Gå til innhold

En rekke spm om dagsoving og slutt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo

Når sluttet dere med dagsoving for barna deres? Datteren min fylte to for noen mnd siden, og det er noen dager hun ikke vil sove på dagen, og andre dager hvor hun tydelig har behov. Likevel vekker jeg etter halvtime time, alt etter når hun sovna, og da blir hun veldig sur, men fungerer utmerket resten av dagen. 

Når sluttet du med dagsoving? Lot du barnet sove til det våknet eller vekket du selv? Påvirket lengden på duppen leggingen om kvelden? 

Anonymkode: 7014a...d52

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

2 år 8 mnd. Sluttet med dagsoving i helgene for 4 mnd siden, men sover fortsatt 1 time i bhg. Kubber av og til i helgene, justerer kanskje legging 15-20 min, men det er ikke noe problem om han sover. Han har styrt det helt selv 

Anonymkode: 7dc56...cf4

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er lurt å ta det litt gradvis. De dagene hun har behov så bør hun få sove litt. Men ikke for lenge. Akkurat slik du gjør. Husker ikke akkurat når mine sluttet å sove på dagtid, men det var ca rundt ro år. Men likevel fortsatte det i noen år at de kunne ta en minilur nå og da hvis de hadde sovet dårlig på natten (av forskjellige grunner). Da skjedde det på formiddagen. Om de hadde holdt seg oppe til 13 tiden så måtte de vente til kvelden (bortsett fra ved sykdom)

Anonymkode: 69081...e7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Meg over: ro år betyr TO år 

Anonymkode: 69081...e7a

Skrevet

Hvis hun sovner greit på kvelden er det sikkert greit å la henne få bestemme selv på dagtid. Dere merker fort når det ikke funker. Eller så kan dere jo kutte ned litt og litt. Barnet mitt sluttet når det var to men mange sover til de er rundt 3 🙂

Skrevet

Eldstemann sluttet da han var to. Han hadde rett og slett ikke tid til å sove lenger. Minstemann slutta da han var 2,5, av samme grunn som eldste. 

AnonymBruker
Skrevet

Min slutta selv da han var ca 2,5 år. Da nektet han å sove, selv om han ofte hadde behov for det.

Jeg pleide ikke å vekke ham, men lot ham våkne selv. Jeg tenker at barn noen ganger har behov for mer søvn, at de har opplevd noe som har gjort sterkt inntrykk, har vært ekstra aktive, er i utviklingssprang eller lignende. Derfor ville jeg ikke vekke så lenge nattesøvnen fortsatt gikk greit.

Han sov som regel 1-1,5 time fram til han slutta. Innimellom sov han to timer, og da pleide jeg å vekke. Det hadde ingenting å si for nattesøvnen om han sov en halvtime eller halvannen time. Men han ble tidligere trøtt da han kuttet ut søvnen, og ble da lagt tidligere.

Anonymkode: 46cff...6a4

• Liker 1
Skrevet

Det ene barnet mitt sluttet med dagsoving i barnehagen da han fylte 3, fordi han rett og slett nektet. I helgene sov han imidlertid på dagen til han var akkurat fylt 4 og gjerne tre timer... (det skjedde rett etter at han fjernet mandlene pga. søvnapné, og han hadde helt klart ikke hatt bra nok søvnkvalitet på natta før det). Han sovna likevel som en stein i 19-tiden, uansett når og hvor lenge han hadde sovet på dagen. Han kunne vi heller ikke vekke på dagen, da ble han kjempesur i flere timer etterpå.

Barn nr to sov på dagen til han var 3,5, men der kuttet vi gradvis ned på blunden da vi merket at han ble veldig vanskelig å legge om kvelden. På slutten sov han bare en halvtime. Og helst ikke for sent. Men ikke noe problem med vekking. Og da han sov en halvtime sovnet han riktignok senere om kvelden, men ikke så alt for mye. Og jeg syns det var verdt det for å få seg en skikkelig hvil på dagtid.

AnonymBruker
Skrevet

Med våre tre har det variert veldig. Eldste sluttet før han var to, mens de to yngste var 3.

Yngste sluttet å sove på dagtid hjemme når han var 2,5 år, men sov en 1/2 time i bhg fram til han var 3. Men var mye styrp for å få han til å sove om kvelden den siste tiden. Men samtidig trengte han den duppen på dagtid, hvis han ikke fikk den sovnet han i bilen på vei hjem fra bhg og det var verre enn den 1/2 timen tidligere på dag.

Anonymkode: 179f2...81e

AnonymBruker
Skrevet

Vår sluttet med dagsoving hjemme da han var 1,5 år. I barnehagen insisterer de på at han trenger å sove så der sover han 2 timer hver dag. Sovner ikke før kl 21.30 på kveldene så det er slitsomt. I helgene sovner han på et blunk 19.00 og sover hele natta mens i ukedagene våkner han mange ganger på natt. 

Fra neste uke har bh gått med på å redusere sovetiden til 1.5 time. 

Han er 2 år og 3 mnd

Anonymkode: 3a2af...8ee

AnonymBruker
Skrevet

Her vil det være store individuelle forskjeller, så det beste er å prøve seg frem til hva som fungerer for ditt barn. Hva som ikke fungerer finner du fort ut. Min eldste begynte å slite med å finne søvnen i barnehagen da han var rundt 2,5. De fikk han ikke til å sove. Da sovnet han alltid i vogna på vei hjem, selv om jeg prøvde hardnakket å holde han våken. Han var helt skutt stakkars. Det endte da med at vi ikke fikk lagt han til normal tid på kvelden, og han fikk da for lite nattesøvn. Det varte noen slitsomme uker for alle sammen, også gikk det over. Han hadde ikke lenger behov for å sove på dagen, og la seg rundt kl 19 og sov hele natten til neste morgen. 

Anonymkode: 64832...677

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare én riktig løsning her. Man må finne ut hva som fungerer for dere.

Min eldste sluttet å sove på dagtid da hun begynte i storebarnsavd i barnehagen rett etter fylte tre år.

Yngste var tre år og fire mnd da han begynte på storebarnsavd i august det året og han sov på dagtid gjennom hele sommerferien. Han trengte det og sovnet likevel momentant da han la seg om kvelden selv om han sov på dagen. Barn er forskjellige.

Anonymkode: 8a51a...daa

AnonymBruker
Skrevet

Vår er 3 og sover enda 1,5 time hver dag i barnehagen. Sover ofte i helgene også, men det er ikke alltid. Dersom han sover på dagen kan vi legge han 19-19, men dersom han ikke får en blund spør han om å få legge seg allerede kl 18. Står opp kl 06. 

Anonymkode: ef353...76a

AnonymBruker
Skrevet
På 14.5.2019 den 10.31, AnonymBruker skrev:

Vår sluttet med dagsoving hjemme da han var 1,5 år. I barnehagen insisterer de på at han trenger å sove så der sover han 2 timer hver dag. Sovner ikke før kl 21.30 på kveldene så det er slitsomt. I helgene sovner han på et blunk 19.00 og sover hele natta mens i ukedagene våkner han mange ganger på natt. 

Fra neste uke har bh gått med på å redusere sovetiden til 1.5 time. 

Han er 2 år og 3 mnd

Anonymkode: 3a2af...8ee

Tror du barnehagen er barnevernet? Dette er det dere som bestemmer

Anonymkode: 8b1d7...a7e

AnonymBruker
Skrevet

Ts her, 

Tusen takk for alle svarene og erfaringene. Det ble litt seint med svar fra meg, beklager, har vært en del å gjøre! 

Men jeg tror jeg gjør lurt i å ta det som det kommer, ting er plutselig blitt mye lettere med det, og hun får mindre og mindre behov for å sove om dagen, bortsett fra idag, siden det ble seint i går.. 

Anonymkode: 7014a...d52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...