AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #1 Skrevet 14. mai 2019 Jeg er bedt i utdrikningslag til ei jente som jeg gikk i klasse med på videregående. Vi har aldri vært nære venninner, kun hatt ca samme omgangskrets. Og jeg er ikke bedt i selve bryllupet (noe jeg ikke hadde forventet heller, siden vi som sagt ikke er nære). En av mine beste venninner skal derimot være forlover, og siden det er hun som planlegger utdrikningslaget, er det nok derfor jeg er invitert. Synes selvsagt det er hyggelig å bli invitert, men nå kommer det til å koste mellom 1400 og 1500 per person. Tre av oss som er invitert er studenter, og det er mye penger å betale for ei som jeg hovedsakelig ser på som en venninne av min bestevenninne. Føles litt som om jeg er med bare for å fylle opp plassene, siden vi ikke blir særlig mange (5-6 stk). Er jeg kjip som vurderer å takke nei? Anonymkode: ee8c9...3fe 3
Stiigen Skrevet 14. mai 2019 #2 Skrevet 14. mai 2019 Ikke i det hele tatt..det var dyrt, og du er ikke invitert i brullupet engang. Jeg hadde også droppet det, gå heller ut en kveld med din bestevenninne og andre venner og finn på noe morsom til 1/4 av prisen. 19
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #3 Skrevet 14. mai 2019 Nei, det synes jeg ikke. Hvis det er et poeng å få med flere på et utdrikningslag, går det an å gjøre det billig. Det er null problem å lage i stand et veldig morsomt utdrikningslag rimelig. Anonymkode: a1b95...e67 1
solmåneogstjerner Skrevet 14. mai 2019 #4 Skrevet 14. mai 2019 Du er ikke kjip om du takker nei. Det var mye penger og når du tydeligvis ikke har veldig lyst så er det egentlig et lett valg. Om du blir avkrevd en forklaring så velger du selv om du sier at det var for dyrt, at du har andre planer eller at du bare ikke føler for det. Alle grunnene er greit i denne situasjonen. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #5 Skrevet 14. mai 2019 Det hadde jeg glatt droppet og ikke hatt dårlig samvittighet for. Anonymkode: ca4e0...870 11
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #6 Skrevet 14. mai 2019 Det hadde jeg takket nei til, enkelt og greit! Anonymkode: a757f...a70 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #8 Skrevet 14. mai 2019 Jeg hadde ikke blitt med! Er sikkert for å få fylt opp plasser siden så få kommer. Dyrt var det også! Anonymkode: 15e01...c01 4
draug 75 Skrevet 14. mai 2019 #9 Skrevet 14. mai 2019 Noen har litt store forventninger til betalingsevne hos folk, merker jeg. Om det er fordi de er så privilgerte at penger ikke betyr noe, om de tror at de må bla opp for å beholde fasaden...? Jeg vet ikke. Kanskje de har kjærester som er kjeltringer og trenger å bli kvitt mye penger (beste vegen å få masse penger det - å være kjeltring). Men: ja. Her har din venninne arbeidet ihop noe som er litt for vidløftig til å dra på for perifere venninner. En ting er bestevenninna, men noen du knappt kjenner, for to netto dagslønner med en grei inntekt, Nei, jeg synes ikke det er kjipt av deg å takke nei her, altså. 3
Glitnir Skrevet 14. mai 2019 #10 Skrevet 14. mai 2019 Det er vel ganske standard pris for utdrikningslag. Men jeg er nå en av de som synes det er kjipt å be noen i utdrikningslaget som ikke er bedt i bryllupet. Er jeg ikke verdt å bruke penger på som gjest i bryllupet, synes jeg ikke du er verdt å bruke penger på ved å være gjest i utdrikningslaget ditt. 10
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #11 Skrevet 14. mai 2019 Jeg hadde aldri betalt for å være med i et utdrikningslag når jeg ikke er invitert i bryllupet. Anonymkode: f60a2...cd4 12
Mann1979 Skrevet 14. mai 2019 #13 Skrevet 14. mai 2019 Dette er da helt normal pris for et utdrikningslag?
Ymra Skrevet 14. mai 2019 #14 Skrevet 14. mai 2019 Etter min erfaring er 1400 er ganske vanlig pris for utdrikningslag. Det er heller ikke helt unormalt å invitere flere i utdrikningslaget enn i bryllupet. Samtidig tenker jeg det er helt greit å takke nei om du ikke har lyst. Personlig ville jeg ikke begrunnet det med pris (siden dette for meg er "normalen"). Jeg har selv takket nei til en god del utdrikningslag til venninner som ikke er veldig nære. Og min er erfaring er at det også er normalt med store frafall i akkurat utdrikningslag og mange inviterte som ender opp i små lag. Utdrikningslag har det med å kollidere med hverandre og med alt annet som skjer på våren og sommeren, skje i eksamenstiden og for en del blir det kanskje for mange helger som går med til utdrikningslag.Men det gjør ingenting. For de som faktisk stiller blir da ofte de nærmeste - og det kan være helt utrolig hyggelig å være en av tre nære venninner i et utdrikningslag. Så har du ikke lyst til å prioritere dette utdrikningslaget - er det helt innafor å takke høflig nei. 3
Gjest O.G. Skrevet 15. mai 2019 #15 Skrevet 15. mai 2019 På 14.5.2019 den 11.36, AnonymBruker skrev: Jeg er bedt i utdrikningslag til ei jente som jeg gikk i klasse med på videregående. Vi har aldri vært nære venninner, kun hatt ca samme omgangskrets. Og jeg er ikke bedt i selve bryllupet (noe jeg ikke hadde forventet heller, siden vi som sagt ikke er nære). En av mine beste venninner skal derimot være forlover, og siden det er hun som planlegger utdrikningslaget, er det nok derfor jeg er invitert. Synes selvsagt det er hyggelig å bli invitert, men nå kommer det til å koste mellom 1400 og 1500 per person. Tre av oss som er invitert er studenter, og det er mye penger å betale for ei som jeg hovedsakelig ser på som en venninne av min bestevenninne. Føles litt som om jeg er med bare for å fylle opp plassene, siden vi ikke blir særlig mange (5-6 stk). Er jeg kjip som vurderer å takke nei? Anonymkode: ee8c9...3fe Nei.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #16 Skrevet 15. mai 2019 Takk nei. 1400 kr. er mye penger for å drikke ut ei perifer venninne. Jeg tenker litt som en over her; Hvorfor skal du bruke masse penger på å drikke ut ei som ikke er villig til å spandere middag på deg i bryllupet sitt? Anonymkode: 4c581...c6f 7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #17 Skrevet 15. mai 2019 Synes det er så rart at folk som ikke er invitert i bryllupet inviteres i utdrikningslag. Som om det er for å fylle opp plassene fordi de ikke var mange nok som du sier. Ville takket nei. Anonymkode: d9076...591 5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #18 Skrevet 15. mai 2019 Nei, ville aldri blitt med i utdrikningslaget med mindre du har veldig lyst, som det virker som du ikke har. Jeg var invitert i et utdrikningslag hvor flere ikke kunne være med pga prisen. Det var snakk om gode nære venner også. Jeg foreslo at vi gikk ned i pris slik at flere hadde mulighet å være med, men det ble avslått av forloveren da hun måtte oppfylle alle ønskene til brudgommen. Tydeligvis var det viktigere å gjøre akkurat de tingene, enn at flere kunne være med. Leit når det blir slik. Anonymkode: b8792...0a5 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #19 Skrevet 15. mai 2019 Hadde det vært en venn av deg hadde jeg ikke syntes det var dyrt. Men i den situasjonen som du beskriver, så er det veldig dyrt, ja. Det hadde jeg ikke giddet å dratt på. Anonymkode: 40c71...47f 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #20 Skrevet 15. mai 2019 Det er helt greit å takke nei. Men si fra så tidlig som mulig, slik at de ikke planlegger for flere deltakere enn de som skal være med. Anonymkode: 9b674...39e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå