AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #1 Del Skrevet 13. mai 2019 Heisann! Jeg ønsker å kunne ha mulighet til å leve på avkastningen av det jeg har i fond. Kanskje ta 1-2 år fri om jeg en dag ønsker det. Noen som har tenkt på det samme? Hvor mye hadde du trengt hvis du tenker deg at du har en avkastning på 4% å leve for? Anonymkode: 5eab9...75c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #2 Del Skrevet 13. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Heisann! Jeg ønsker å kunne ha mulighet til å leve på avkastningen av det jeg har i fond. Kanskje ta 1-2 år fri om jeg en dag ønsker det. Noen som har tenkt på det samme? Hvor mye hadde du trengt hvis du tenker deg at du har en avkastning på 4% å leve for? Anonymkode: 5eab9...75c Hvis det er premissene klarer du vel å regne det ut selv??? Jeg ville sagt 20 mill. Anonymkode: 4d15a...b29 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #3 Del Skrevet 13. mai 2019 Først må vi regne ut renten. Si at inflasjonen ligger mellom 2%-3% hvert år. Da blir dette bunnen - har du avkastning under inflasjon, så mister essensielt investeringen din kjøpekraft. Dersom de akkurat matcher inflasjon, så står de "stille", mens alt over er å regne som reell vekst. Dersom du sikter etter 5% avkastning, må du altså få investerings rente på 7%-8%. La oss videre si at du sikter etter 400000 kr i året, netto. La oss bruke 22% som skatt. Da må du få årlig avkastning på 512000 kr i året. 512000 / 8% = 6.4 millioner kr. Men dersom du ønsker framtidig vekst på investeringene dine, mens du bare bruker 400000 kr netto i året, så burde du investere mer - slik at det alltid blir et overskudd til neste år. Anonymkode: 1908f...aa7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #4 Del Skrevet 13. mai 2019 Skatten på aksjefond er litt over 30% nå, i tillegg kommer formueskatt på slike beløp. Det som virker positivt på regnestykket er at du ikke kommer til å leve evig, så det gjør neppe noe om det ville vært 0 kr igjen når du fyller 100. Anonymkode: c7c0d...601 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #5 Del Skrevet 13. mai 2019 Riktig svar er: Ingen svar Ingen vet det fremtidige vekstbildet i verden, selskapenes/statenes obligasjoners avkastning, aksjekurser kurver, skattepolitiske endringer etc. Men, du gjør sannsynligvis lurt i å leve relativt billig for å spare opp en solid buffer til pensjon.. Hilsen mann Anonymkode: 14fdb...664 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 13. mai 2019 #6 Del Skrevet 13. mai 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Heisann! Jeg ønsker å kunne ha mulighet til å leve på avkastningen av det jeg har i fond. Kanskje ta 1-2 år fri om jeg en dag ønsker det. Noen som har tenkt på det samme? Hvor mye hadde du trengt hvis du tenker deg at du har en avkastning på 4% å leve for? Anonymkode: 5eab9...75c Det er enkelt. 25 ganger det du bruker på et år. Kunne nok klart meg med 1000 spenn. Da kan jeg bruke 40 kroner i året for resten av livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 13. mai 2019 #7 Del Skrevet 13. mai 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Heisann! Jeg ønsker å kunne ha mulighet til å leve på avkastningen av det jeg har i fond. Kanskje ta 1-2 år fri om jeg en dag ønsker det. Noen som har tenkt på det samme? Hvor mye hadde du trengt hvis du tenker deg at du har en avkastning på 4% å leve for? Anonymkode: 5eab9...75c Hvis man ikke vil spise av hovedstolen, så bør man ikke ta ut mer enn 4% årlig. Ønsker du å ta ut en beskjeden «årslønn» på 600.000 så bør du dermed ha 30 millioner i fond. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #8 Del Skrevet 14. mai 2019 Det kan nok være lurt å beregne en noe mer beskjeden avkastning. Oljefondet nedjusterte handlingsregelen fordi en realvekst på 4% ikke lenger virket plausibelt, så ville heller siktet på 3% avkastning. Anonymkode: 6b7fa...674 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #9 Del Skrevet 14. mai 2019 5 hours ago, AnonymBruker said: Det kan nok være lurt å beregne en noe mer beskjeden avkastning. Oljefondet nedjusterte handlingsregelen fordi en realvekst på 4% ikke lenger virket plausibelt, så ville heller siktet på 3% avkastning. Anonymkode: 6b7fa...674 Oljefondet trenger ikke betale skatt på avkastningen eller formueskatt. For at det skal bli likt må man regne med at nettoavkastningen blir ca 1,5%. 4% netto er optimistisk. Anonymkode: c7c0d...601 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #10 Del Skrevet 15. mai 2019 Jeg glemte at inflasjonen må trekkes fra bruttobeløpet, så at man må betale skatt av avkastningen som skal veie opp for den også. Total avkastning for privat sparing blir derfor i underkant av 1% hvis man forutsetter samme avkastning som oljefondet. Anonymkode: c7c0d...601 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #11 Del Skrevet 15. mai 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg glemte at inflasjonen må trekkes fra bruttobeløpet, så at man må betale skatt av avkastningen som skal veie opp for den også. Total avkastning for privat sparing blir derfor i underkant av 1% hvis man forutsetter samme avkastning som oljefondet. Anonymkode: c7c0d...601 Fordelen er at det kanskje holder, litt avhengig av hvor man planlegger å reise og hvor høyt komfortnivå man mener man må ha. Klarer man seg med "vanlig" standard og kan tenke seg å reise blant verdens billigste land klarer man seg med 100 - 150K i året. Kanskje mindre dersom man er litt sparsommelig. Anonymkode: a3c97...4fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå