AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #1 Skrevet 14. mai 2019 Gjennom min tid som student så har jeg bodd i flere SIO studentbyer. Det som går igjen i alle studentbyene er når studentene flytter ut, så etterlater de mye freebies som alle kan forsyne seg av. Ting i form av pent brukte møbler, bestikk, asjetter osv. Dette pleier vanligvis å være i veldig god stand, eller nesten ikke brukt. Har studenter nå til dags så god råd at de bare kan gi bort ting de har brukt flere tusen på når de flytter ut fra en studentby? Anonymkode: abd05...977 1
Gjest Lema Skrevet 14. mai 2019 #2 Skrevet 14. mai 2019 Jeg hadde håpt at dette underforumet skulle gi meg gode råd rundt økonomi, men det handler mest om å klage og anta. Hva vil du med dette, klage på medstudenter eller få skryt, eller begge deler?
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #3 Skrevet 14. mai 2019 Hvis de flytter er de jo kanskje ferdige og vil kjøpe noe ordentlig. Og slike ting kan jo vanligvis ikke selges. Anonymkode: 98b67...c28 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4 Skrevet 14. mai 2019 Jeg gikk 15 dager uten mat (var for stolt til å tigge etter penger) en gang. Så nei, vi har ikke råd til å bruke penger ukritisk. Men noen studenter får MYE hjelp av foreldre. Misunner dem det. Anonymkode: 5fa14...27e 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #5 Skrevet 14. mai 2019 "Ting" er ofte gratis i disse dager. Se på finn.no. Anonymkode: ca403...22b 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #6 Skrevet 14. mai 2019 De studentene på mitt studie som har best råd, er de som får hjelp av foreldrene sine. Jeg har en jobb utenom, og tjener akkurat nok til at det går rundt. Jeg har ikke rom til noen uforutsette utgifter. Det at de flytter fra ting, er vel at de ser for seg at de skal kjøpe nytt. Også har vi jo i flere tråder her på forumet sett folk som klager på at folk tar med seg sine egne(!) ting når de flytter ut, det har jeg opplevd selv også. Så det er vel noen som ønsker å unngå drama rundt det, da. Anonymkode: bd1ff...855
Ullvott Skrevet 14. mai 2019 #7 Skrevet 14. mai 2019 Skal vi se: du har opplevd noen ganger at noen ytterst få enkeltpersoner har etterlatt seg noen tallerkner, litt bestikk kanskje etpar småmøbler. Til sammen kan dette kanskje dreie seg om noen få tusenlapper. Dette ekstrapolerer du over på en rimelig stor gruppe av befolkningen... Håper det ikke er statistikk du studerer! Sant å si har vel forbruket på øl og festing større innsparingspotensiale enn verdien av de etterlatenskapene vi snakker om her. 7
Palme Skrevet 14. mai 2019 #8 Skrevet 14. mai 2019 Jeg som student i Trondhjem hadde ikke orket å ta med bestikket mitt på flyt til Oslo igjen når jeg var ferdig med studiene. Så ja, da hadde jeg vel god råd som student da. 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #9 Skrevet 14. mai 2019 Er vel noen som ikke har mulighet å få det med seg da. Anonymkode: d33bc...d1d 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #10 Skrevet 14. mai 2019 En grunn er at det er dyrere å frakte slike flyttelass, enn å bare kaste. Jeg hadde en sofa, bord, hylle, og TV - alt dette betalte jeg mindre enn 2000 kr for, via Finn.no. Skulle jeg fraktet dette til der jeg fikk jobb (annen by), så måtte jeg betalt mange tusen kr i frakt... Anonymkode: 6a3bc...ac3 8
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #11 Skrevet 14. mai 2019 Og de eneste studentene jeg kjenner som fikk alt "nytt", var dem med resurssterke foreldre. De hadde med både mor og far når de flyttet inn, som kjørte flyttelasset, videre dro på shopping for å innrede hele hybelen. Andre studenter kom med koffert, og that's it. Anonymkode: 6a3bc...ac3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #12 Skrevet 14. mai 2019 13 minutter siden, Ullvott skrev: Skal vi se: du har opplevd noen ganger at noen ytterst få enkeltpersoner har etterlatt seg noen tallerkner, litt bestikk kanskje etpar småmøbler. Til sammen kan dette kanskje dreie seg om noen få tusenlapper. Dette ekstrapolerer du over på en rimelig stor gruppe av befolkningen... Håper det ikke er statistikk du studerer! Sant å si har vel forbruket på øl og festing større innsparingspotensiale enn verdien av de etterlatenskapene vi snakker om her. Nei, det er ikke snakk om noen få ganger. Men veldig ofte, og mange nesten nye eiendeler og jeg har bodd i flere studentbyer. ts Anonymkode: abd05...977
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #13 Skrevet 14. mai 2019 28 minutter siden, Lema skrev: Jeg hadde håpt at dette underforumet skulle gi meg gode råd rundt økonomi, men det handler mest om å klage og anta. Hva vil du med dette, klage på medstudenter eller få skryt, eller begge deler? Er verken for å klage eller gi skryt. Er bare nysgjerrig. ts Anonymkode: abd05...977
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #14 Skrevet 14. mai 2019 57 minutter siden, Lema skrev: Jeg hadde håpt at dette underforumet skulle gi meg gode råd rundt økonomi, men det handler mest om å klage og anta. Hva vil du med dette, klage på medstudenter eller få skryt, eller begge deler? Forumet er for alle, ikke bare det du lurer på☺ Anonymkode: 22635...6b4 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #15 Skrevet 14. mai 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei, det er ikke snakk om noen få ganger. Men veldig ofte, og mange nesten nye eiendeler og jeg har bodd i flere studentbyer. ts Anonymkode: abd05...977 De som legger igjen eiendeler er som regel folk som skal flytte over halve landet. Da koster det fort mer å ta med seg den stolen og det bestikket, enn om man bare kjøper seg ny dit man skal. Jeg tror ikke det handler om at de har god råd. Anonymkode: 668af...955 6
Illuminatum Skrevet 14. mai 2019 #16 Skrevet 14. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og de eneste studentene jeg kjenner som fikk alt "nytt", var dem med resurssterke foreldre. De hadde med både mor og far når de flyttet inn, som kjørte flyttelasset, videre dro på shopping for å innrede hele hybelen. Andre studenter kom med koffert, og that's it. Anonymkode: 6a3bc...ac3 Er vel ganske vanlig. Vi gjorde det når poden flyttet til studiested i høst og det var mange foreldre både på Ikea og utenfor studenblokka:-) Om han tar med seg tingene betyr dette enten av vi må leie flyttebyrå eller ta oss en tur og hente selv. Må innrømme at det frister litt at det gis bort:-)
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #17 Skrevet 14. mai 2019 studielån for de fleste er 110'000 i året. Du får vurdere selv om det er luksustilværelse, eller fattigdom, å leve på 110'000 i året, kanskje prøv det selv? (Nei, studenter har ikke god råd) Anonymkode: 65c22...eb6 1
Knirke Skrevet 14. mai 2019 #18 Skrevet 14. mai 2019 Det var før i tiden at bestikk og dekketøy var så dyrt at man måtte bruke det til det ble utslitt, som tok så lang tid at serviset gikk i arv i tre generasjoner. Nå for tiden koster en pakke med bestikk på Ikea mindre enn en øl. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå