ragsan Skrevet 25. april 2005 #1 Skrevet 25. april 2005 :evil: :o :evil: :o osv. Ringte folkeregisteret for å purre på saksgangen. Vi sendte prøvingspapirene for to uker siden og sammen med dem sendte jeg søknad om navneendring. Vi ba om at vigsels-attest-greia skulle sendes til vigsler, men jeg hadde ventet å få en bekreftelse på navneendringen hit slik at jeg kan få skaffet meg nytt pass... Nå sier damen at det får jeg da ikke, for det eneste jeg får som bevis for navneendringen er vigselsattesten. Hun mener det ble endret tilbake igjen nylig... Nå er jeg VELDIG forvirret. Skal riktignok ringe tilbake til folkeregisteret for å få snakke med rette vedkommende (alle var opptatt), men er det noen av dere andre som har endret navn i fobindelse med inngåelse av ekteskap nå nylig som kan kaste lys over saken? Er jo litt vesentlig å ha pass som stemmer med billettene til bryllupsreisen, liksom... :veldigsur:
Gjest Soon Mrs S Skrevet 25. april 2005 #2 Skrevet 25. april 2005 Ang passet, snakket med passkontoret om bytte av navn. De måtte ha vigselattesten ja for å bytte navn i passet, derfor venter jeg på å endre navn til etter vi har vært på bryllupsreisen
Mrs. K Skrevet 25. april 2005 #3 Skrevet 25. april 2005 Nå sier damen at det får jeg da ikke' date=' for det eneste jeg får som bevis for navneendringen er vigselsattesten. Hun mener det ble endret tilbake igjen nylig...[/quote'] For et år siden endret jeg navn og da fikk jeg bevis på endringen i posten 2 dager etter at søknaden var innlevert. Hva med de som endrer navn uten å gifte seg? Tror hun tuller litt. Vigsel gir ikke automatisk navneendring nå som det fjorde i gamle dager. Ring folkerigisteret og prat med en annen som har mer forstand på det.
Gjest molla glemtåloggeinn Skrevet 26. april 2005 #4 Skrevet 26. april 2005 Jeg har endret etternavn nå. Fikk beskjed på folkeregisteret at det lønnte seg å sende skjemaene nå (3 uker siden)for det var lang behandlingstid. Jeg gjorde det og har de siste to ukene hatt et nytt etternavn og det enda jeg ikke gifter meg før i slutten av mai. Det tok bare en uke å få endret etternavn og jeg fikk da en bekreftelse i posten. Jeg er sikker på at om du ringer folkeregisteret en gang til, så kan det hende du får et nytt svar. Jeg ringte dem 4 ganger for å høre på behandlingstiden av prøvelsesattesten, og fikk 3 forskjellige svar..
ragsan Skrevet 26. april 2005 Forfatter #5 Skrevet 26. april 2005 Har snakket med dem igjen i dag og de sier fortsatt at fordi navneendringskjema er sendt inn sammen med prøvingspapirene får jeg ingen annen bekreftelse enn den som står på prøvingsattesten og etter hvert på vielsesattesten. Jeg skal derfor ringe kirkekontoret (hvor vi har bedt om at attesten skal sendes) og høre om jeg kan få en kopi - så får jeg stikke på passkontoret og høre om det holder (og om de evt. kan ringe folkeregisteret i tillegg for bekreftelse) for å få pass med nytt navn. Ellers får vi endre navn på flybillettene for bryllupsreisen til mitt gamle og så får jeg fikse nytt pass når vi kommer hjem igjen (er jo egentlig ikke så farlig - er bare det at flybillettene allerede er bestilt i nytt navn og det er jo gebyr for å endre slikt - kan tenkes jeg ringer flyselskapet og forklarer situasjonen, er jeg heldig møter jeg på et forståelsesfullt menneske som endrer navnet uten å kreve gebyr). Skulle ønske myndighetene kunne bli enige med seg selv om hvordan rutinene skal være, det ville gjort det lettere for oss "vanlig dødelige" å forholde oss til dem... :roll: :roll: :roll: :roll: Men hvem vet, plutselig dumper det ned en bekreftelse på navneendring i postkassa allikevel...
Angelheart Skrevet 27. april 2005 #6 Skrevet 27. april 2005 Dette var jo akkurat det jeg sitter og lurer på også, jo! Jeg har tenkt å endre navn og selvsagt vil jeg ha det nye navnet i passet og på billettene til bryllupsreisen. MEN: Jeg vil ha "pikenavnet" mitt på vielssattesten....... Er det ikke en kolonne der som sier noe om "Brudens navn før ekteskapsinngåelse" - eller noe slikt? Hvis jeg da endrer navn nå, vil det da være mitt nye navn som er "...før ekteskapsinngåelse"??? Forvirrende, ja.... ! Gifter meg forøvrig 25.juni - 05
Gjest gjest1 Skrevet 27. april 2005 #7 Skrevet 27. april 2005 Hvor lenge er det mellom vielsen og bryllupsreisen Angelheart?? Hvis du sender navneendringsskjema sammen med prøvingspapirene vil du får en prøvingsattest tilbake hvor det står ditt gamle navn og nytt navn ETTER VIGSEL. Etter vielsen når du får vielsespapirene i posten så vil det stå ditt nye navn. For å få endret pass, førerkort etc MÅ du ha vielsesattesten med nytt navn. Rekker du da å endre førerkort, bankkort, pass etc innen bryllupsreisen så er det jo ok. Det du må huske på er at hvis reisen allerede er bestilt i ditt gamle navn så kan det i mange tilfeller være strenge restriksjoner på å endre navn (mht flybilletter). Det absolutt enkleste da er å vente med å endre passet ditt til du kommer hjem. Navn på flybillette og pass må være likt. Lykke til
Angelheart Skrevet 27. april 2005 #8 Skrevet 27. april 2005 Hm....ble visst ikke så enkelt, dette. Problemet mitt er at passet mitt har gått ut, så jeg må uansett ha nytt pass. Hadde da håpet å slippe å tegne et nytt nå for så å endre etter at jeg har endret navn. Men bryllupsreisen er kun 3 dager etter vielsen, så da rekker jeg jo ikke å ordne dette i mellomtiden. Det tar vel et par-tre uker å få pass, gjør det ikke. Men at man trenger vielsesattesten for å få nytt pass....? Man trenger jo ike å være gift for å endre navn, og man trenger ikke å endre navn fordi man gifter seg...... Dette skjønner jeg ikke. :-?
Gjest gjest1 Skrevet 27. april 2005 #9 Skrevet 27. april 2005 Men du ville ha pikenavnet ditt på vielsesattesten??? Da blir det jo umulig å gjennomføre! Klart du kan endre navn nå i forkant. Man må ikke være gift for å endre navn men endrer du navn nå får du ikke pikenavnet ditt i vielsesattesten. Du rekker jo ikke å ordne med pass og andre papirer etter vielsen siden du reiser så fort etter bryllupet og pass koster jo en formue nå om dagen så det enkleste for deg siden passet har gått ut blir vel å endre navnet nå og få nytt pass i nytt navn. Men sjekk opp dette med flybilletten først hvis reisen er bestilt i ditt pikenavn.
prikkeline Skrevet 28. april 2005 #10 Skrevet 28. april 2005 Dette kan ikke stemme. Det står jo svart på hvitt i reglene for navneendring at for eksempel samboere kan skifte navn. Og dersom du som samboer (går utifra at dere har vært det i 2 år, som reglene krever) skifter navn, så har du jo ikke giftet deg, og da kan de jo ikke kreve vigselsattest når du skal endre passet. Sånn tenker iallefall jeg, og vi skal reise på bryllupsreisen en uke etter bryllupet og sambo trenger nytt pass, så da må da kunne gå ann å ordne ett pass uten vigselsattest - eller for å si det sånn: det må jo gå ann for ho dama på folkeregisteret å gi deg en kvittering for å endre navn.
Gjest gjest1 Skrevet 28. april 2005 #11 Skrevet 28. april 2005 Klart du kan det men vil man da få pikenavnet i vielsesattesten????
Angelheart Skrevet 28. april 2005 #12 Skrevet 28. april 2005 Har sjekket dette med både folkeregistreret og andre "med peiling" i dag. Det er nok som det er sagt her tidligere, for å få pass med mitt nye navn i, må jeg endre navn før vielsen. Man trenger IKKE ha med vielsesattest når man bestiller pass, men må ha med bekreftelsen om navneendring fra folkeregisteret. Hvis jeg endrer nå blir det stående mitt nye navn både som "før" og "etter"- navn på attesten. Hvis jeg endrer etter bryllupet vil det kun stå mitt gamle navn på attesten. Løsningen for å få med begge navnene er å sende papirene for navnendring sammen med skjemaet for prøving av ekteskapsvilkårene. Så da må jeg gå i tenkeboksen en tur....... Hva er viktigst for meg, da...? Å få mitt gamle navn på attesten eller å slippe å betale for 2 pass...... Vi får se..... ;-) Takk for god hjelp!
ragsan Skrevet 4. mai 2005 Forfatter #13 Skrevet 4. mai 2005 Vel, det stemmer visst ikke helt. Jeg sitter her med kopi av prøvingsattesten og det står det mitt gamle navn, mitt nye navn står i feltet "Evt. nytt navn etter vigselen iht. navneendringsblankett GA-7700". Sender du derfor navneendringsblanketten sammen med prøvingspapirene (som var det jeg gjorde) får du altså ikke offisiellt nytt navn før etter vielsen, til gjengjeld får du ditt gamle og nye navn på vielsesattesten. Skal du ha pass med nytt navn før bryllupet bør du derfor sende navneendringsblanketten SEPARAT. Da må den jo behandles uavhengig som en hvilken som helst annen navneendringssøknad (f.eks. ta samboerens navn).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå