Gå til innhold

Hvilke dato kan en begynne å si det er sommer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke sånn at Desember, januar og februar er høst mnd???

Eller........... :klø:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jo, sånn kan man fint dele det opp.

Eller, du kan se på været og si det er sommer når dagtemperaturen kommer opp iet vist nivå, over 20? Eller, bo på vestlandet og si at sommeren i fjor.. det var en onsdag i augsut. (slett ikke sant altså, i fjor hadde vi flott sommer i minst to uker!) Eller... første sommerdag var vel tidligere denne måenden, om man følger en gammel primstav.

Ja, hva du definerer som sommer vil avgjøre når du kan si det er sommer?

Skrevet

vi kan ha sommer INNI oss hele tida! :P:P:P:P:P

Gjest Sesselja
Skrevet

Første sommerdag er 14. april, mener jeg å huske. Men det følger jo en tankegang om at året bare er delt inn i sommer og vinter... Selv regner jeg at sommeren begynner i juni.

Gjest Aurélie
Skrevet

Jeg føler at våren ikke slipper helt taket før man er kommet til juni måned.

Gjest Gjesta
Skrevet

Må pirke litt og si at det ikke heter første sommerdag, men sommerdag. Som er 14. april. Slik vinterdag er 14.oktober.

For min del er det nesten sommer her, dvs når jeg slipper å fyre i peisen.

Skrevet
Må pirke litt og si at det ikke heter første sommerdag' date= men sommerdag. Som er 14. april. Slik vinterdag er 14.oktober.

:o

Dette må jeg si jeg aldri har hørt om....altså sommerdag 14. april og vinterdag 14. oktober.

Jeg lurer rett og slett på om du mener de to dagene i året hvor natt og dag er like lange, men det heter da ikke sommerdag og vinterdag. :o

Gjest Anonymous
Skrevet

:o

Dette må jeg si jeg aldri har hørt om....altså sommerdag 14. april og vinterdag 14. oktober.

Jeg lurer rett og slett på om du mener de to dagene i året hvor natt og dag er like lange, men det heter da ikke sommerdag og vinterdag. :o

Nei, det er vår- og vintersolverv, og de er vel 21. mars og... vinter husker jeg ikke (21. september..?)...

Det stemmer det Tex sier, at 14. april kalles sommerdag. Men hvor uttrykket kommer fra vet jeg ikke, for strengt tatt er det bare såvidt snøen har begynt å minke enkelte steder i Norge på den tida:)

Skrevet

Nei, det er vår- og vintersolverv, og de er vel 21. mars og... vinter husker jeg ikke (21. september..?)...

Det stemmer det Tex sier, at 14. april kalles sommerdag. Men hvor uttrykket kommer fra vet jeg ikke, for strengt tatt er det bare såvidt snøen har begynt å minke enkelte steder i Norge på den tida:)

Oki, men jeg synes det er litt merkelig. Kan det være en "lokal greie" da tro?

For øvrig er den årsdelingen som Charmina nevner den "skoleriktige"....da da blir jo betegnelse sommer-og vinterdag i henholdsvis april og oktober litt rar.

Gjest Gjesta
Skrevet
.....jeg synes det er litt merkelig.  Kan det være en "lokal greie" da tro?

Lokal greie......... :roll:

Dette står på absolutt alle primstaver og i absolutt alle almanakker, gjelder for alle, og er ikke noen lokale greier, nei.....

Og slik har det vært siden primstavenes opprinnelse.

Vinterdag markerer starten på vinterhalvåret, og sommerdag markerer starten på sommerhalvåret.

Da min datter ble født, 14. oktober, var det mange som kommenterte at hun var vinterdagsbarn, så det er nok du som trenger en oppdatering her :wink:

Skrevet
så det er nok du som trenger en oppdatering her :wink:
Jeg er glad for all oppdatering jeg kan få jeg, for det betyr at jeg har mulighet til større kunnskap. :)

Selv om vi har en primstav slengende her et sted...så må jeg nok innrømme at den ikke er i flittig bruk (den er i grunnen ikke i bruk i det hele tatt). :ler: (Men når man snakker om inndeling i halvår så blir jo det noe annet enn årstidsinndelingen da).

Men når det gjelder spørsmålet fra trådstarter...mener du da "riktig" svar blir 14. april? :o

Gjest Gjesta
Skrevet

Men når det gjelder spørsmålet fra trådstarter...mener du da "riktig" svar blir 14. april? :o

Nei, jeg mener at for meg er det sommer når det er så varmt at jeg ikke fryser så mye at jeg må fyre i peisen...... :ler:

Men definisjonen på sommer har jeg ikke, ikke den korrekte. Skal finne i et leksikon....

Gjest Sesselja
Skrevet

Og da må jeg få lov å pirke litt... Det heter ikke vår- og vintersolhverv, men vår- og høstjevndøgn. De er rundt 21. mars og 21. september (tror de varierer). Solhvervene er om vinter og sommer og nå mest forbundet med kristne høytider. Vintersolhver er rundt 22. desember (jul) og sommersolhver 22. juni (st. hans).

Gjest Gjesta
Skrevet

Caplex, Cappelen, side 848:

Sommer: Astrid, 1906-90, skuespiller, tilknyttet Det Norske Teatret 1922 - 76. En frodig personlighet med overbevisende karaktertolkninger innen komedie såvel som tragedie.

Ser man det, ikke så lett å bli klokere der heller.... :wink:

Skrevet
Nei' date=' jeg mener at for meg er det sommer når det er så varmt at jeg ikke fryser så mye at jeg må fyre i peisen...... :ler: [/quote']

:ler:

Skrevet

Sommerdag og vinterdag stammer vel fra Almanakken.

Skrevet
Sommerdag og vinterdag stammer vel fra Almanakken.

Hva sa-sa-sa-sa du?

Skrevet
Må pirke litt og si at det ikke heter første sommerdag' date= men sommerdag. Som er 14. april. Slik vinterdag er 14.oktober.

Ja, dette stammer fra almanakken, og var viktige dager før i tiden. Tjenestefolks kontrakter ble bl.a. inngått og avsluttet på sommerdag og vinterdag, og dette stammer fra tiden med jorbruk og naturalhusholdning. Eter sommerdag begynte sommerarbeidet ute, dvs. pløying, såing etc, og før vinterdag var som regel det meste av innhøstingen unnagjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...