AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #2 Skrevet 13. mai 2019 Ja og de fleste har det. Anonymkode: 485e3...5ef 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #3 Skrevet 13. mai 2019 Er vaksinert, så null problem. Anonymkode: 2f8a4...955
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #4 Skrevet 13. mai 2019 Spørs hvilken hpv. Jeg er ikke vaksinert for de som kan gi livmorshalskreft/kjønnsvorter og hadde ikke takket ja til å pådra meg sånt. Anonymkode: 9597a...2b9
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #5 Skrevet 13. mai 2019 Man bør vel være ærlig om det med partner. Kan menn teste om de har det? Anonymkode: be024...d0c
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #6 Skrevet 13. mai 2019 Vel, det er så utrolig vanlig at det er nesten ikke til å unngå gjennom et langt liv.. Anonymkode: 500ab...78d 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #7 Skrevet 13. mai 2019 Om jeg hadde visst om det på forhånd? Nei! Veit du hvor ubehagelig det er å konisere seg? Gjett om jeg skal ta HPV vaksineres når jeg kan. Anonymkode: 91f80...1c9
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #8 Skrevet 13. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om jeg hadde visst om det på forhånd? Nei! Veit du hvor ubehagelig det er å konisere seg? Gjett om jeg skal ta HPV vaksineres når jeg kan. Anonymkode: 91f80...1c9 Ja, har hatt konisering så vet dessverre. Vurderer sterkt vaksinen. Anonymkode: be024...d0c
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #9 Skrevet 13. mai 2019 Har også blitt konisert, syns det var helt greit. Vaksinerte meg rett etterpå. Anonymkode: 2f8a4...955
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #10 Skrevet 13. mai 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har også blitt konisert, syns det var helt greit. Vaksinerte meg rett etterpå. Anonymkode: 2f8a4...955 Synes konisering gikk greit egentlig. Gruet meg, men mest pga jeg ikke visste helt hva jeg gikk til. Godt å få fjernet før kreft. Sliter mest med tanke på at jeg har noe smittsomt. Prøver å ikke stresse med det. Anonymkode: be024...d0c
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #11 Skrevet 13. mai 2019 Som min gynekolog sier: Alle som har hatt sex, har hpv. Så ja, jeg har hatt sex med noen som har hpv. Men ikke aktiv, med kjønnsvorter og det der. Anonymkode: 5a8fb...24f
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #12 Skrevet 13. mai 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes konisering gikk greit egentlig. Gruet meg, men mest pga jeg ikke visste helt hva jeg gikk til. Godt å få fjernet før kreft. Sliter mest med tanke på at jeg har noe smittsomt. Prøver å ikke stresse med det. Anonymkode: be024...d0c Du har ikke hpv lenger om du er konisert og har tatt den 6mnd og 12mnd hpv prøven man skal ta etterpå, uten å ha hørt noe mere fra legen. Anonymkode: 2f8a4...955
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #13 Skrevet 13. mai 2019 Om du tester positivt på hpv viruset etter de oppfølgingsprøvene så får du brev. Får du ikke brev så har du det ikke. Anonymkode: 2f8a4...955
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #14 Skrevet 13. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du tester positivt på hpv viruset etter de oppfølgingsprøvene så får du brev. Får du ikke brev så har du det ikke. Anonymkode: 2f8a4...955 Dette er feil. De tester ikke for HPV med mindre det er celleforandringer. Da tester de for å sjekke hvilken type HPV det er snakk om. HPV er så vanlig at man regner med at "alle" har det i en eller annen variant. Det er enkelt og greit ikke ressurser nok til å teste alle for dette. Anonymkode: a6a39...a45
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #15 Skrevet 13. mai 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke hpv lenger om du er konisert og har tatt den 6mnd og 12mnd hpv prøven man skal ta etterpå, uten å ha hørt noe mere fra legen. Anonymkode: 2f8a4...955 Venter på den første etter 6 mnd så vet ikke om jeg er kvitt det enda. Håper det. Anonymkode: be024...d0c
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #16 Skrevet 13. mai 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er feil. De tester ikke for HPV med mindre det er celleforandringer. Da tester de for å sjekke hvilken type HPV det er snakk om. HPV er så vanlig at man regner med at "alle" har det i en eller annen variant. Det er enkelt og greit ikke ressurser nok til å teste alle for dette. Anonymkode: a6a39...a45 "Etter konisering skal du ta celleprøve, inklusive HPV-virusprøve, etter seks måneder og etter tolv måneder. Det er avhengig av resultat fra vevsundersøkelsen (konisering), celleprøven og virusprøven, om undersøkelsene skal gjennomføres hos fastlege eller gynekolog. Dersom du har normal celleprøve og ikke utslag på HPV-test ved andre kontrollen, skal du ta ny celleprøve og HPV-test hvert tredje år, vanligvis hos fastlegen din, i minimum ti år. Anonymkode: 2f8a4...955 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #17 Skrevet 13. mai 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Etter konisering skal du ta celleprøve, inklusive HPV-virusprøve, etter seks måneder og etter tolv måneder. Det er avhengig av resultat fra vevsundersøkelsen (konisering), celleprøven og virusprøven, om undersøkelsene skal gjennomføres hos fastlege eller gynekolog. Dersom du har normal celleprøve og ikke utslag på HPV-test ved andre kontrollen, skal du ta ny celleprøve og HPV-test hvert tredje år, vanligvis hos fastlegen din, i minimum ti år. Anonymkode: 2f8a4...955 Jeg påpekte bare at når folk tror de har sjekket for alt har de ikke gjort det. Normalt screenes det ikke for HPV. Selvsagt sjekker de for dette på oppfølgningsprøver etter konisering. Konisering er jo et inngrep vi gjør som følge av nettopp celleforandringer forårsaket av HPV. Da er det en selvfølge å følge opp dette videre. Men de som går til vanlig gu for å "sjekke seg" og tror de sjekkes for alt bør være klar over at en tilbakemelding om at "alt ser bra ut" ikke sier noe om HPV-smitte eller ikke. Det er kun ved celleforandringer vi sjekker for HPV og da også hva slags type. Trådtittelen etterspør om du kunne hatt sex med en med HPV-virus og det er viktig da å gjøre folk oppmerksomme på at dette er svært vanlig blant befolkningen. De fleste har hatt sex med HPV-smittede uten at vedkommende selv engang er klar over det. Anonymkode: a6a39...a45 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #18 Skrevet 13. mai 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg påpekte bare at når folk tror de har sjekket for alt har de ikke gjort det. Normalt screenes det ikke for HPV. Selvsagt sjekker de for dette på oppfølgningsprøver etter konisering. Konisering er jo et inngrep vi gjør som følge av nettopp celleforandringer forårsaket av HPV. Da er det en selvfølge å følge opp dette videre. Men de som går til vanlig gu for å "sjekke seg" og tror de sjekkes for alt bør være klar over at en tilbakemelding om at "alt ser bra ut" ikke sier noe om HPV-smitte eller ikke. Det er kun ved celleforandringer vi sjekker for HPV og da også hva slags type. Trådtittelen etterspør om du kunne hatt sex med en med HPV-virus og det er viktig da å gjøre folk oppmerksomme på at dette er svært vanlig blant befolkningen. De fleste har hatt sex med HPV-smittede uten at vedkommende selv engang er klar over det. Anonymkode: a6a39...a45 Så med testing av kjønnsykdom så tar de ikke av hpv. Vet at de tar det med celleprøve. Kan ikke menn vite om de har det? Anonymkode: be024...d0c
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #19 Skrevet 14. mai 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Så med testing av kjønnsykdom så tar de ikke av hpv. Vet at de tar det med celleprøve. Kan ikke menn vite om de har det? Anonymkode: be024...d0c De screener ikke for HPV med mindre det er celleforandringer på celleprøvene som sendes inn. Labén har ikke mulighet for å screene alle for HPV. Normalt testes ikke menn for HPV av samme grunn. Men om dama har celleforandringer og fått påvist HPV-smitte kan og bør mannen også testes (selv om han da egentlig vet svaret allerede). Av denne grunn er det mange som går rundt og tror de ikke har HPV, men som likevel har det. Anonymkode: a6a39...a45
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #20 Skrevet 14. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: De screener ikke for HPV med mindre det er celleforandringer på celleprøvene som sendes inn. Labén har ikke mulighet for å screene alle for HPV. Normalt testes ikke menn for HPV av samme grunn. Men om dama har celleforandringer og fått påvist HPV-smitte kan og bør mannen også testes (selv om han da egentlig vet svaret allerede). Av denne grunn er det mange som går rundt og tror de ikke har HPV, men som likevel har det. Anonymkode: a6a39...a45 Livmorhalsprøven undersøkes for celleforandringer eller HPV For kvinner over 34 år analyseres livmorhalsprøven med HPV-test. Dette er den beste metoden å fange opp celleforandringer som bør behandles, og vil gradvis bli innført i Norge. For kvinner mellom 25 og 33 år blir livmorhalsprøven analysert i mikroskop for celleforandringer. Det er vanlig blant unge kvinner å ha HPV-infeksjoner som går over av seg selv. For å unngå overbehandling er det best å teste for celleforandringer i stedet for HPV. Gode resultater fra pilotprosjekt i Rogaland, Hordaland og Trøndelag Siden 2015 har fylkene Rogaland, Hordaland og Trøndelag deltatt i et pilotprosjekt hvor HPV-screening har vært et tilbud til alle kvinner mellom 34-69 år født på partallsdato. Fra sommeren 2018 undersøkes alle kvinner i denne aldergruppen i Rogaland, Hordaland og Trøndelag med HPV-test. Resultatene fra piloten er evaluert, og viser at 6,5% av kvinnene er HPV-positive og trenger tettere oppfølging av legen sin. Flere kvinner med alvorlige celleforandringer er oppdaget og behandlet. Fra nyttår 2019 innføres HPV-testen gradvis også for kvinner i mellom 34 og 69 år i fylkene Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal, Nordland, Troms og Finnmark. Resten av fylkene følger etter hvert, men det er foreløpig ikke klart når implementeringen skjer. Anonymkode: 80d28...84b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå