Gå til innhold

Sykt barn og helligdagstillegg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er hjemme med sykt barn, og ser for meg at han ikke kommer til å bli frisk nok til å gå på skolen før 17.Mai. Skulle egentlig jobbe 17.Mai, men hvis han er syk kan ikke faren ha han av forskjellige grunner. Mener å ha hørt at man ikke får helligdagstillegget hvis man er borte fra jobb på en helligdag. Hvordan er det med egenmelding og sykemelding? Er omtrent aldri borte fra jobb, så vet ikke. Og spør her før jeg spør arbeidsgiver. De er nok bare interessert i å spare penger, og ikke si hva som er best for meg.

Anonymkode: 74093...66c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at du får det, det tillegget tilfaller vel fordi du faktisk er på jobb en rød dag. Det gir jo ingen mening at man skal få ekstra betalt ellers, er du syk eller har sykt barn, så er du ikke på jobb. 

Anonymkode: ff981...64c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man får ikke tillegg når man bruker egenmelding, nei :) 

Anonymkode: 9cf52...93f

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du jobber i kommune/stat med tariffavtale, har man krav på helligdagstillegg ved egenmelding. Vil tro det gjelder sykt barn også. 

Anonymkode: bd864...660

• Liker 3
Skrevet

Man får ikke helligdagstillegget, dette på verken sykemelding eller egenmelding. Da får man kun for vakten man er borte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er hjemme med sykt barn, og ser for meg at han ikke kommer til å bli frisk nok til å gå på skolen før 17.Mai. Skulle egentlig jobbe 17.Mai, men hvis han er syk kan ikke faren ha han av forskjellige grunner. Mener å ha hørt at man ikke får helligdagstillegget hvis man er borte fra jobb på en helligdag. Hvordan er det med egenmelding og sykemelding? Er omtrent aldri borte fra jobb, så vet ikke. Og spør her før jeg spør arbeidsgiver. De er nok bare interessert i å spare penger, og ikke si hva som er best for meg.

Best for deg? Du er hjemme med sykt barn,  det er ikke så mye alternativ da enn å bruke sykt barn dag.

Anonymkode: 52652...23b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men, bare fordi jeg er nysgjerrig; hvilke planer hadde du for barnet på 17.mai dersom barnet hadde vært friskt? Siden det ikke kan være sammen med faren? 

Anonymkode: 563d4...927

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Uten at det har noe med dette å gjøre, så bor jeg ikke sammen med barnefaren. Og sønnen vår skulle egentlig være hos han på 17.Mai. 

Jeg jobber i kommunen, og ser noen sier man får helligdagstillegg, og andre ikke. Finner ikke helt ut av det selv om jeg har søkt på tariffavtale.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Uten at det har noe med dette å gjøre, så bor jeg ikke sammen med barnefaren. Og sønnen vår skulle egentlig være hos han på 17.Mai. 

Jeg jobber i kommunen, og ser noen sier man får helligdagstillegg, og andre ikke. Finner ikke helt ut av det selv om jeg har søkt på tariffavtale.

Hva skjer hvis jeg er syk på en rød dag?

Hvis du jobber turnus og er satt til å jobbe på en rød dag, har du rett til full lønn. Det inkluderer tillegget på 133,3 prosent av ordinær timelønn. Dette ifølge tariffavtalen med KS. Dette er hjemlet i Hovedtariffavtalen Kapittel 1, § 8 Lønn under sykdom …. punkt 8.1.2 Full lønn. Med full lønn i § 8 menes ordinær lønn, faste årsbeløp og variable tillegg etter oppsatt turnusplan.

hentet fra https://fagbladet.no/nyheter/dette-har-du-krav-pa-nar-du-jobber-rode-dager-i-paska-6.91.351062.620576d570

Anonymkode: bd864...660

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber innen helse (et av de store sykehusene) og vi får ikle lengre helligdagstillegget ved sykefravær. Og for å være heeelt ærlig syns jeg det er greit for sykefraværet på røde dager har gått kraftig ned etter denne regelen ble innført for en del år siden...

Anonymkode: ca423...ccb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan han ikke være hos far om han er syk? 

Anonymkode: 883cb...fb0

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan han ikke være hos far om han er syk? 

Anonymkode: 883cb...fb0

Det har ingenting med dette å gjøre, men faren har en "sykdom" som gjør at når sønnen vår har denne sykdommen, som jeg ikke vil nevne i fare for å bli gjenkjent, så kan han ikke ha han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...