Gå til innhold

Sovetidene i bhg fungerer ikke - Karin Naphaug ta deg en bolle

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, sovetidene fungerer ikke for vårt lille barn. Barnet på 1,5 våkner tidlig hver morgen (05-05:45) og er stuptrøtt formiddagene. I barnehagen legges de klokken 12. Sover til 14/14:30. Men da sovner ikke barnet før 19:30-20:00 på kveldene, da det ikke er gått nok timer fra luren. Og så våkner det jo grisetidlig igjen, så det blir ikke nok søvn per natt. Ooog hangler da frem til luren, som blir ekstra lang pga trøtt. 

I helgene/feriene legger vi heller barnet kl 11, for det er da det er trøtt. Da sovner det også innen rimelig tid på kvelden. Men i hverdagene må vi jo følge barnehagens rutiner. Ønsker ikke å kutte i luren, for da blir det enda mindre søvn totalt sett....

Karin naphaug mener at alle barn skal være SOVNET innen kl 19. Hvordan i all verden er det mulig når de fleste sover fra 12-14 i bhg??

hvordan er soverutinene på deres barn på 1,5-2 år? 

Anonymkode: cd7bc...f5d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke barnehagen legge barnet ditt tidligere da??

Det gjør vi der jeg jobber, ingen problem i det hele tatt!

Anonymkode: 83f20...34d

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Kutt dagsovingen. 

Anonymkode: c9355...02d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mi våkner 07.00, en lur på dagen fra 12.00-14.30. Legger henne 18.45 om kvelden. Ingen problemer med legging. 

Hun er 20 mnd gammel og går ikke i bhg. 

Anonymkode: 52dcb...04c

AnonymBruker
Skrevet

Alle barna mine sover rundt da og alle mine venners barn også. Å jeg kan si deg en ting avr barna sovner mellom 19 -20. Å se står opp før seks ;) Hvis det ikke fungerer for barnet ditt så får du ta en prat med de  det kan legges tidligere. Men for meg høres det helt normalt ut. 

Anonymkode: 89b14...dbb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen må da legge sovingen til når barnet har behov for det. Be om at barnet legges 11, ikke 12. Og be om at det vekkes feks. klokken 13. Søvn er viktig! Små barn må få søvnrutiner ut fra egne behov. 

Anonymkode: 6a2f8...1bf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er dårlig av barnehagen. Vår yngste trengte å sove klokken 10 av akkurat samme grunn. Jeg krevde at de lot ham sove da, fordi det ikke fungerte å legge senere. Det er klart at bhg ønsker at alle barna skal sove samtidig, men ikke alle barn kan programmeres på den måten. Heldigvis lot de mitt barn sove når han trengte det, og kveldene ble mye bedre. 

Det er jo snakk om noen måneder. Barnet vokser jo, og da kan han sove senere på dagen. 

Anonymkode: 90395...dc8

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kutt dagsovingen. 

Hvor i all verden er dette et godt råd når TS beskriver barnet som stuptrøtt før klokken 10? 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Har akkurat samme problem. Vi legger han til dagsoving kl. 11 i helgene og det er ingen problem å få han til å sovne om kvelden, mens det er umulig å få han til å sovne i ukedager (nå er kl. 20.44 og min mann er fortsatt inne å legger han). Dette er kun fordi barnehagen ikke legger han før kl.12 og det tar gjerne litt tid før han sovner der, så han sovner gjerne ikke før 1220, noe som er alt for sent. 

Utrolig frustrende siden han er for liten til å kutte blunder. Her har de opplegg på formiddagen så for å følge timeplanen så legges alle samlet kl.12. Hvordan gjør de det i andre barnehager, om det er noen her hvor barna legges tidligere om det er behov for det?

Anonymkode: bd294...2ae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Disse søvnekspetrtenes råd er ikke en fasit til alle barn. Ståle Pallesen sier feks at noen barn legges for tidlig, så rådene kan også variere. 

Barnehagen må tilpasse leggetiden, de kan ikke kreve at barnet skal legges når det passer dem og ikke barnet. 

Når min var 1,5 år sov det etter "boka" fra 19-7 med ca 1,5 timers søvn på dagtid, og har helt frem til 2,5 år tålt helt fint å sove til kl 14.30. Men ditt barn må få sove etter sitt mønster!

Anonymkode: adb38...4b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke barnehagen legge barnet ditt tidligere da??

Det gjør vi der jeg jobber, ingen problem i det hele tatt!

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagen må da legge sovingen til når barnet har behov for det. Be om at barnet legges 11, ikke 12. Og be om at det vekkes feks. klokken 13. Søvn er viktig! Små barn må få søvnrutiner ut fra egne behov. 

Anonymkode: 6a2f8...1bf

Det er en liten privat barnehage, altså under bemanningsnormen. Det blir ganske feil rutiner om ett barn skal måtte legges før, tror rett og slett ikke det funker for dem

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har akkurat samme problem. Vi legger han til dagsoving kl. 11 i helgene og det er ingen problem å få han til å sovne om kvelden, mens det er umulig å få han til å sovne i ukedager (nå er kl. 20.44 og min mann er fortsatt inne å legger han). Dette er kun fordi barnehagen ikke legger han før kl.12 og det tar gjerne litt tid før han sovner der, så han sovner gjerne ikke før 1220, noe som er alt for sent. 

Utrolig frustrende siden han er for liten til å kutte blunder. Her har de opplegg på formiddagen så for å følge timeplanen så legges alle samlet kl.12. Hvordan gjør de det i andre barnehager, om det er noen her hvor barna legges tidligere om det er behov for det?

Har dere vurdert å kutte ned på dagluren?

Jeg ser det som absolutt siste alternativ, men kanskje han får igjen flere timer søvn på natten av det. 😞

ts

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde samme utfordring. Nå legger han seg mellom 11.45-12 i barnehagen og sover ikke lengre enn til 13. Da har han nok energi til ettermiddagen i barnehagen, men er samtidig trøtt til kvelden. Sover da fra 19-6

Anonymkode: 44376...397

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser det som absolutt siste alternativ, men kanskje han får igjen flere timer søvn på natten av det. 😞

ts

Du kutter ikke ned på søvnen på dagtid iallfall!! Foreldre gjør dette aaaaltfor tidlig. Dere burde sett hvordan ungene har det i barnehagen når de ikke får sove!! Det er grusomt å se på for oss ansatte. Et barn som sitter og kjemper desperat for å holde seg våken mens vi sitter og spiser frukt. Flere har sovnet i utetida, de bare fant seg en stille krok eller et fang og sovnet.

Vi har rett slett satt ned foten og nekter å holde barna våkne når de er så trøtte. Det er tortur!! 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Det frister, men føler at han fortsatt trenger den. Vurderer å be dem kutte den etter sommeren, han fyller to år i september. 

Er utrolig frustrerende når hele kvelden ryker!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Mnjah skrev:

Hvor i all verden er dette et godt råd når TS beskriver barnet som stuptrøtt før klokken 10? 

Kutte i andre enden selvsagt. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kutter ikke ned på søvnen på dagtid iallfall!! Foreldre gjør dette aaaaltfor tidlig. Dere burde sett hvordan ungene har det i barnehagen når de ikke får sove!! Det er grusomt å se på for oss ansatte. Et barn som sitter og kjemper desperat for å holde seg våken mens vi sitter og spiser frukt. Flere har sovnet i utetida, de bare fant seg en stille krok eller et fang og sovnet.

Vi har rett slett satt ned foten og nekter å holde barna våkne når de er så trøtte. Det er tortur!! 

Ja...

Dette vet jeg. Og jeg snakket om å kutte ned på, ikke kutte ut. 

Når det er i dette tilfellet barnehagens rutiner som er årsaken til at barnet er fullstendig underernært på søvn, så må vi se på alternativer. Barnet våkner alltid grytidlig, dette får vi ikke gjort noe med. Og barnet sliter med å sovne på kvelden pga. sovetid til 14-14:30. 

Å kutte ned på luren i barnehagen vil derfor gi flere timer per natt, og barnet holder i det minste ut formiddagene i barnehagen. Dermed får barnet det bedre i barnehagen i motsetning til hva du beskriver. Barnet hentes 1 time etter soving i barnehagen, så det er bare ettermiddagene med foreldrene som evt påvirkes.

men jeg ØNSKER ikke å kutte i luren. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Ja...

Dette vet jeg. Og jeg snakket om å kutte ned på, ikke kutte ut. 

Når det er i dette tilfellet barnehagens rutiner som er årsaken til at barnet er fullstendig underernært på søvn, så må vi se på alternativer. Barnet våkner alltid grytidlig, dette får vi ikke gjort noe med. Og barnet sliter med å sovne på kvelden pga. sovetid til 14-14:30. 

Å kutte ned på luren i barnehagen vil derfor gi flere timer per natt, og barnet holder i det minste ut formiddagene i barnehagen. Dermed får barnet det bedre i barnehagen i motsetning til hva du beskriver. Barnet hentes 1 time etter soving i barnehagen, så det er bare ettermiddagene med foreldrene som evt påvirkes.

men jeg ØNSKER ikke å kutte i luren. 

Ts

Ok, da las jeg feil, og godt er det!

Men har su snakket med barnehagen om å legge før? Hva sier de da? Det kan ikke være så vanskelig å gjennomføre? Vi har hatt vogner med på turer for å legge tidligere, vi har utsatt pauser osv for at et barn som trenger det skal legge seg tidlig. Vi strekker oss med andre ord langt for å gjennomføre det. Barnet får INGENTING ut av formiddagen ved å måtte holde ut til legging. 

• Liker 1
Skrevet

I de barnehagene jeg har brukt så tilpasser de sovetidene til barnet. Det har ikke vært slik at alle må legge seg samtidig. Noen har sovet formiddag og ettermiddag. Noen sover en gang midt på dagen. Noen vekkes etter en time, noen sover så lenge de vil. 

Si ifra hvordan dere vil ha det!

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet

Barnehagen må selvfølgelig legge barnet når det trenger det. Barnehagen kan ikke kjøre samme rutine på alle barna. Det må de faktisk bare greie å tilpasse seg på! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...