Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal låne 100 000 av en venninne i ett år. Det er 100% sikkert at jeg får betalt tilbake når jeg skal.

Hun sier at jeg kan låne gratis, men det synes jeg ikke er riktig, så jeg vil betale noe, ikke føle at jeg utnytter henne.

Hva er sakelig å betale for å få låne den summen i ett år?

Anonymkode: f2810...35b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vanskelig å blande økonomi med vennskap. Jeg ville nok ikke lånt i det hele tatt av venninne eller venner, men det er jo ikke det du spør om. 

Hadde hun tilbudt det uten renter, hadde jeg sagt tusen takk til det og vist stor takknemlighet. Så hadde jeg innimellom spandert på henne en middag, eller ut på byen, eller/og invitert henne hjem til middag og "dullet" litt med henne for å vise hvor stor pris jeg satt på henne. Kanskje også en liten reise, helgetur på dere, der du spanderer, og sier at du gjerne vil det, siden hun gav deg lånet uten renter. Se på det som renter.

Endret av exictence
  • Liker 7
Skrevet

Legg på 2-5% i renter? Det utgjør ikke så mye ekstra hver måned og er rundt kostnadene av et rimeligere banklån.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du kan sette ei rente på rundt 2% slik at hun ikke taper på å låne deg penger. 

Endret av Lema
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, exictence skrev:

Vanskelig å blande økonomi med vennskap. Jeg ville nok ikke lånt i det hele tatt av venninne eller venner, men det er jo ikke det du spør om. 

Hadde hun tilbudt det uten renter, hadde jeg sagt tusen takk til det og vist stor takknemlighet. Så hadde jeg innimellom spandert på henne en middag, eller ut på byen, eller/og invitert henne hjem til middag og "dullet" litt med henne for å vise hvor stor pris jeg satt på henne. Kanskje også en liten reise, helgetur på dere, der du spanderer, og sier at du gjerne vil det, siden hun gav deg lånet uten renter. Se på det som renter.

Det vil jeg ikke, nettopp for å ikke blande det i vennskapet! Er derfor jeg vil ha det riktig! (Dessuten koster en reise mer enn en god rente). Jeg vil derimot gjerne spandere på henne en reise senere når økonomien min er mer stabil, som takk for at hun hjalp meg når jeg trengte det, ikke som betaling for lånet.

6 minutter siden, Moonwalker skrev:

Legg på 2-5% i renter? Det utgjør ikke så mye ekstra hver måned og er rundt kostnadene av et rimeligere banklån.

5 minutter siden, Lema skrev:

Du kan sette ei rente på rundt 2% slik at hun ikke taper på å låne deg penger. 

Takk, 5% høres bra ut, jeg vil jo at hun skal tjene litt, ikke bare gå i null.

Takk for svar!

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det vil jeg ikke, nettopp for å ikke blande det i vennskapet! Er derfor jeg vil ha det riktig! (Dessuten koster en reise mer enn en god rente). Jeg vil derimot gjerne spandere på henne en reise senere når økonomien min er mer stabil, som takk for at hun hjalp meg når jeg trengte det, ikke som betaling for lånet.

Du har allerede blandet inn vennskapet med økonomi.

Reiser trenger ikke koste så mye. En helgetur innenlands, eller kjøretur, et eller annet. Men kan egentlig forstå deg også. Når du først låner, er det greit å betale renter, og ferdig med det.

AnonymBruker
Skrevet

Ved 5% så får hun tilbake det samme som hun låner deg. Det eneste hun taper er alternativkostnaden. Altså hva hun kunne ha tjent ved å investere pengene et annet sted. 5% er helt fint, hun taper ikke noe og du føler deg bedre.

Anonymkode: 99072...b4c

AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke vil blande vennskap og penger så må du jo låne av banken isteden. Duh. 

Anonymkode: d23a4...774

AnonymBruker
Skrevet

Basert på gjentagende historier her på KG om å låne bort penger til venner, ville jeg tatt utgangspunkt i at dette er penger din venninne har råd til å tape eller ikke trenger på mange år.

Siden hun da ikke trenger pengene på kort sikt kunne hun like godt ha plassert pengene i et aksjefond, f.eks. Dnb Global Indeks. Dette fondet har de siste tre årene hatt en årlig avkastning på 12,6%. Dette i tillegg til inflasjon på 2% vil si at for at din venninne ikke skal tape noe på dette økonomisk bør du betale en rente på minimum 14,6%. 

Med en rente på 5% går hun ca i null hvis alternativet er å ha pengene på en høyrentekonto. 

Husk på at dere begge egentlig også skal føre opp dette lånet i hver deres skatteligning. 

Anonymkode: d0900...2c5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...