Gjest Madam Felle Skrevet 25. april 2005 #1 Skrevet 25. april 2005 Kan jo faktisk bli forvirret og blakk av mindre. Når ble det vanlig å gi forloveren gave? hvorfor gir man egentlig forloveren gave? Viser man ikke at man setter pris på personen, med å velge personen som forlover? SÅ er det morgengave, den ene dyrere enn den andre. Hvorfor gi hverandre morgengave? Er ikke hele bryllupet en gave i seg selv? Må en kjøpe noe utenom, og i så fall hvorfor? Kan ikke være for å vise personen at du setter pris på personen, for det gjør du jo med å gifte deg med personen. Kan forstå at de som får dekket hele bryllupet av familien, kan bruke penger på slike ting. Men hvorfor må man gjøre dette? Ja, jeg sier må, fordi det virker som om "alle" må gjøre det, siden de andre gjør det. Dyrt er et bryllup, og skal jeg betale frisør, sminke og eventuelt kjøpe noe i tillegg til min forlover, så må jo min kjære bruke noe av det samme til sin. Så hvor skal det egentlig ende? Skal et bryllup bli dyrest mulig? Tenker folk pris i det hele tatt? Eller er det så viktig å vise alle hva man har kostet på både seg selv og andre? Hva mener dere?
Gjest Betty Boop Skrevet 25. april 2005 #2 Skrevet 25. april 2005 Kan jo faktisk bli forvirret og blakk av mindre. Når ble det vanlig å gi forloveren gave? hvorfor gir man egentlig forloveren gave? Viser man ikke at man setter pris på personen' date=' med å velge personen som forlover?[/quote'] Jeg gir forloveren en gave fordi jeg setter pris på at hun gjør en ekstra innsats i forbindelse med bryllupet, ikke fordi jeg setter pris på henne generelt. Det er ingen som tvinger noen til å gi forlovergave eller morgengave eller gave til foreldre eller andre, men når noen gjør en ekstra innsats for at vår dag skal bli spesiell, så synes jeg det er hyggelig å vise at jeg setter pris på det. Jeg elsker å gi sambo gaver, og synes at det at vi gifter oss er en fin anledning til å gi han en spesiell gave. Men dette gjør jeg/vi fordi vi har anledning til det. Det er en av tingene vi har prioritert å ha med i budsjettet vårt, mens andre prioriterer annerledes. Jeg mener ikke at vi gjør ting riktigere enn andre, men det er riktig for oss.
Calla Skrevet 25. april 2005 #3 Skrevet 25. april 2005 Det trenger jo ikke blir så mye dyrere bare fordi man kjøper noe til forlover. Jeg kommer til å kjøpe et fint smykke som ikke koster mer enn et par hundrelapper. Det er noe jeg unner en så god venn uansett, og nå har jeg jo en fin anledning til gi henne det... Når det gjelder morgengave går jeg ikke etter pris.. prøver bare å finne noe som min kjære vil bli veldig glad for..om det så koster 300 eller 1500 kroner spiller ingen rolle.. Og hva jeg gir mine kjære har ikke noe å gjøre med hvordan andre ser på oss eller hva de mener om bryllupet!
Snutus Skrevet 25. april 2005 #4 Skrevet 25. april 2005 Tror det varierer veldig hvordan folk velger å gjøre det. Jeg vet om folk som har gitt gave til forlovere og folk som ikke har gjort det. Samme med morgengave. Jeg har tenkt å betale for min forlovers håroppsetting fordi jeg ønsker å gjøre det og fordi vi har råd til det. Det samme gjelder morgengave. Klart vi tenker pris, men dette er noe vi begge ønsker å gjøre. Vi har ikke barn og har dermed bare oss selv å tenke på rent økonomisk .
Gjest Soon Mrs S Skrevet 25. april 2005 #5 Skrevet 25. april 2005 Skjønner du er fustrert over alle slags pengesluking ang bryllup. Vi har ikke så god råd og kommer antageligvis ikke til å få den store hjelpen som andre får av sine foreldre. Men så har vi fått spart litt og tror at det skal gå bra uten å måtte ty til alle kredittkortene vi har i lommeboken. Når det gjelder gaver til alle og en hver mann så er det vel kanskje etter evne man gir. Jeg kommer antagelig til å spandere frisør til min forlover som takk for hjelp og støtte gjennom alle tide og min samboers forlover skal få seg en fin flaske whisky tenker jeg. Når det gjelder morgengaven har vi ikke fått snakket så veldig mye om det men regner med å sette en grense på hvor mye vi skal bruke, bryllupet er en gave i seg selv men en liten minne til han fra meg om denne dagen skal jeg greie å ordne uansett. Vet ikke hva andre skal bruke eller hvor mye de skal bruke på ulike gaver og for å være ærlig så gidder jeg ikke å bry meg, har nok med å få endene til å møtes her
Caramba Skrevet 25. april 2005 #6 Skrevet 25. april 2005 HÆ???? Forlovergave??? Har vært forlover hele tre ganger, og har aldri fått gave!!!! Når i all verden begynte man med dette? Nå føler jeg meg snytt, nå (Ringer opp mine tre venninder og spør om jeg kan få gaven min på etterskudd.....)
Isola Skrevet 25. april 2005 #7 Skrevet 25. april 2005 Er helt enig at det kan bli veldig mye gaver, litt vel for mye av det gode. Helt sykt hvor mye penger man kan bruke på et bryllup! Vi prøver å være litt bevisst på dette. (hvite pensko i stedet for "brudesko" osv...) Jeg skal betale hår og sminke for min forlover da, men det var ikke noe hun forventet i det hele tatt! Hun ble veldig overrasket! Hadde bare lyst til å gi henne det, så kunne vi få fikset det sammen. Vil heller bruke penger på det enn f.eks. et dyrt smykke man skal bruke i bryllupet, brudesko osv.. Så jeg føler ikke at man MÅ gi forloveren en gave! Når det gjelder morgengave skal vi hoppe over dette. Ønsker heller å bruke disse pengene på en evt bryllupsreise sammen... Synes også det er greit, som Betty sier, og vise at man setter pris på hjelpen man får i forbindelse med bryllupet. Men tror de fleste skjønner at man ikke hår råd til dyre gaver i tillegg til et bryllup. Så i vårt tilfelle blir det nok en liten blomsterbukett eller lage en middag i ettertid... Må jo bare gjøre det som føles rett for deg og ditt budsjett, ikke tenke på hva "alle andre" gjør!
Gjest gjesta Skrevet 25. april 2005 #8 Skrevet 25. april 2005 Jeg ble og litt stressa her at man skal gi forlovergave & morgengave itillegg til alt det man betaler for bryllupet..
Gjest Melk Skrevet 25. april 2005 #9 Skrevet 25. april 2005 Jeg ga ingen gave til forlover, og fikk ingen heller. For meg var det å bli spurt om å være folover en gave i seg selv. Ei heller sponset vi frisørbesøk og andre ting. Som forlover kjøpte vi ikke en gang ny kjole, men jammen meg klarte vi ikke å pynte oss allikevel!!
Minerva Grey Skrevet 25. april 2005 #10 Skrevet 25. april 2005 Min forlover er søsteren min, så jeg har på en måte bakt henne inn i budsjettet (siden vi får over 50% dekket av mine foreldre allikevel). Hun får håroppsetting og sminke, og så skal jeg se om jeg finner et lite minne av noe slag - ellers blir det bryllupsbilde med henne på, sånn litt på etterskudd. Morgengave var fra gammelt av hans gave til henne, som ble gitt for at hun skulle ha noe å leve av dersom han døde - han fikk jo medgift og eventuell slektsarv hun brakte med seg. Det kunne med andre ord være alt fra en gård som var bare hennes, til smykker som var verdifulle nok til at hun ville kunne leve av dem etter hans død. I dag er jo ikke dette lenger et tema - først ble det vanlig med 'minnegave', et smykke eller liknende som ville 'vare evig', og i dag har man til en viss grad gått over til 'opplevelsesgaver' - fallskjermhopp, vin- eller dykkerkurs, osv. Det har også blitt vanlig for bruden å gi ham en morgengave. Man trenger altså ikke gi hverandre morgengave av økonomiske grunner - og da står man fritt til enten å droppe hele greia, eller gjøre det 'litt annerledes'. Gi ham gavekort på striptease fra deg, dersom dere har barn gir du ham gavekort på barnevakt, enten for ham eller for dere begge (vil han sette mest pris på bytur med gutta eller restaurantkos med deg?). Du gir ham håndlaget 'minnebok' hvor du har skrevet ned alle små ting han gjør som du liker, du gir ham invitasjon til gjenforeningsfesten til den gamle gjengen hans - som du har organisert... Eller dere tar en prat sammen, og bestemmer dere for å skaffe noe sammen - om så bare middag på restaurant, kanskje en super-deluxe pakke med massasjeutstyr, kanskje dere skaffer 'familieportretter' etter bryllupet, i mer 'hverdagslig' stil, evnt. langt mer 'vovet'. Gjør det dere har råd til, og det dere føler for! Annet tips til forlovergave er forresten fine champagneglass, som kan graveres eller males med navn og dato - de brukes til velkomstskålen, og kan være et fint minne. Trenger ikke koste allverden heller.
tommeline Skrevet 25. april 2005 #11 Skrevet 25. april 2005 Jeg tror ikke jeg kommer til å gi forlovergave til min forlover. Nå har det vært sånn at jeg min kjære har ordnet og kommer til å ordne det meste med bryllupet selv. Hadde forloverne brukt mye tid på vårt bryllup hadde vi nok kjøpt en takk-for-hjelpen-gave.
Gjest gjest1 Skrevet 25. april 2005 #12 Skrevet 25. april 2005 Enig med Madammen her, det kan bli litt vel mye av det gode. Jeg har valgt å gi en liten ting til min forlover, men det er ikke noe dyre greier så det faller på en måte utenfor busjettet. Dette fordi jeg vil gi ett lite minne om takk for hjelpen. Tror ikke hun på noen måte forventer det så det blir hyggelig å overraske henne. Min forlover skal ikke sette opp håret så derfor utgår frisørutgifter. Hadde nok ikke spandert dette på henne om hun ville ha satt opp håret. Og når det gjelder morgengave så har vi bestemt oss for å kutte ut dette. Ser ikke helt poenget.
Trampe Skrevet 25. april 2005 #13 Skrevet 25. april 2005 Skjønner godt at madammen reagerer. Det tar ikke ende på alt som skal betales og kostes. Vi skal betale hele bryllupet selv, så det sier seg selv at vi ikke har all verdens råd til å gi gaver. Jeg tror ikke forloverne våre venter seg store gaver. Vi vil nok gi dem en liten påskjønnelse hver, men vi har ikke bestemt noe enda. Morgengaven fra meg til han blir et album fylt med minner, bilder, dikt og sangtekster fra tida vår sammen. Det er ikke så dyrt, og jeg tror nok han vil sette pris på det.
Smarties Skrevet 25. april 2005 #14 Skrevet 25. april 2005 Jeg har vært forlover èn gang, og visste vel ikke om at det var noe som het "forlovergave", tror jeg. Jeg fikk heller ingenting, og hadde heller ikke forventet det. Noen "forventer" det kanskje som forlover, jeg vet ikke..!? Det kommer kanskje litt an på hva man er "vant med".. Kanskje mer vanlig på enkelte steder enn andre?? Som en annen her skrev; jeg var bare skrekkelig stolt over å bli valg som forlover :-)
Gjest celine Skrevet 26. april 2005 #15 Skrevet 26. april 2005 Takk, Madam Felle!! Jeg trodde nesten at det var bare meg i hele verden som var lettere sjokkert over hvor mye penger "alle andre" brukte på sitt bryllup. Jeg er ikke vant til å sløse med pengene mine, og selv om jeg hadde fått økonomisk støtte fra familien, ville jeg ikke sløst bort deres penger. Med sløse mener jeg å bruke penger på noe som ikke er absolutt nødvendig. (Når man har snudd på krona minst 4 ganger og allikevel finner det nødvendig å bruke den, er det ikke sløsing ) Jeg vil ikke tro at det kan lønne seg for forholdet heller, hvis det blir "svelihjel" i et år før eller etter bryllupet på grunn av høye kostnader. Forloveren min skal likevel få en gave da jeg setter stor pris på ham. (Regner med at han ikke trenger makeup og frisør )
Gjest Gjesta Skrevet 26. april 2005 #16 Skrevet 26. april 2005 Dropp morgengavene. Det gjorde vi, etter at jeg fikk trumfet det igjennom. Jeg ser ingen vits i å gi min kjære en gave fordi han er så heldig å få gifte seg med meg. Men omsider har jeg funnet ut hva han skal få i gave på ettårsbryllupsdagen vår neste måned. For da fortjener han gave for å ha holdt ut
Gjest gjesta Skrevet 26. april 2005 #17 Skrevet 26. april 2005 Dropp morgengavene. Det gjorde vi, etter at jeg fikk trumfet det igjennom. Jeg ser ingen vits i å gi min kjære en gave fordi han er så heldig å få gifte seg med meg. Ja, gaven bør være giftemålet, å få den man elsker...
Snutus Skrevet 26. april 2005 #18 Skrevet 26. april 2005 Ja, gaven bør være giftemålet, å få den man elsker... Bør og bør... Som alt annet er det individuelt hvordan man velger å gjøre det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå