AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #1 Skrevet 14. mai 2019 Datteren våres er veldig ulykkelig over hele skolegangen. Hun ble mobbet og utestengt fra første klasse. I tilleg vansker med å lære mattematikk. Nå i ungdomskolen sliter hun veldig med mattematikk og sammfunnsfag. Hun har problemer å trykke seg ut godt nok. Når hun beskriver ting på hennes måte er det feil og hun få dårlig karakterer. Det verste er mattematikk. Hun forstår ingenting. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe henne? Vi har en annen måte å lære, fordi vi kommer fra et europeisk land. Læreren sa at det er ikke mulig med ekstra undervisning fordi det er lærermangel. Skal jeg se på at hun bli dårligere av det? Nå sliter hun med mye angst. Har hun ikke rett på tillrettlagt undervisning? Med hvem skal jeg snakke? Er det aktuell med PPT? Anonymkode: 324cd...9f3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #2 Skrevet 14. mai 2019 Hvordan lærer dere annerledes? Bare nyskjerrig 🙂 gå først i dialog med lærer, fortell hvordan problemene og hverdagen er for din datter. Si at du er bekymret og ønske hjelpe henne opp og frem. PPT er absolutt mulig å søke henvisning til Anonymkode: 79a98...e72 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #3 Skrevet 14. mai 2019 Hadde privatundervisning på fritiden vært noe? Det er vel fortsatt en del studenter og pensjonister som gir dette. Anonymkode: fb064...ce3 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4 Skrevet 14. mai 2019 Kan jeg spørre eksakt hvor dere kommer fra? Jeg er veldig god i matte, sivilingeniør, og kommer også fra annet land i Europa. Anonymkode: ebdeb...d7e
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #5 Skrevet 14. mai 2019 At det ikke er mulig med ekstraundervisning på grunn av lærermangel er bare tull. En elev som ikke har tilstrekkelig utbytte av ordinær undervisning har krav på spesiell tilrettelegging. Skolene kan ikke avvise slikt med henvisning til økonomi. Det sagt er dette med tilstrekkelig utbytte noe som vurderes etter skjønn. Uansett, ikke gi deg. Om du ikke når igjennom til læreren, må du ta det på høyere nivå. Hva gjelder mobbing er skolen også pliktig til å ta tak i dette, og jeg ville etterspurt hvilke tiltak som er gjort. Anonymkode: 104f9...9b8 15
Betti 70 Skrevet 14. mai 2019 #6 Skrevet 14. mai 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan lærer dere annerledes? Bare nyskjerrig 🙂 gå først i dialog med lærer, fortell hvordan problemene og hverdagen er for din datter. Si at du er bekymret og ønske hjelpe henne opp og frem. PPT er absolutt mulig å søke henvisning til Anonymkode: 79a98...e72 Vi har andre veier å løse en matteoppgave. Vi er begge over 40 år og da var det annerledes. Det med ppt kan vare en mulighet. Takk skal du har.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #7 Skrevet 14. mai 2019 Det er mange steder leksehjelp, et tilbud fra røde kors. Gratis. Det finnes også mange gode bøker dere kan låne gratis på biblioteket. Anonymkode: 2644d...c9d 3
Betti 70 Skrevet 14. mai 2019 #8 Skrevet 14. mai 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: At det ikke er mulig med ekstraundervisning på grunn av lærermangel er bare tull. En elev som ikke har tilstrekkelig utbytte av ordinær undervisning har krav på spesiell tilrettelegging. Skolene kan ikke avvise slikt med henvisning til økonomi. Det sagt er dette med tilstrekkelig utbytte noe som vurderes etter skjønn. Uansett, ikke gi deg. Om du ikke når igjennom til læreren, må du ta det på høyere nivå. Hva gjelder mobbing er skolen også pliktig til å ta tak i dette, og jeg ville etterspurt hvilke tiltak som er gjort. Anonymkode: 104f9...9b8 Skal jeg snakke med rektoren eller med skolsjefen?
Betti 70 Skrevet 14. mai 2019 #9 Skrevet 14. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mange steder leksehjelp, et tilbud fra røde kors. Gratis. Det finnes også mange gode bøker dere kan låne gratis på biblioteket. Anonymkode: 2644d...c9d Er det mulig får en 8 klassinger?
Betti 70 Skrevet 14. mai 2019 #10 Skrevet 14. mai 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre eksakt hvor dere kommer fra? Jeg er veldig god i matte, sivilingeniør, og kommer også fra annet land i Europa. Anonymkode: ebdeb...d7e Vi kommer fra Tyskland.
Betti 70 Skrevet 14. mai 2019 #11 Skrevet 14. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mange steder leksehjelp, et tilbud fra røde kors. Gratis. Det finnes også mange gode bøker dere kan låne gratis på biblioteket. Anonymkode: 2644d...c9d På finn fant jeg ingenting. Hvor kan jeg lete etter?
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #12 Skrevet 14. mai 2019 Din datter har krav på tilrettelagt undervisning om hun har behov for det, økonomi og lærermangel er ingen unnskyldning. Synes jeg ser at jeg skal si til pårørende at sorry, Kari Nordmann fikk ikke stå opp i dag fordi vi bare er en person på dagvakt. Verden fungerer ikke sånn. Om du ikke får gehør hos klasseforstander, ta kontakt med rektor. Jeg husker jeg hadde en i klassen som også strevde voldsomt med mattematikk og det gikk helt forferdelig utover selvbildet hans etterhvert, utviklet angst, selvskadet osv. fordi han var så dum og hatet seg selv:\ Så vær så snill og skaff datteren deres hjelpen hun har krav på! Jeg vet at han over her i ettertid benyttet seg av noen bøker som het "matte inn med tskje" eller noe i den duren, og i dag har han høyere utdanning hvor matte er en del av kaka:) Kan være verdt å sjekke ut. Anonymkode: e1f86...e64 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #13 Skrevet 14. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Datteren våres er veldig ulykkelig over hele skolegangen. Hun ble mobbet og utestengt fra første klasse. I tilleg vansker med å lære mattematikk. Nå i ungdomskolen sliter hun veldig med mattematikk og sammfunnsfag. Hun har problemer å trykke seg ut godt nok. Når hun beskriver ting på hennes måte er det feil og hun få dårlig karakterer. Det verste er mattematikk. Hun forstår ingenting. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe henne? Vi har en annen måte å lære, fordi vi kommer fra et europeisk land. Læreren sa at det er ikke mulig med ekstra undervisning fordi det er lærermangel. Skal jeg se på at hun bli dårligere av det? Nå sliter hun med mye angst. Har hun ikke rett på tillrettlagt undervisning? Med hvem skal jeg snakke? Er det aktuell med PPT? Anonymkode: 324cd...9f3 Kontakt PPT! Anonymkode: b1656...4e6 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #14 Skrevet 14. mai 2019 Sannsynligvis har ikke Ts fått avslag på tilpasset opplæring, hun har fått avslag på ekstra ressurs. Man kan ikke få ekstra ressurser uten videre, så her må PPT inn og vurdere saken. Tilpasset opplæring er vel og bra i teorien, men vanligvis består en klasse av over 20 elever, så det er svært vanskelig å strekke til i hvert time for hver enkelt elev. Jeg jobber selv som lærer på ungdomsskolen, og opplever stadig at jeg ikke strekker til når jeg skal hjelpe elevene med å løse oppgavene i klasserommet. Jeg er alltid alene i klasserommet, og mange elever ønsker veiledning. Tilpasset opplæring gjelder alle elever, uavhengig av hvor skoleflinke de er. Det betyr at man i teorien ikke skal vie mer tid til de som har utfordringer i faget enn de som mestrer det i stor grad. Anonymkode: 96d74...ac1 12
Betti 70 Skrevet 14. mai 2019 #15 Skrevet 14. mai 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Din datter har krav på tilrettelagt undervisning om hun har behov for det, økonomi og lærermangel er ingen unnskyldning. Synes jeg ser at jeg skal si til pårørende at sorry, Kari Nordmann fikk ikke stå opp i dag fordi vi bare er en person på dagvakt. Verden fungerer ikke sånn. Om du ikke får gehør hos klasseforstander, ta kontakt med rektor. Jeg husker jeg hadde en i klassen som også strevde voldsomt med mattematikk og det gikk helt forferdelig utover selvbildet hans etterhvert, utviklet angst, selvskadet osv. fordi han var så dum og hatet seg selv:\ Så vær så snill og skaff datteren deres hjelpen hun har krav på! Jeg vet at han over her i ettertid benyttet seg av noen bøker som het "matte inn med tskje" eller noe i den duren, og i dag har han høyere utdanning hvor matte er en del av kaka:) Kan være verdt å sjekke ut. Anonymkode: e1f86...e64 Tusen takk. Det hjelper meg mye. Jeg trodde at hun har rett til tilrettlagt undervisning. Så tenker jeg å tar det opp med ppt. Hun sliter psykisk og jeg vil at hun har det bra på skolen.
Betti 70 Skrevet 14. mai 2019 #16 Skrevet 14. mai 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kontakt PPT! Anonymkode: b1656...4e6 Tenker nå det kan hjelpe. Takk!
Betti 70 Skrevet 14. mai 2019 #17 Skrevet 14. mai 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sannsynligvis har ikke Ts fått avslag på tilpasset opplæring, hun har fått avslag på ekstra ressurs. Man kan ikke få ekstra ressurser uten videre, så her må PPT inn og vurdere saken. Tilpasset opplæring er vel og bra i teorien, men vanligvis består en klasse av over 20 elever, så det er svært vanskelig å strekke til i hvert time for hver enkelt elev. Jeg jobber selv som lærer på ungdomsskolen, og opplever stadig at jeg ikke strekker til når jeg skal hjelpe elevene med å løse oppgavene i klasserommet. Jeg er alltid alene i klasserommet, og mange elever ønsker veiledning. Tilpasset opplæring gjelder alle elever, uavhengig av hvor skoleflinke de er. Det betyr at man i teorien ikke skal vie mer tid til de som har utfordringer i faget enn de som mestrer det i stor grad. Anonymkode: 96d74...ac1 Jeg kann ikke sitte der å sjå på hvordan hun drukner. Hvordan å få kontakt med ppt. Kan jeg gjøre det med psykisk helse i kommunen?
Hedy Lamarr Skrevet 14. mai 2019 #18 Skrevet 14. mai 2019 En slekting kjøpte denne boka til sin sønn, og var skikkelig fornøyd med den: https://hjernefabrikken.no/kommer-15-februar-hvordan-fatte-matte/ "Ved hjelp av oppskriften i denne boka kan til og med elever som har hatt store vansker med matematikken og kanskje har helt mistet troen på at de kan få til faget, lære det som skal til." 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #19 Skrevet 14. mai 2019 Tilpasset opplæring er ikke en individuell rettighet på samme måte som spesialundervisning. For å få spesialundervisning må man ha et vedtak. Jeg ville: 1. dokumentert kommunikasjon med skolen angående lave faglige prestasjoner og bekymring rundt dette, samt rundt mobbing hvis det fortsatt pågår 2. tatt kontakt med PPT på egenhånd angående utredning for å avdekke vansker 3. sett etter hjelp utenom skolen. Hvordan fatte matte er en god start. Leksehjelp er også verdt å bruke litt penger på. Her kan dere også spørre læreren direkte om hvilke emner hun sliter med og om dere kan få øvingshefter dere kan jobbe med hjemme. Vær oppmerksom på at så lenge hun skårer lavt innenfor det som regnes som normalt så er det vanskelig å påstå at hun ikke har utbytte av opplæringen. Men ta det opp allikevel, og her kommer du lengst med å ha en god tone. Papirmøllen i skolenorge går saaakte, så om hun skal få hjelp tidlig så er du avhengig av et godt samarbeid. Anonymkode: 3e834...1b2 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #20 Skrevet 14. mai 2019 1 time siden, Betti 70 skrev: På finn fant jeg ingenting. Hvor kan jeg lete etter? Verken røde kors eller biblioteket holder til på finn! Google it. Røde kors + bosted samme med bibliotek. Snakk med de, si hva dere er ute etter. Ei populær mattebok, er ‘hvordan fatte matte’ av Håvard Tjora. Anonymkode: 2644d...c9d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå