonymkode: 7db92...e3c

Skal vel skraper hver minste krone før spikeren slåes på lik-kista. Synes det er motbydelig og respektløst.

Helt enig med deg, må gå an å vente til leietager går bort eller blir flyttet til eldresenter. Mye mer verdig enn å melke vedkommende for hver eneste krone. 

Viktig å huske at vi alle skal bli gamle en dag, og å vise litt medmennesklighet.

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Mumeod skrev:

Skal vel skraper hver minste krone før spikeren slåes på lik-kista. Synes det er motbydelig og respektløst.

Helt enig med deg, må gå an å vente til leietager går bort eller blir flyttet til eldresenter. Mye mer verdig enn å melke vedkommende for hver eneste krone. 

Viktig å huske at vi alle skal bli gamle en dag, og å vise litt medmennesklighet.

Du er sikker på at det kun er grådighet som er motivasjon, altså? Det er selvfølgelig mulig det er det for TS sin del, men på generelt grunnlag må du huske på at det rett og slett ikke er alle som har mulighet til å gå glipp av 4000 i leieinntekter per måned. De som er yngre nå har ofte betydelig større lån enn foreldregenerasjonen, og betjener ofte store lån. 

Anonymkode: 3f562...61d

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Dumt at forrige utleier lot det gå så langt uten å markedsregulere husleia slik han burde hvert tredje år. Jeg skjønner godt at du ikke gir bort tusenvis av kroner i året, jeg tviler på om alle de negative sjelene her hadde gitt 48 000 kr per år av egen lomme over mange år til en eldre mann de ikke kjente for å være snille. Da må de i såfall ordne det med banken i morgen. Dobbeltmoral lenge leve. https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/okning-av-husleien

Anonymkode: 69597...5b1

• Liker 18
Skrevet

Du har overtatt ei leilighet? Som i at det er en utleiedel i den, eller at hele leiligheten leies ut? Uansett, leiekontrakten er jo ikke mellom deg og denne personen? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...