Gå til innhold

Hvor mye bør man beregne til bruk utover regninger og mat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På grunn av arbeidsledighet er økonomien blitt dårligere, og jeg forsøker å sette opp et realistisk budsjett. Når alt av faste regninger og mat er betalt og en liten sum er satt av til sparing, sitter jeg og mannen igjen med 2000 kr hver i måneden. Dette skal da dekke alt fra klær og utstyr til barnet (som er ganske stort og ikke trenger dyre ting som vogn og bilsete) , lege/tannlege, bensin og andre utgifter til bil (som vi må ha), jule- og bursdagsgaver, hundemat og veterinærutgifter, osv osv.

Egentlig synes jeg 4000 totalt høres ganske greit ut, men ser at vi sliter med å få det til i praksis. Hva tenker dere - burde en familie på to voksne, et barn i øvre barneskolealder og to hunder greie seg på 4000 i måneden når alt av regninger og mat er betalt? Eller er dette urealistisk lite?

Anonymkode: cd6ec...1cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det skal dekke alt det der, høres det litt lite ut. Jeg vet ikke hvor mye dere bruker bilen da, så hvor mye går egentlig til drivstoff etc på en vanlig måned?

Tannlege er også dyrt, det ryker fort en fjerdedel av månedsbudsjettet deres bare for en kontroll med røntgenbilder.

Den måneden dere skal vaksinere hunden og kanskje også kjøpe en ny storsekk mat, vil det gå hardt utover diversebudsjettet. Bestilte nettopp en ny 10 kg sekk hundefôr selv, og den koster 600 kr. Lenge til neste gang da, men denne månedens budsjett merker det jo.

Ja, jeg synes 4000 for en familie på diverse er lite, særlig når bil er inkludert i den posten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her bruker vi 3000 PR mnd, 1 voksen og 2 barn. ( barna er hos meg 50 %) Da er lommepenger til barna og bil i et annet budget. Dette går da til klær, medisiner, lege , gaver og annen hygge. Går fint for oss.

Anonymkode: 1d3a7...98a

Skrevet

De to hundene koster vel fort et par tusen pr mnd...

Se et par episoder med luksusfellen så ser der hvordan de budsjetterer. 

Eller sjekk SIFO sinn budsjett. Jeg la inn 2 voksne og en gutt 10-13 år og kom opp med ca 23 000 i utgifter inkl 9000 i mat, dagligvarer og husholdningsartikler.  Så da kommer det an på hvilke regninger du har budsjettert med fra før.  

AnonymBruker
Skrevet

Gå gjennom budsjettet og se om det kan spares inn litt. Dere burde spare minimum 500 per mnd til uforutsette utgifter.

Tips jeg begynte å handle dyremat på zoopermarked.no billigere kilopris.. 

Sjekk pris på forsikringer osv.

Anonymkode: 026e5...9d6

• Liker 1
Skrevet

Det hørtes knapt ut, i alle fall når dere har barn i tillegg. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Puny skrev:

Det hørtes knapt ut, i alle fall når dere har barn i tillegg. 

Sa minimum..

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sa minimum..

Hva bruker dere på drivstoff i mnd? Er det en relativt fast sum? 

AnonymBruker
Skrevet

Gå gjennom kontoutskriftene deres og se hvor mye dere faktisk bruker. Se om det er noe som kan kuttes ut (som f.eks Netflix, dyre mobilabonnementer osv)

Anonymkode: c9533...44d

Skrevet

Du vil sikkert ikke, men to hunder bør ikke føre til at barnet vokser opp i fattigdom. Tegn i det minste ei forsikring på de. 4000,- høres for lite ut ja. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...