AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #1 Skrevet 13. mai 2019 Og tenk at det går mer på trynefaktor enn selve arbeidet. Dette var jeg dessverre for rask ute til å skjønne. Men er det ikke talentløst? Jeg synes vi er latterlig talentløse! Det er ikke innsatsen som teller, men hvordan de liker deg. Selvfølgelig setter de ikke en 2 dersom du faktisk var flink, men liker de deg ikke eller foreldrene dine så setter de heller en karakter ned der du kunne fått 6 eller 5. Anonymkode: 8341a...85d
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #2 Skrevet 13. mai 2019 Det er vel ekstern sensor på VGS og man har vel kandidatnr ved eksamen på samme måte som ved høyere utdanning, så trynefaktor spiller ingen rolle. Det er du som avgjør din egen framtid og du kan ikke skylde på andre om du driter på draget. Uansett kan du alltids ta fag som privatist etter fullført VGS. Anonymkode: a7ef1...87d 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #3 Skrevet 13. mai 2019 Regner med du snakker om ungdomsskolen? Lærerne på vgs har da ikke noe særlig med elevens foreldre å gjøre, ihvertfall. Forstår ikke hvordan karakterer på ungdomsskolen kan bestemme hele fremtiden. Anonymkode: d7731...2f9 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #4 Skrevet 13. mai 2019 Det er ikke sånn lærerne knuser elevene sine. De mobber og trakker ned i driten ikke bare med negativ hakking, pust, stønn, himling med øyner og latterliggjøring, men med fravær av oppmerksomhet. De kan fint drepe all lærelyst, og knekke all selvfølelse. Det finnes gode lærere og det finnes rett og slett ondskapsfulle lærere. Det gjelder å få seg fjernet, eller få barna våre fjernet, fra en slik lærers klasserom. Standpunkt karakterer teller jo som eget poeng, både i ungdomsskole og på gymnaset. Jeg for eksempel var nesten ikke oppe til eksamen i noen fag. Anonymkode: 56220...165
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #5 Skrevet 13. mai 2019 ja i snitt er det noe trynefaktor, særlig om du skal bli lege er det svært uheldig ettersom marginene er så små at selv ørlite trynefaktor kan hindre hele karriæren. men i de aller fleste tilfeller er det opp til deg, legger du inn mye innsats, og har brukbare evner (noe du uansett trenger for utdanninger med høye inntakskrav) så går det som regel greit selv ved noe uflaks med trynefaktor Og det slutter ikke der, hele resten av livet ditt vil du møte urettferdighet. Kanksje er du mindre pen , for pen, høy lav tykk tynn funksjonshemmet religiøs ureligiøs rar dialekt, fattige foreldre, feil del av byen, feil hårfarge, gudene vet hva en kan bli diskriminert for i ulike anledninger Og fokuserer du på slikt, kommer du til å bli en taper uansett, så bare gi opp Vinnere kjemper seg igjennom hindringer og dyrker ikke offer-rollen Opp til deg, om du vil (ha en mulighet til å bli en) vinner, eller garantere det motsatte ved å grave en sikker skyttergrav hvor du kan velte deg i bæsj og dele skyld resten av livet mens du koser deg der nede Ditt liv dine valg, lykke til Anonymkode: ada04...fe8 1
herzeleid Skrevet 14. mai 2019 #6 Skrevet 14. mai 2019 (endret) Personlig har jeg tro på å i økende grad bruke standardiserte tester og/eller opptakskrav i opptak til studier. For meg har det alltid vært noe absurd over at karakterene i nynorsk og gym skal kunne deg i å bli ingeniør eller statsviter, og disse måler uansett bare din kunnskap, prestasjoner og forhold til læreren som 19-åring, ikke på tidspunktet du faktisk skal studere. En bieffekt av dette vil også kunne være at diskrimineringen en har sett foregår mot gutter i skolen vil ha mindre å si på akademiske muligheter. Endret 14. mai 2019 av herzeleid 1
Gjest Toppkarakter Skrevet 14. mai 2019 #7 Skrevet 14. mai 2019 Jeg husker veldig godt fra ungdomsskolen at en elev fikk alltid dårligere karakter av en lærer. Eleven var ikke fra Norge og læreren ga bedre karakterer til etniske norske elever som presterte dårligere. Det dere kan gjøre, er å be om at det avholdes en anonym prøve, eller at prøvene også rettes en annen lærer. Hvis de dårlige karakterene skyldes at læreren misliker og forskjellsbehandler elever, vil en anonym prøve vise dette.
Hedersbrukeren Skrevet 14. mai 2019 #8 Skrevet 14. mai 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ekstern sensor på VGS og man har vel kandidatnr ved eksamen på samme måte som ved høyere utdanning, så trynefaktor spiller ingen rolle. Det er du som avgjør din egen framtid og du kan ikke skylde på andre om du driter på draget. Uansett kan du alltids ta fag som privatist etter fullført VGS. Anonymkode: a7ef1...87d Eksamenskarakterene teller da heller lite, samlet sett, sammenlignet med standpunktkarakterene som lærerne setter 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #9 Skrevet 14. mai 2019 Husker jeg satt sjokkert med haka nedpå knærne på siste året på undumsskolen når vår kvinnelige hovedlærer på spørsmål om kriterier for karaktersetting fortalte at hun kunne velge mellom å gå etter en tabell eller å normalisere klassens karakterer etter en normalfordelingskurve.... "Men da er jo mine karakterer avhengig av resten av klassens prestasjoner" sa jeg sjokkert til normaliserings strategien. Men det så det ikke ut til at læreren forstod noe av, eller så noe problem med. Der hvor man søker vet man jo ikke om du gikk i en god eller dårlig klasse. De ser bare dine karakterer. Som da med like prestaajoner fra din part vil være bedre hvis du gikk i en klasse full av idioter, eller dårligere om du gikk i en klasse full av genier Anonymkode: 21e70...42a
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #10 Skrevet 14. mai 2019 Husker også en episode på en landslinje på VK3 hvor nesten alle sammen i begge klassene på det trinnet på skolen fikk en karakter lavere enn det de pleide å få i engelsk på eksamen. Så ca halvparten valgte å klage på karakteren. Og INGEN fikk medhold. Det sier seg selv at det er noe galt med karaktersettingen objektivt sett når nesten samtlige dropper ned en karakter i forhold til hva de bruker å få i et fag. Mange skoler vil konkludere med juks på vesentlig spinklere statistiske avvik enn det på en eksamen for å si det slik. Men sånn går det vel når den som skal vurdere klagene til elevene er mer opptatt av å værne sensorens integritet enn elevenes. Anonymkode: 21e70...42a
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #11 Skrevet 14. mai 2019 Og når jeg gikk på forkurs for ingeniør utdanningen så var jeg litt bekymret for matten (måtte ta matten for tre år samtidig iløpet av et år). Så jeg tok en prat med læreren min og han sa bare at det trengte jeg ikke å bekymre meg over og jeg fikk inntrykk av at han kom til å gi meg en ståkarakter uansett hvordan jeg presterte. Nå viste det seg at jeg klarte meg ganske bra på eksamen så jeg trengte ikke å bekymre meg for min karakter, men det var litt bekymringsverdig at det virket som om læreren ville gi en ståkarakter til en elev som egentlig ikke skulle ha fått det. Anonymkode: 21e70...42a
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #12 Skrevet 14. mai 2019 Når lærere lager prøver, må de samtidig lage et poengsystem/fasit. Det er denne karakteren baseres på, ikke skjønn. Eneste unntak er skjønnlitterære norsk- og engelskoppgaver. Man kan ende opp med å vippe karakteren i et fag opp/ned basert på skjønn, men da er hele teamet med og diskuterer (karaktermøter). Hilsen lærer. Anonymkode: c8cb5...64f 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #13 Skrevet 14. mai 2019 Jeg har et par rævva karakterer, men kom da inn på høyere utdanning uansett. Hadde aldri kommet inn på studiene med veldig høyt snitt, da. Men det var heller ikke målet. Anonymkode: a832f...629 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #14 Skrevet 14. mai 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Og tenk at det går mer på trynefaktor enn selve arbeidet. Dette var jeg dessverre for rask ute til å skjønne. Men er det ikke talentløst? Jeg synes vi er latterlig talentløse! Det er ikke innsatsen som teller, men hvordan de liker deg. Selvfølgelig setter de ikke en 2 dersom du faktisk var flink, men liker de deg ikke eller foreldrene dine så setter de heller en karakter ned der du kunne fått 6 eller 5. Anonymkode: 8341a...85d Så det går altså mer på selve arbeidet enn trynefaktor likevel? ...kanskje du rett og slett ikke var så flink? Anonymkode: eaaa1...e88
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #15 Skrevet 14. mai 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Husker også en episode på en landslinje på VK3 hvor nesten alle sammen i begge klassene på det trinnet på skolen fikk en karakter lavere enn det de pleide å få i engelsk på eksamen. Så ca halvparten valgte å klage på karakteren. Og INGEN fikk medhold. Det sier seg selv at det er noe galt med karaktersettingen objektivt sett når nesten samtlige dropper ned en karakter i forhold til hva de bruker å få i et fag. Mange skoler vil konkludere med juks på vesentlig spinklere statistiske avvik enn det på en eksamen for å si det slik. Men sånn går det vel når den som skal vurdere klagene til elevene er mer opptatt av å værne sensorens integritet enn elevenes. Anonymkode: 21e70...42a Eller så har faglærer vært alt for snill med karakterene tidligere. Det er nok mer sannsynlig. Anonymkode: f0762...5aa
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #16 Skrevet 14. mai 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Når lærere lager prøver, må de samtidig lage et poengsystem/fasit. Det er denne karakteren baseres på, ikke skjønn. Eneste unntak er skjønnlitterære norsk- og engelskoppgaver. Man kan ende opp med å vippe karakteren i et fag opp/ned basert på skjønn, men da er hele teamet med og diskuterer (karaktermøter). Hilsen lærer. Anonymkode: c8cb5...64f Skalaen kan bestemmes subjektivt. Altså om f.eks 30% riktig er en strykkarakter, eller om f.eks 50% riktig er en strykkarakter. Og etter hva min hovedlærer på ungdomsskolen sa så kan dette altså gjøres etter prøvene er innlevert ved å normalfordele klassen (da uavhengig om det er et subjektivt fag som språk, eller et fasit fag som matte) Og det er ikke bare snakk om en karakter det kan gå opp og ned. Det var en sak i lokalavisa når jeg gikk på ungdomsskolen fra to videregående elever ved to forskjellige skoler i nærheten av hverandre. En gutt og en jente som var venner. Så når de en dag tilfeldigvis fikk nøyaktig samme hjemmeoppgave i Norsk så bestemte de seg for å gjøre et eksperiment hvor de samarbeidet om stilen, og leverte hver sin kopi altså på hver sin skole. Gutten fikk en 3'er og jenta fikk en 5'er på denne helt like stilen. Så de gikk ut i avisa med det. Og avisa ringte de aktuelle skolene hvor de fikk til svar at elevene da hadde jukset, og de satt jenta ned til 3 akkurat som gutten og trakk begge to i ordens karakter. Det var aldri noe som helst innrømmelse fra skolen om at de hadde gjort noe feil ved å sette to så villt forskjellige karakterer på nøyaktig samme stil, og det fikk ingen konsekvenser for lærerne. De flyttet altså heller skylda over på elevene som avslørte det ekstreme spriket i karaktersetting. 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Eller så har faglærer vært alt for snill med karakterene tidligere. Det er nok mer sannsynlig. Anonymkode: f0762...5aa Dette var som sagt en landslinje. Så elevene var fra hele landet. Så det virker en smule usannsynlig at lærere fra rundt om i hele landet har vært alt for snille mens denne ene læreren altså har rett, og den kollegaen som håndterte klagene. Det var altså snakk om at 80-90% av elevene fikk en karakter lavere enn de pleide å få. Slike statistiske avvik skjer rett og slett ikke. Anonymkode: 21e70...42a 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #17 Skrevet 15. mai 2019 Elever tror ofte at lærere er ute etter å ta dem på noe vis, men lærere vil selvsagt det beste for alle elever. Faren min har vært lærer i 25 år. De har karaktermøter, og han er nesten hvert år sensor ved andre skoler. Han fortalte at i løpet av disse årene som sensor er det kun ved 2 tilfeller at han og lærer ikke har satt nøyaktig samme karakter. I disse to tilfellene var det snakk om små forskjeller som f.eks 3 og 3-. Samme gjelder når han er læreren og med en sensor fra en annen skole. De er enige om karakter. (De setter karakter hver for seg, og sammenligner ettepå, så de blir ikke påvirket av hverandre). Han sier at man ser/skjønner med en gang hvilken karakter eleven skal ha, og dette gjelder da altså alle lærere han har samarbeidet med opp gjennom. Og de prøver virkelig ikke å ødelegge for noen. Anonymkode: 63620...425
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå