Gå til innhold

Spørsmål om å delta i tog i barnehagen der barnebarnet går. Vil helst takke nei.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene har spurt om jeg vil være med å gå i tog på torsdag i barnehagen der barnebarnet går. Jeg har problemer med å være sosial, sliter med angst. Men selvfølgelig har jeg lyst å være sammen med barnebarnet og gå i tog. Det er bare det at jeg ikke vet om jeg klarer. De skal gå en times tid og jeg sliter med å gå for langt på grunn av en skade. Dette går jeg hos fysioterapeut for nå, og startet med det for en uke siden. 

Jeg kan ta sterke smertestillende, men synes ikke de hjelper stort for angsten. Jeg var på middag hos de i helga sammen med mine foreldre, og min mor, barnets oldemor, takket ja med en gang og sa ja for meg også uten å spørre. Hun takket ja mens barnebarnet hørte det, men når jeg sa at det kanskje ble for tidlig for min del så jeg at hun syntes det samme. Vi har 1,5 timers reisevei dit og det samme tilbake. På grunn av skaden er jeg sykemeldt, kan heller ikke kjøre bil. Jeg kan gå, men ikke raskt og med smerter. 

Siden hun takket ja synes jeg hun skal stille opp. Jeg nevnte det for henne dagen etter, men da svarte hun bare unnvikende. Det var upsykologisk av henne å love at vi kommer mens treåringen hørte på. Det sa jeg til henne, og hennes svar var at barnet ikke vil huske det. Men, det tror jeg et barn på 3,5 år husker. Det er i sånne situasjoner man får lyst å kneble noen. Jeg sa at hun må slutte å svare for meg uten å spørre hva jeg mener først. Hun vendte det døve øret til. Dette var dagen etterpå så barnet var ikke tilstede. 

Jeg har heller ikke noe å ha på meg. Etter skaden har jeg ikke handlet klær som passer til barnetog, og garderoben er liten etter at jeg har gått ned femten kilo på ett år. Jeg kan ikke gå med vintertøy. Foreldrene er klar over min situasjon. De regner med at jeg gir beskjed i morgen, og det skal jeg gjøre. Er typen som hater å klage, men de vil finne på en plausibel forklaring overfor barnet. Barnet er av typen som lett kan bekymre seg hvis de sier at bestemor har vondt og ikke kan gå så langt. 

Føler meg som verdens dårligste bestemor nå. Tenkte jeg kan invitere de til helga og lage noe godt, men de er i full jobb og trenger en del av helgene for seg selv. Kan jeg regne med at barnet har glemt det? Det er en klok unge som er for seg og prater som en foss. 

Hva skal jeg si til min mor? At hun i alle fall bør stille opp siden hun sa det? Problemet er at det ikke alltid hun er i form på grunn av hjertet. De andre besteforeldrene jobber den dagen, men jeg antar at foreldrene til barnet vil stille opp. Det nytter ikke å lære min mor hva man kan si og ikke bør si, og med hennes hjerteproblemer i tillegg. 

Hva ville du som forelder sagt til ditt barn i dette tilfellet når bestemor og kanskje heller ikke oldeforeldrene kan komme som lovet? Jeg lovte ingenting, men sa at det kan være det blir for tidlig på dagen for min del, men vet ikke om barnet forsto akkurat den setningen min. 

Anonymkode: 6e3b4...9e9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger gjør man bare noe man ikke synes er noe greit selv sånn er det bare..

vær heller glad for at du har sønn/datter som faktisk spurte og inkluderte deg med på dette, ellers så kan du risikere å sitte der helt alene tilslutt.

Hilsen en som har en familie som alle sitter på hver sin tue og ikke har kontakt. 

Anonymkode: d9c1e...103

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal de gå i tog på torsdag? :klo: 16.mai tog? 

Anonymkode: 8eacc...ccd

• Liker 2
Skrevet (endret)
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen ganger gjør man bare noe man ikke synes er noe greit selv sånn er det bare..

vær heller glad for at du har sønn/datter som faktisk spurte og inkluderte deg med på dette, ellers så kan du risikere å sitte der helt alene tilslutt.

Hilsen en som har en familie som alle sitter på hver sin tue og ikke har kontakt. 

For et dustete svar. TS har mange gode grunner til å ikke delta. Hvis du ikke blir inkludert av din familie får du ta initiativet selv. Om du er den som alltid tar initiativet, og ønsker kontakten, må du finne deg i at det er slik. 

TS: si det som det er, og få foreldrene til å forklare for oldemoren at slike ting husker en unge på 3,5 år veldig godt. Du kan informere foreldrene at det er ugunstig å spørre om slike ting foran barnet, hvis oldemoren kommer til å fortsette å bryte slike avtaler. 

Endret av Glød
  • Liker 19
Skrevet

Dette ordner seg 😊 Bare vær ærlig og si det som det er. Det har de helt sikkert forståelse for. Alle mennesker har sine begrensninger og sine styrker. Og du kan være en god bestemor på andre måter ❤️

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal de gå i tog på torsdag? :klo: 16.mai tog? 

Anonymkode: 8eacc...ccd

Det er vanlig at bhg går i eget tog på 16 mai flere steder i landet. 

Anonymkode: 09d06...7b3

• Liker 13
Skrevet (endret)

Dersom du orker å reise dit:

Kan du ikke stå i veikanten med flagg like ved der toget skal slutte? Så får du sett gullet, og du slipper å gå selv 😊

Ikke klær? Joda, du har helt sikkert et svart skjørt eller en svart bukse slengende et sted...og en grei bluse/skjorte. Er jo ikke "ekte" 17.mai..

Endret av mam4ma
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene har aldri forlangt at jeg skal gå i barnetoget. De sa bare at jeg var velkommen hvis det passet. Vi er mye sammen ellers, noen ganger en gang i uka, andre ganger hver tredje uke og noen ganger litt oftere. Jeg føler ikke at jeg må stille opp i barnehagen på torsdag, men min mor sa at vi kommer. 

Vi sitter ikke på hver vår tue i den forstand du beskriver din situasjon. 

Problemet er at oldemor har takket ja på vegne av meg mens barnet hørte på. Jeg ville ikke lage en diskusjon, sa bare at det er litt tidlig på dagen og at jeg må se det an. Men hva en treåring forstår av det jeg sa, er jeg tvilsom til. 

Jeg er glad de spurte, ikke putt ord i munnen min. 

Ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjære deg. Dette går nok helt fint, og 3 åringen vil kose seg uansett. Har en fireåring som forguder sin mommo, men mommo er ikke verdens sprekeste lenger og han skjønner det når jeg forklarer på en grei måte, hvorfor mommo ikke kan komme i dag. Høres ut som dere har et tett og fint bånd ellers, så dette går bra. Vi er alle bare mennesker. 

Anonymkode: fdcbb...8fb

• Liker 8
Skrevet

Jeg ville ikke laget noe styr ut av dette. Det er jo bare til å si til foreldrene at du ikke kan fordi du har vondt. Du kan jo stå å vifte med flagg hvis du vil? 

Men siden det er så tidlig og jeg regner med de vet om dine helseutfordringer. Så kan det hende de spurte for å inkludere men det er ikke sikkert de regnet med å få ja. 

Skal dere være sammen på 17. Mai? 

• Liker 4
Skrevet

Si ifra til foreldrene allerede nå at du ikke makter akkurat dette, så forbereder de barnet på hvem som kommer og ikke kommer. Dette går helt fint.

Jeg tror nok som deg at barnet husker at dere sa ja og kanskje ikke skjønte at du dro på det, men det går kjempefint bare foreldrene får beskjed så de ikke prater masse om at dere kommer.

• Liker 5
Skrevet

Dette går helt fint. I verste fall blir barnet litt skuffet, og det tåler faktisk en 3-åring helt fint.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Sensi skrev:

Jeg ville ikke laget noe styr ut av dette. Det er jo bare til å si til foreldrene at du ikke kan fordi du har vondt. Du kan jo stå å vifte med flagg hvis du vil? 

Men siden det er så tidlig og jeg regner med de vet om dine helseutfordringer. Så kan det hende de spurte for å inkludere men det er ikke sikkert de regnet med å få ja. 

Skal dere være sammen på 17. Mai? 

Takk for svarene i tråden. Foreldrene ville bare be meg for å inkludere. De visste kanskje at jeg med stor sannsynlighet vil takke nei. 

Jeg har angst, og det å stå som en solo mottagelse med et flagg har jeg ikke nerver til. Å delta i toget ville være mindre angstfremkallende. De har egne tradisjoner på 17. mai sammen med venner med barn. Det har de hatt før de fikk barn også. De veksler på hvem og hvor. Noen ganger kommer de innom hvis det er i nærheten, men ikke i år. 

Det var min mor som satte i gang dette. Foreldrene ville ikke laget et spørsmål rundt toget mens barnet hørte på. Det er for sent på kvelden til at de kan forberede barnet i dag, men de har forstått at jeg ikke kommer. De hørte at jeg hintet og jeg har sendt en sms der jeg har skrevet at jeg må se det an. Jeg er irritert på min mor nå, men kan heller ikke ta en seriøs prat med henne fordi hun er eldre og har hjerteproblemer. Dessuten lærer hun aldri. Hun er snill og hjelpsom, men noen ganger snakker hun for andre og blir for pågående. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Hactar skrev:

Si ifra til foreldrene allerede nå at du ikke makter akkurat dette, så forbereder de barnet på hvem som kommer og ikke kommer. Dette går helt fint.

Jeg tror nok som deg at barnet husker at dere sa ja og kanskje ikke skjønte at du dro på det, men det går kjempefint bare foreldrene får beskjed så de ikke prater masse om at dere kommer.

Kanskje jeg skal si fra i kveld? Da kan de forberede barnet i morn tidlig hvis toget blir et tema i barnehagen? Jeg tror også barnet husker og ikke forsto hva jeg mente når jeg bare kom med hint. Foreldrene prater ikke masse om at vi kommer. De vet hva jeg sliter med og vet også at oldemor er hjertesyk og aldri kan vite hvordan dagsformen er. 

Jeg burde ikke kommet med hint, men ble satt ut av min mors konstante ja. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, Daria skrev:

Dette går helt fint. I verste fall blir barnet litt skuffet, og det tåler faktisk en 3-åring helt fint.

Takk. Ja, det går nok bra. Foreldrene er flinke til å ikke skape unødvendige forventninger. De kommer til å stille opp selv hvis ikke vi kan og også hvis det bare er oldemor som kan. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjære deg. Dette går nok helt fint, og 3 åringen vil kose seg uansett. Har en fireåring som forguder sin mommo, men mommo er ikke verdens sprekeste lenger og han skjønner det når jeg forklarer på en grei måte, hvorfor mommo ikke kan komme i dag. Høres ut som dere har et tett og fint bånd ellers, så dette går bra. Vi er alle bare mennesker. 

Anonymkode: fdcbb...8fb

Takk. Barn forstår mer enn vi tror, men min mor har lovet at vi kommer. Hun svarte på vegne av meg også. Heldigvis var foreldrene tilstede. Det er fortvilende og irriterende at min egen mor kan love ting det ikke er sikkert at hun selv kan holde. 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Det var dumt av din mor å love noe dere ikke kan holde - og det er forståelig at du ikke kan gå pga store smerter - og at det blir vanskelig med bilkjøringen.

Men, av erfaring - det høres ut som din primære grunn til å unngå dette er nettopp unngåelse - på grunn av angsten.

Jeg vet det fordi jeg har slitt masse med angst selv, og unngikk etterhvert så mye at jeg følte livet mitt ble styrt av angsten.

Du har god grunn til å droppe å gå i toget, men jeg synes du skal gå litt i deg selv når det gjelder angsten. Angsten din påvirker din relasjon til dine barn og barnebarn - og da er spørsmålet om du gjør noe for å bedre angsten. Går du i eksponeringsterapi? Opplever du selv at det å gi etter for angsten er det som kommer til å gi deg livskvalitet?

Jeg vet det ikke er enkelt - men jeg leser veldig tydelig her at det egentlig er angsten som styrer. Jeg tror ikke at du hadde dratt om du var smertefri heller. Og det er jo det som er trist både for deg og barnebarna når det blir gjentakende (og ja, jeg har avlyst mye selv - men jeg gjorde alt for å ta tak i det når jeg ble gravid for at jeg ikke skulle endre «som deg» - at jeg ikke orket barnebursdager/17.maier osv). 

Anonymkode: 03135...8a4

• Liker 4
Skrevet

Kan du gå litt på starten eller slutten også bytte med en av foreldrene? Eller så kan du jo ta bilder/filmer av at de går i toget så barnet kan se etterpå? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det, TS. Du kommer ikke til å angre.

Anonymkode: 96287...f56

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

I år er ikke foreldrene velkommen i toget 16.mai🙏🙌😊 Vår bhg erfarte at barna synes det ble stress med så mye foreldre så i år er det kun for barna. 

Men jeg synes du lager mye stress for deg selv her Ts.

Du er sykemeldt med skade og det koster 3 timer i bilen.

Du sier at det var hyggelig å bli inkludert, men du er ikke i form og gleder deg til å se bilder og videoer fra toget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...