Gå til innhold

Økonomiske vanskeligheter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har havnet i en veldig vanskelig økonomisk situasjon etter et samlivsbrudd der jeg dessverre har pådratt meg forbruksgjeld og må leie bolig m høye bokostnader. Leiligheten er enkel men jeg bor i en større by der det er dyrt og er avhengig av å bo i nærheten av barnefar.

hae forsøkt å samle gjelden under ett, men bankene er skeptiske grunnet de høye bokostnadene mine. 

Noen som har noen tips til hvor jeg kan starte, uten å gi meg noen moralpreken, for det er det siste jeg trenger akkurat nå..

Anonymkode: 0cc52...b8f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke kompromisser må inngås for å senke bokostnadene dine?

Hvorfor må du bo i nærheten av barnefar og ikke omvendt?

AnonymBruker
Skrevet

Du må redusere bokostnadene, ved å flytte til noe mindre og/eller mer usentralt.

Anonymkode: 4e606...358

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du må redusere bokostnadene, ved å flytte til noe mindre og/eller mer usentralt.

Eller du kan øke inntekten din.

Skrevet

1. Skaff deg lavere bokostnader. Du sier ingenting om hvor mange barn og hvor stor leiligheten din er, men hvis du har ett barn så kan dere fint dele soverom. Da blir det billigere. 

2. Reduser transportkostnader. La bilen stå, hvis du har, bruk sykkel til jobb og barnehage. Nå er det sommer, så her er det mye å hente. Man finner både vanlig sykkel, elsykkel og sykkelvogn brukt på finn, det trenger ikke å bli så dyrt. Det er en fin investering som lønner seg over tid. Når det blir frost belager du deg på kollektivtransport. 

3. Prioriter å bli kvitt forbruksgjeld. Ikke noe ekstra luksus i hverdagen til deg, se om du har noe du kan selge (f.eks barneutstyr ungen har vokst ifra), alltid kjøp brukt hvis dere trenger noe og det er mulig å få tak i. 

4. Sjekk ut om du har rett på noen stønader som eneforsørger hos nav. Det kommer an på samværsfordeling og inntekt. Ekstra barnetrygd, stønad til nødvendig barnetilsyn, overgangsstønad. 

5. Søk om redusert foreldrebetaling/gratis kjernetid i barnehage/Sfo hos kommunen. Skjema for det finner du på hjemmesidene der. Det kommer også an på inntekt. 

6. Få på plass bidragsavtale med barnefar, hvis dere ikke har det. Hvis dere ikke blir enige, søker du gjennom nav. Det koster litt og tar litt tid, men det er verdt det å få på plass og må gjøres så fort som mulig. 

7. Sett opp budsjett og kutt utgifter der du kan. Masse sparetips på nett. 

Skrevet

Og avhengig av hvordan du jobber nå: øk inntekten. Søk deg ny jobb, gå opp til 100% hvis du jobber redusert, etc. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Surriball said:

1. Skaff deg lavere bokostnader. Du sier ingenting om hvor mange barn og hvor stor leiligheten din er, men hvis du har ett barn så kan dere fint dele soverom. Da blir det billigere.

En god sovesofa fungerer også greit.

• Liker 1
Gjest nicecar
Skrevet

1. Skaff deg en bijobb, øk vaktene dine der du jobber, eller jobb overtid. Hvis du har familie rundt deg så kan du inngå en avtale med de slik at de kan passe ungen/ungene mens du jobber i helgene også.

2. Senk matbudsjettet: hvis det er noe du kan kutte ned på dine måltider så gjør du det, så får du heller prioritere at barnet spiser godt.

3. Selg unna det du ikke trenger på tise og finn.

Ellers så synes jeg at @Surriball har kommet med mange gode råd her.

AnonymBruker
Skrevet

Takk til dere som har svart. Jeg bor i en dyr bydel i Oslo. 65kvm m to skolebarn. Bor allerede på sofaen. Leiemarkedet i Oslo er  uansett dyrt. Da må jeg evt flytte i hybel.  Jeg og barnefar har valgt å fortsatt bo i samme område pga nærhet til skole og barnas venner. Må jeg flytte lengre unna trenger jeg bil.. Jeg ville hatt lavere kostnader v å ha eid en bolig, men det er selvsagt umulig for meg å få boliglån..

jeg kan heller ikke øke min inntekt. Er allerede i 100 prosent jobb, men pga sykdom kan jeg ikke jobb mer enn Jeh allerede gjør.

så, det jeg er utrolig låst i situasjonen. Noen som har vært i en lignende situasjon? Punkt 1 er å få samlet lånene like, slik at jeg slipper å få betale masse renter flere ulike steder. Hvordan kan jeg få til dette?

AnonymBruker
Skrevet

Snakk me banken!! De er de eneste som kan hjelpe deg med akkurat det..

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk til dere som har svart. Jeg bor i en dyr bydel i Oslo. 65kvm m to skolebarn. Bor allerede på sofaen. Leiemarkedet i Oslo er  uansett dyrt. Da må jeg evt flytte i hybel.  Jeg og barnefar har valgt å fortsatt bo i samme område pga nærhet til skole og barnas venner. Må jeg flytte lengre unna trenger jeg bil.. Jeg ville hatt lavere kostnader v å ha eid en bolig, men det er selvsagt umulig for meg å få boliglån..

jeg kan heller ikke øke min inntekt. Er allerede i 100 prosent jobb, men pga sykdom kan jeg ikke jobb mer enn Jeh allerede gjør.

så, det jeg er utrolig låst i situasjonen. Noen som har vært i en lignende situasjon? Punkt 1 er å få samlet lånene like, slik at jeg slipper å få betale masse renter flere ulike steder. Hvordan kan jeg få til dette?

Anonymkode: 44d36...15f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...