Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg skriver for øyeblikket semesteroppgave og ble plutselig usikker på hvor man skal vise til kilder.
Jeg har til nå skrevet en teoridel der jeg har presentert kilder hele veien for de teoriene jeg har lagt frem, men jeg ble nå usikker på hvordan jeg skal gjøre det i drøftingsdelen. Jeg vet at jeg ikke skal presentere noe ny informasjon i denne delen, men skal jeg fremdeles kildehenvise?

F.eks, jeg har presentert flere teorier og henvist til kilder. Nå som jeg drøfter bruker jeg disse teoriene for å komme frem til når det er mest hensiktsmessig å bruke de, ulike konsekvenser av å bruke de osv. Skal jeg kildehenvise til dette? Noe av det jeg skriver står liksom ikke oppført noe sted, men det er på en måte antydet i teoridelen, om det gir mening. F.eks står det i teoridelen at verktøy A fungerer sånn og slik. Når jeg da skriver i drøfting at "Verktøy A kan være veldig nyttig å bruke i en sånn situasjon, men på den andre siden kan man da se at det går utover XYZ. Derfor bør man være obs på når man benytter seg av dette verktøyet for å unngå ÆØÅ". Skal jeg da henvise til en kilde? Sorry om dette var vanskelig forklart! 😂

Anonymkode: 8e07e...47f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Absolutt alle "hard facts" skal vel komme frem i teoridelen. Dvs. at du må skrive i teoridelen hvilke egenskaper ved verktøy A som gjør at det passer til slik og slik situasjon, men du trenger ikke kildehenvise i diskusjon-/drøftedel hvis du sier at disse egenskapene kan gå utover XYZ. Det er drøfting og ikke harde fakta. Men jeg vil anbefale deg å snakke med foreleser/bibliotekarer på biblioteket. Bibliotek har ofte spesialbibliotekarer som er eksperter på kildeføring og som kan gi presise svar. Lykke til :) 

Anonymkode: 5ddfc...8e9

• Liker 1
Skrevet

Ja, du skal vise til kilder i diskusjonen også. Argumentasjonen din skal begrunnes faglig, og det innebærer henvisning til faglitteratur. I noen tilfeller vil du kanskje komme bort i at ulike teorier kan stride mot hverandre. Da kan du gjerne komme opp i en situasjon hvor du må skrive at

«Som «nn» (2010, s. 3-6) forklarer er verktøyet A nyttig i en gitt situasjon. Men ved gitte forutsetninger er det samtidig viktig å huske at verktøy A har sine begrensninger («mm», 2015, s 9). I disse tilfellene må man ta hensyn til XYZ for å unngå ÆØÅ. Dette kan gjøres ved hjelp av verktøy B («mm, 2012, s 12). Under andre gitte tilfeller vil man også kunne dra nytte av verktøy C, men da må man være sikker på at RST er tilstede.» 

...forståelig? Jeg mener med andre ord at diskusjonen ikke bare skal være dine egne meninger, men også det stedet du setter ulike deler av pensum opp mot hverandre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! :)

Det er litt vanskelig å forklare akkurat det jeg skriver om uten å faktisk fortelle akkurat det jeg skriver.

Jeg skriver om kommunikasjon og hvordan ulike måter å kommunisere på kan påvirke på ulike måter. I teoridelen har jeg tatt for meg kommunikasjonskanaler og ulike deler av verbal og ikke-verbal kommunikasjon, og jeg har gått i dybden på dette. 

I drøftingsdelen skriver jeg nå om når det vil være mest hensiktsmessig å bruke ulike kanaler. Jeg skriver at når man skal nå flere mennesker samtidig så kan det være hensiktsmessig å bruke e-post da man kan nå mange raskt, men også være sikker på at alle får samme informasjon. Videre skriver jeg at baksiden her vil være at mottaker kan mistolke budskapet da de kan tolke ord og setninger ulikt, samtidig som de har begrenset mulighet til å gi tilbakemelding og ikke har mulighet til å lese ansiktsuttrykk og tonefall osv. Dette står ikke noe sted i pensum, men det er mer slik man kan tenke seg fram til. Og det er her jeg er usikker på om jeg skal finne en kilde som bekrefter dette 😕

Anonymkode: 8e07e...47f

Skrevet

Når du fremmer en påstand skal den underbygges, med mindre det er innlysende. Det du skriver her er trolig på grensen til innlysende, men det skulle ikke være umulig å finne siterbare kilder til det, heller.

PS: noe annet du burde vurdere å komme inn på ved bruk av e-post som kommunikasjonskanal er datasikkerhet og hvordan man faktisk sikrer seg at e-posten kommer fram. Er du sikker på at e-postlisten er oppdatert? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...