Gå til innhold

Jeg får en rus av å spare, men jeg sparer så mye at jeg blakker meg hver måned.....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Ja, du leste riktig. Jeg blakker meg på å spare. Jeg elsker å spare småbeløp i aksjefond, jeg kjenner en skikkelig rus av å sette inn penger på kontoen - og kan sitte i timesvis og planlegge hvor mye jeg skal ha på kontoen om x antall år. Litt den samme rusen som når man har kjøpt noe i en butikk. Problemet er at jeg nå er påvei til å bli student, og jeg vil på tre år få veldig lite penger å spare....

Men, selvom jeg nå begynner å få dårligere råd stopper jeg ikke å spare. Jeg overfører 200 kr her og 1000 kr der over i fond, klarer liksom ikke slutte - fordi jeg får en skikkelig god følelse av det. Jeg har nå spart 180.000 kr, men disse pengene er jo bundet i BSU og fond....

Problemet mitt er vel egentlig det at jeg bare blir så utrolig lei meg av tanken på at jeg ikke får spart så mye jeg ønsker mens jeg er student, føler jeg havner skikkelig "bakpå"😟 Er det flere som meg?

Det skal sies at jeg i tillegg til å ha 180.000 kr på konto også har fått kjøpt meg leilighet i Oslo, og jeg er 25 år gammel. Likevel føler jeg at jeg henger "bakpå" økonomisk. Jeg er bare så utrolig livredd for å havne i økonomisk uføre, da jeg har hatt en forelder med så enormt dårlig råd. Jeg ønsker ikke å ende opp som moren min... Tips til hvordan jeg kan roe ned denne sparemanien min? Det er nærmest som en frykt for å ende opp med dårlig råd, det er min verste frykt... 😟

Anonymkode: 0a9b9...8f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er bare å bra å spare. Dette er et luksusproblem. Spar pittelitt mindre hver måned, så går det så fint så. 

Anonymkode: 7e03a...5cc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag et skikkelig budsjett, hva du skal bruke på hva og hvor mye du skal spare. Gjelder å føle at du også sparer nok! En ting er å være flink men det høres ikke så digg ut å føle seg bakpå eller blakk når man egentlig ikke er det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette var et bra problem å ha. Skulle ønske jeg sparte enda mer enn det jeg gjør i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Mona123 skrev:

Lag et skikkelig budsjett, hva du skal bruke på hva og hvor mye du skal spare. Gjelder å føle at du også sparer nok! En ting er å være flink men det høres ikke så digg ut å føle seg bakpå eller blakk når man egentlig ikke er det. 

Jeg har gjort detJeg blir bare så lei meg når jeg ser at jeg om tre år vil ha 230.000 kr på kontoen. Det er så utrolig lite i forhold til hva jeg kunne ha hatt. Aller helst skulle jeg spart 8000 kr i måneden, men det er jo ikke realistisk....😟

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Ja, du leste riktig. Jeg blakker meg på å spare. Jeg elsker å spare småbeløp i aksjefond, jeg kjenner en skikkelig rus av å sette inn penger på kontoen - og kan sitte i timesvis og planlegge hvor mye jeg skal ha på kontoen om x antall år. Litt den samme rusen som når man har kjøpt noe i en butikk. Problemet er at jeg nå er påvei til å bli student, og jeg vil på tre år få veldig lite penger å spare....

Men, selvom jeg nå begynner å få dårligere råd stopper jeg ikke å spare. Jeg overfører 200 kr her og 1000 kr der over i fond, klarer liksom ikke slutte - fordi jeg får en skikkelig god følelse av det. Jeg har nå spart 180.000 kr, men disse pengene er jo bundet i BSU og fond....

Problemet mitt er vel egentlig det at jeg bare blir så utrolig lei meg av tanken på at jeg ikke får spart så mye jeg ønsker mens jeg er student, føler jeg havner skikkelig "bakpå"😟 Er det flere som meg?

Det skal sies at jeg i tillegg til å ha 180.000 kr på konto også har fått kjøpt meg leilighet i Oslo, og jeg er 25 år gammel. Likevel føler jeg at jeg henger "bakpå" økonomisk. Jeg er bare så utrolig livredd for å havne i økonomisk uføre, da jeg har hatt en forelder med så enormt dårlig råd. Jeg ønsker ikke å ende opp som moren min... Tips til hvordan jeg kan roe ned denne sparemanien min? Det er nærmest som en frykt for å ende opp med dårlig råd, det er min verste frykt... 😟

Først og fremst mener jeg du må huske på at alle skal gjøre det som gir deg glede. Typisk får noen et «rush» av å booke en flott ferie 2-3-4 ganger i året, mens andre opplever samme glede av sparing osv. Denne delen skal du ikke føle er problematisk.

At du «blakker» deg derimot er jo litt dumt. Her er vel eneste mulighet å la det justere seg selv? Typisk - sparer du så mye at du må ty til kredittkort en måned, vel da er du fullt kapabel til å betale det ned før rentene påløper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er ganske lik. Vokste opp med dårlig råd og det er min største skrekk å ende opp fattig. Sparer til sparekonto hver måned og det har blitt en mani,får så dårlig samvittighet vist jeg ikke får spart planlagt beløp en måned. 

Har flere hundretusen på konto men blir helt dårlig av å måtte betale 30000 kr for familieturen til syden i sommer.

Jeg styrer familieøkonomien etter strenge budsjett. Så vi har penger til det vi måtte ønske og handler stort sett det vi vil,men det er denne trangen til å spare..

Anonymkode: 8119c...e1c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Å spare seg til fant" er det et uttrykk som heter :)

Anonymkode: 0acc6...a38

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener. Jeg hadde hatt fast jobb i mange år før jeg "klarte" å bruke penger. Jeg kjøpte selvsagt det jeg måtte, og til en viss grad det jeg ville, men jeg måtte rett og slett lære meg å bruke penger for jeg var generelt så forsiktig at det ble nesten flaut. :ler: En ting er å ikke shoppe klær hver uke, men når jeg hadde T-skjorter som jeg hadde brukt i 5-6 år og de til og med var begynt å bli utvasket så burde jeg kunne ta meg råd til noen nye uten å gremmes. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har midler jeg bare kan drømme om, da jeg har navet i flere år pga. sykdom, og bor fortsatt i kollektiv som 31-åring. Du må bare forsone deg med at om det verste skulle skje, så vil du klare å tilpasse deg. Det er det man gjør når man ikke har noe valg.

Du kan også vurdere å oppsøke terapeutisk behandling for tankene dine, for det du beskriver høres ut som en tvangslidelse.

Endret av UVB
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er 25 år gammel, er fremdeles student, men eier likevel leilighet. Du har ingenting å bekymre deg over. Jeg tror rett og slett at du må lære deg å bruke penger. Sett opp et budsjett, og ha en rimelig pott til fritidsaktiviteter som f.eks. kino og restaurant, og for guds skyld - sett opp mer enn 2000,- i måneden på mat. Du er helt klart kjempeflink til å spare, og må rett og slett snu dette litt motsatt vei nå.

Anonymkode: 8b1d0...37f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spar det som står igjen etter endt måned. 

Anonymkode: 89b64...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy

Jeg sier bare en ting, fortsett! Så lenge du ikke har barn og sulter deg så er det ingen grunn til å ikke ha et stort fokus på sparing. Den dagen du evt stifter familie vil penge flyyyyy... Den dagen du er ferdig utdannet, fått deg fast jobb og leiligheten har økt i verdi mener jeg tiden er inne for å nyte det du har bygd opp. Kanskje du kan kjøpe deg en fet bolig og ha bil uten lån? Her er det bare å drømme seg bort!

Men, det er alltid lurt å bruke penge på bolig for å øke verdien så jeg ville fokusert på å bruke endel middler på oppgradering slik at taksten og egenkapitalen din øker, det er jo ikke bare kr på konto som har en verdi. Betale også ekstra på boliglånet ditt hvis det ikke allerede er veldig lavt. Det gir deg en bedre egenkapital om du vil ha større bolig på sikt.

Mitt siste råd fungerer for svært få, er du heftig opptatt av sparing så begynn med dumpsterdiving, det er en flott ubrukt ressurs ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Utdannelse er også en innvestering vet du :) 

Og boligen du har kjøpt er også passiv" inntekt da den mest sannsynlig stiger i verdi. Evt. så kjøpe rog selger du i samme marked, så du taper vertfall ikke noe.

Anonymkode: 3a089...939

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har det på samme måte med boliglånet mitt. Fikk et rush av å se det bli mindre og mindre, og ble besatt av at det skulle være "hele tall". Brukte oppspart buffer til boliglån også. Det gikk så langt at jeg måtte bruke kredittkortet for å handle mat, transport, basale utgifter, og helt skeis da jeg måtte ha nytt kjøleskap. Da kredittgjelda begynte å rente seg innså jeg her sparer jeg meg virkelig til fant. Jeg har 12000 i kredittkortgjeld nå, som renter seg. Stresser meg, men jeg får betalt det ned når jeg får lønn om noen dager. 

Anonymkode: 4b220...153

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du burde være enormt stolt. Jeg skulle ønske jeg var like flink til å spare som du. Du havner aldri bakpå med den innstillingen du har, du ligger langt foran de aller fleste. Du har jo alt en på din alder kan ønske seg, og mere til, økonomisk sett. Men du må huske å kose deg litt også, ikke la sparingen bli altoppslukende:)

Anonymkode: 88e9d...6aa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje hvis du har en plan for livet ditt og sparepengene. Husk sparing er egentlig utsatt forbruk! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du snakker om at du får dårlig råd, da tolker jeg det som at inntekten går ned. Hvis du gjør sparingen om til % av inntekt, hvor stor blir forskjellen da på nåværende inntekt og kommende inntekt? Selv om det ikke blir 8000 å sette av i måneden, så kan jo spare % være noe lik 😊

og sett opp et budsjett som ikke blakker deg helt, du må leve litt også 😊

Anonymkode: 32649...1b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var litt lik. Jeg løste det ved å heller sette pengene inn på høyrentekonto, og så fordele pengene i slutten av desember. Da var det mulig å ta ut penger om det skulle være behov, og jeg bandt ikke opp pengene for raskt 

Anonymkode: f564b...d0d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...