AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #1 Skrevet 13. mai 2019 Tiden for muntlig nærmer seg, og jeg er litt usikker på hvordan jeg skal forberede meg. Har faktisk ikke hatt muntlig eksamen siden videregående. Vi har skrevet masteroppgave i par, og muntlig foregår også i par men sensor kan velge å snakke med oss individuelt. Vi har fått skissert at det er 10 minutter til å presentere hva vi er fornøyd med i oppgaven, utdypende begrunnelse for valg i forskningsprosessen og eventuelle svakheter. Deretter er det utspørring fra sensor i 30-45 minutter. Det er denne delen jeg frykter mest. Har dere noen tips og råd? Vet at opplegget er ulikt mellom skolene men man kan sikkert dra nytte av andres erfaringer også. Bør man ha stålkontroll på all teori i alle artikler anvendt i oppgaven? Vi har brukt mange artikler men har ikke pugget alle sammen, bare benyttet det som er relevant. Kan vi få inngående spørsmål om enkeltartikler som vi kun har brukt deler av? Det er ganske mange artikler og bøker som er brukt, og jeg har ikke fullstendig kunnskap om alle for noen er brukt mer enn andre. Bør man forberede seg på å pugge teori eller å bli spurt ut om oppgaven vi har skrevet? Anonymkode: 40e1e...d7f
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #2 Skrevet 13. mai 2019 For det første kan du kontakte veileder for å finne ut akkurat hvordan denne fungerer på din skole. For det andre er ikke forsvar en eksamen. Det er en samtale rundt oppgaven din der sensor stiller noen spørsmål om enten ting som var interessant, uklart, hva du ville gjort om du hadde hatt mer plass/tid, osv. Du bør absolutt ikke trenge å pugge teori, så lenge ikke sensor plukker opp på noe du har brukt/forklart feil vil det nok ikke være et tema, annet enn at du kanskje må begrunne hvorfor du valgt akkurat den teorien. Jeg var bekymret selv, men ble beroliget etter en samtale om forsvar. Det var mye mindre skummelt enn jeg trodde! Og om jeg må sette meg ned å lese alle 50 kildene fra referanselista mi, så... kill me, haha! Anonymkode: f829d...7d2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #3 Skrevet 13. mai 2019 Jeg ble ikke spurt ut mye om teori/artikler, fokuset lå i selve oppgaven. Var mye spørsmål om hvilke vurderinger jeg hadde gjort underveis. Jeg var ekstremt nervøs. Anonymkode: 95ade...f6b
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4 Skrevet 14. mai 2019 Det vil neppe bli spørsmål om detaljer i artikler dere har referert til, med mindre sensor kjenner artiklene veldig godt og mener dere har sitert en artikkel direkte feil (sjelden). Så det tror jeg ikke dere trenger å være bekymret for! Sannsynligvis vil det bli mer generelle spørsmål - om valg av metode, andre metoder dere kunne ha brukt (og hvorfor gjorde dere ikke det), hva resultatene deres egentlig betyr, sette dem inn i en større sammenheng, hva dere tenker om evt resultater som er overraskende/skiller seg fra resten, styrker og svakheter ved studien deres, hvordan dere kunne forsket videre på problemstillingen, hva dere ville gjort annerledes. Anonymkode: 9ed65...afb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå