Gå til innhold

Leie ut til familie eller studenter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal leie ut leiligheten vår to år, da mannen har fått jobb i Dubai.

Leiligheten har høy standard, var totalrenovert for 2 år siden. Fordelen med studenter: Du får inn 7000 mer per måned. Fordel med familie: Mer stabilt?

Hvem sliter mest på en bolig? Familie med 3 barn? Eller 4 studenter?

Anonymkode: e2502...860

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det enkle svaret er; det kommer helt an på 

Det kommer an på studentene, det kommer an på familien.

Generelt er det mer ansvarlige voksne som har barn (mindre fyll, fest, skjødesløshet ofte mer kompetanse på hushold og renhold). Det som er garantert med en småbarnsfamilie er at småbarn griser og har møkkete fingre (tenk salamiflekker, klosser og togbanetunneller som det blir lekt med). Og det finnes mange ansvarlige studenter også (som studerer seriøst og prioriterer studier og jobb), andre aner ikke noe om vannsøl, matsøl, husvask og har full fest torsdag til søndag. 

Be om referanser. Gjennomfør intervju. Ta depositum. Eller bruk en utleiemegler.

• Liker 3
Skrevet

Vanskelig. Er så glad i leiligheten min. (Men må vel leie ut, om jeg ikke skal gå konkurs).

AnonymBruker
Skrevet

Gå for et godt voksent eller eldre ektepar istedenfor ? Vil tro at både barnefamilier og studenter er et "risikoprosjekt" i forhold til slitasje. Undersøk også hva innboforsikringen dekker i forhold til skader påført av leietaker. 

Anonymkode: 51622...03d

• Liker 1
Skrevet (endret)

Barnefamilier er _kanskje_ mer stabile enn studenter som du har i opptil 3 år av gangen. Usikkerhet får du uansett.

7000,-  er mye, og ut fra slitasje og eventuelt arbeid med å finne studenter til å bo der, vil det være verdt det, mener jeg. Studenter kan fint være rolige og enkle å ha med og gjøre. "Leier ut til rolige studenter, ingen røyk og ingen dyr". Pluss at du åpner opp for fire studenter som sårt trenger et sted å bo i studietiden. Alltid mangel på dette. Jeg stemmer for studenter. :) 

Ta depositum og få en ordentlig kontrakt, som er nøye gjennomtenkt, så sikrer du deg som utleier. 

Endret av Bumblebeee
Skrivefeil
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Bumblebeee said:

Barnefamilier er _kanskje_ mer stabile enn studenter som du har i opptil 3 år av gangen. Usikkerhet får du uansett.

7000,-  er mye, og ut fra slitasje og eventuelt arbeid med å finne studenter til å bo der, vil det være verdt det, mener jeg. Studenter kan fint være rolige og enkle å ha med og gjøre. "Leier ut til rolige studenter, ingen røyk og ingen dyr". Pluss at du åpner opp for fire studenter som sårt trenger et sted å bo i studietiden. Alltid mangel på dette. Jeg stemmer for studenter. :) 

Ta depositum og få en ordentlig kontrakt, som er nøye gjennomtenkt, så sikrer du deg som utleier. 

Jeg støtter denne. Men sørg for å sjekke referanser og dobbeltsjekk disse! Mange oppgir venner og familiemedlemmer, men jeg pleier å sjekke opp addresser mot navn osv. 

Anonymkode: cef87...d8c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det beste er unge NAVere.  De er i det fleste tilfeller rolige og fornuftige, og du får også med garanti fra nav.

Anonymkode: 2d006...0d9

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker det beste er unge NAVere.  De er i det fleste tilfeller rolige og fornuftige, og du får også med garanti fra nav.

NAV-garantien dekker kun husleie - ikke skader eller ødeleggelser!

Anonymkode: cef87...d8c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal leie ut leiligheten vår to år, da mannen har fått jobb i Dubai.

Leiligheten har høy standard, var totalrenovert for 2 år siden. Fordelen med studenter: Du får inn 7000 mer per måned. Fordel med familie: Mer stabilt?

Hvem sliter mest på en bolig? Familie med 3 barn? Eller 4 studenter?

Anonymkode: e2502...860

Som barnefamilie er det veldig vanskelig å leie. Selv om du er av den sorten som alltid er forsiktig med ting og gjør alt for å forlate ting like fint som du fant dem. Så er du liksom ikke så attraktiv når du har unger (eller hund, eller begge).
Studenter de må du regne med at gidder ikke bo så lenge som to år, barnefamilier ønsker som regel å bo mest mulig stabilt. Studenter tror at mamma kommer og rydder opp etter de, ergo at det flyter av rot og skit. Det finnes jo både og altså men.

Alkohol & fester gir vel større fare for forfall enn babyer og småbarn vil jeg si.

Anonymkode: acfb4...853

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må huske på at det kan bli vanskelig å administrere utleien fra Dubai. Hva gjør du om du får naboklager på leietakerne? Hva gjør du om en eller flere av studentene ønsker å flytte i løpet av perioden? Hva om noe går i stykker og må repareres mens du er borte?

Det kan kanskje være lurt å få noen til å være "vaktmester", eller leie ut via utleiemegler.

Anonymkode: 6a3b9...a24

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke se hva du tiltrekker seg? Jeg vet at jeg både som en småbarnsfamilie, og også jeg når vi bare var et voksent par, aldri hadde sett på en leilighet som var ledig i bare to år. Det blir for ustabilt. 

Men, hvis jeg midlertidig skulle bo i en annen by for to år så kunne det kanskje gått. 

Anonymkode: daf69...fb7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men jeg er student og nesten ikke i hybelen på grunn av at jeg er på skolen, på jobb eller i hjembyen mesteparten av tiden. Man merker nesten ikke at jeg er der. Jeg er opptatt av å ha det pent i hybelen da, så jeg har det ryddig og ivaretar den. Den så bedre ut nå enn den gjorde da jeg flyttet inn. 

Uansett er ikke jeg som alle andre studenter, så jeg ville ha vært skeptisk selv før jeg ville ha leid ut til en student. Jeg ville ha bedt om referanser. Hvis du velger en helsefaglig student er du særlig heldig på grunn av all tiden de tilbringer i praksis. Jeg ville ikke ha valgt en førsteårsstudent, men heller en litt mer etablert student. 

Jeg ville aldri ha leid ut til en familie. Aldri. 

Anonymkode: 2128f...91d

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

NAV-garantien betyr jo ikke så mye. Problemet med unge NAVere er jo at de hele tiden er i hybelen (jeg vet, tidenes generalisering), noe som gir mer slitasje. 

Anonymkode: 2128f...91d

• Liker 1
Skrevet

NAV garantien er ikke verdt papiret den er skrevet på.

Jeg ville leid ut til studenter, fortrinnsvis jenter. 7000 kroner er mye penger.

AnonymBruker
Skrevet

Studenter, helt klart. Men forsøk på å leie det ut som en enhet, så er studentene selv ansvarlig for å få inn en ny dersom en flytter ut. Leier du ut rom for rom kan det bli mye å administrere. 

Har hørt om folk som leier til barnefamilier av og til har problemer med å få dem ut igjen når de ønsker det. Dersom de ikke finner ny bolig i tide kan du vanskelig kaste ut en barnefamilie. 

Eldre mennesker styrer jeg helt unna. Leid ut til eldre to ganger, og det var krevende leieboere! Klaging på alt og ingenting. 

Anonymkode: fe419...4d3

AnonymBruker
Skrevet

Men må du enten velge studenter, eller de med 3 små barn? Jeg skal ut på leie markedet om 2 år, har eid bolig hele mitt voksne liv. Men ønsker å se om jeg trives med å bo i sentrum. Da starter og tenåringen min på videregående, som ligger i sentrum. Så da ønsker jeg å leie i 1-3 år, for å se hvordan jeg trives i sentrum. Trives jeg ønsker jeg og kjøpe bolig i sentrum, trives jeg ikke, kjøper jeg bolig rett utenfor sentrum. Vi er stille og rolige, og siden jeg har eid bolig i alle år, så tar jeg jo godt vare på boligen. 

Anonymkode: ac500...91e

Skrevet

Jeg er åpen for at alle som vil kommer på visning. Men ser ut til at vi tiltrekker oss barnefamilier eller studenter.

Skrevet

Takk for gode svar. Tar depositum, ikke nav-garanti.

AnonymBruker
Skrevet

Mange studenter er temmelig seriøse, og selv om de fester en del, gjør de gjerne ikke det der de bor. Som andre skriver, ville jeg satset på studenter som ikke er helt ferske, men masterstudenter.

Anonymkode: 6a3b9...a24

AnonymBruker
Skrevet

Bare vær klar over at det kan være vanskelig å få ut igjen folk med barn. Hvis de slutter å betale så kan namsmannen nekte å kaste dem ut fordi de har barn, og hvis de ikke finner noe nytt sted når dere skal hjem igjen så kan samme problem oppstå. Hadde satset på voksne folk i jobb, uten barn, uten husdyr og med et heftig depositum. Og aldri, aldri godt nav-garanti. Aldri. 

Anonymkode: 60852...20d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...