Gå til innhold

Hvor mye får du i sosialstønad og hva slags aktivitetsplikt har du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette gjelder fo de som er under 30 da. Er ikke det at jeg vil ha sosialstønad, men det ser ut som at det måbli slik nå, så lurer jo litt på hvor lite det kan bli da.

Anonymkode: bcf90...9fa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette gjelder fo de som er under 30 da. Er ikke det at jeg vil ha sosialstønad, men det ser ut som at det måbli slik nå, så lurer jo litt på hvor lite det kan bli da.

Kan nav dekke husleie på 6000  kr?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan nav dekke husleie på 6000  kr?

Er ingen faste nasjonale satser, du kan søke opp byen din på google og se om de har noen satser men selv da er det opp til saksbehandler det er da kun veiledende ikke fasit.

I trondheim kommer dette opp på google :

2.   Standard for ytelser til andre formål fra 1. januar 2019.

Alle satser for boutgifter, med unntak av sats for hybel og 2-roms, er oppjustert med anslag for vekst i konsumprisindeksen for 2019 med 1,5 %. Alle satsene er å anse som veiledende. 

Type bolig

For hvem/husstandsstørrelse

Dekkes med inntil

Beløp pr. mnd + strøm

Hybel eller kollektiv

Enslig under 25 år uten barn

Kr. 4.600,-

1-roms leilighet

Enslige over 25 år

Par under 25 år uten barn

Kr. 5.900,-

2-roms leilighet

Husstander med 1 barn

Par over 25 år uten barn

Kr. 7.800,-

3-roms leilighet

Husstander med 2 små eller 1 større barn

Kr. 9.200,-

4-roms leilighet

Husstander med 3-4 barn

Kr. 12.000,-

Andre satser:

Nødvendig innbo ved etablering i egen bolig for enslig

kr. 15.000,-

Nødvendig innbo ved etablering i egen bolig for husstander med

mer enn 1 person

kr. 21.000,-

Akseptert boutgift for ungdom som bor i foreldrehjemmet

kr. 1.980,-

Bidrag ved konfirmasjon

kr. 6.000,-

Tilskudd til aktiviteter for innsatte i fengsel (gjelder innsatte som har frigang eller åpen soning)

kr. 750,- pr. mnd

Anonymkode: 1e15b...a5f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ingen faste nasjonale satser, du kan søke opp byen din på google og se om de har noen satser men selv da er det opp til saksbehandler det er da kun veiledende ikke fasit.

I trondheim kommer dette opp på google :

2.   Standard for ytelser til andre formål fra 1. januar 2019.

Alle satser for boutgifter, med unntak av sats for hybel og 2-roms, er oppjustert med anslag for vekst i konsumprisindeksen for 2019 med 1,5 %. Alle satsene er å anse som veiledende. 

Type bolig

For hvem/husstandsstørrelse

Dekkes med inntil

Beløp pr. mnd + strøm

Hybel eller kollektiv

Enslig under 25 år uten barn

Kr. 4.600,-

1-roms leilighet

Enslige over 25 år

Par under 25 år uten barn

Kr. 5.900,-

2-roms leilighet

Husstander med 1 barn

Par over 25 år uten barn

Kr. 7.800,-

3-roms leilighet

Husstander med 2 små eller 1 større barn

Kr. 9.200,-

4-roms leilighet

Husstander med 3-4 barn

Kr. 12.000,-

Andre satser:

Nødvendig innbo ved etablering i egen bolig for enslig

kr. 15.000,-

Nødvendig innbo ved etablering i egen bolig for husstander med

mer enn 1 person

kr. 21.000,-

Akseptert boutgift for ungdom som bor i foreldrehjemmet

kr. 1.980,-

Bidrag ved konfirmasjon

kr. 6.000,-

Tilskudd til aktiviteter for innsatte i fengsel (gjelder innsatte som har frigang eller åpen soning)

kr. 750,- pr. mnd

vil det si at 1 person under 25 år får 4600 kroner i måned? er det meningen at man skal betale strømmen med disse pengene eller er det disse pengene man har til overs?

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke, men tror du bare bør snakke med NAV altså, sosialhjelp er en ytelse hvor de pleier å "plage" brukerne en del, så ville ikke lagt for mye vekt på slike veiledende satser, du får heller se ann saksbehandler og hva hun sier om ting og tang.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke, men tror du bare bør snakke med NAV altså, sosialhjelp er en ytelse hvor de pleier å "plage" brukerne en del, så ville ikke lagt for mye vekt på slike veiledende satser, du får heller se ann saksbehandler og hva hun sier om ting og tang.

Ts: Jo, jeg må nestenfå dette siden jeg kan ikke få kvp(  tiltakspenger )lenger, fikk dette et år men jeg har ikke vist at jeg kn jobbe så når denne ytelsen går ut om to måneder må jeg få sosialstønad, har aldri jobbet i mitt liv. Har rundt 5000 nå etterjeg har betalthusleien, og hadde håpet på å få det samme ved sosialstønad, hvis ikke blir jeg jo veldig fattig.

AnonymBruker
Skrevet

vil det si at 1 person under 25 år får 4600 kroner i måned? er det meningen at man skal betale strømmen med disse pengene eller er det disse pengene man har til overs?

Det er det nav dekker husleie på. Livsopphold er en annen sats. I oslo er den på rundt 6.700.

Anonymkode: 497d0...933

AnonymBruker
Skrevet

Ts: Jo, jeg må nestenfå dette siden jeg kan ikke få kvp(  tiltakspenger )lenger, fikk dette et år men jeg har ikke vist at jeg kn jobbe så når denne ytelsen går ut om to måneder må jeg få sosialstønad, har aldri jobbet i mitt liv. Har rundt 5000 nå etterjeg har betalthusleien, og hadde håpet på å få det samme ved sosialstønad, hvis ikke blir jeg jo veldig fattig.

Er du syk? Isåfall, hvorfor er du ikke i behandling og på aap? 

Anonymkode: 929b1...1e1

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du syk? Isåfall, hvorfor er du ikke i behandling og på aap? 

Sliter med sosial fobi, og det er derfor jeg ikke har kunnet jobbet eller vist at eg kan jobbe. Jeg er i behandling jo, eller har vært der to ganger men jeg kom ikke noe videre, ikke til behandlingsdelen fordi han jeg var hos mente atjeg ikke hadde noen problemer. At han ikke kunne hjelpe meg med disse problemer fordi det er nesten bare jeg som må jpbbe med dette, dette er ikke noe soms blir bedre av å snakke sammen. Så da vet jeg ikke hva jeg ellers kan  gjøre enn å søke sosialstønad.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sliter med sosial fobi, og det er derfor jeg ikke har kunnet jobbet eller vist at eg kan jobbe. Jeg er i behandling jo, eller har vært der to ganger men jeg kom ikke noe videre, ikke til behandlingsdelen fordi han jeg var hos mente atjeg ikke hadde noen problemer. At han ikke kunne hjelpe meg med disse problemer fordi det er nesten bare jeg som må jpbbe med dette, dette er ikke noe soms blir bedre av å snakke sammen. Så da vet jeg ikke hva jeg ellers kan  gjøre enn å søke sosialstønad.

Ta en time med fastlege og søk aap. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da ville jeg byttet behandler, rett og slett! Klart sosial fobi kan behandles som alle andre fobier. Og hjelp til å takle følelsene, utfordre angsten og lære å leve med den samtidig som du har et tilnærmet normalisert liv er noe man kan få hjelp til hos en " behandler"

Har selv sosial angst og fobi, men etter flere år i behandling, jobbe med meg selv klarer jeg å leve et tilnærmet normalt liv. Men sant det, at man må hjelpe seg selv mest på veien, men det er godt å ha noen som er utdannet til å komme seg til det nivået. 

Anonymkode: 52136...ce5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...