Gå til innhold

At de får sove om natten!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

For dem er det fag....så enkelt....og så vanskelig tror jeg faktisk at det er. :)

Skrevet

:o Såg akkurat dette på nyhetene.

Er dette lik som er donert til medisinske øvelser eller??

Hvis ikke er det jo kvalmt.

Skrevet

De bruker vel alle midler for å gjøre en best mulig oppgave/eksamen. Det er jo som sixx sier er fag for dem og dette mange av dem kommer til å jobbe med i fremtiden. Det er jo ikke rom for feilgrep da.

Skrevet
:o Såg akkurat dette på nyhetene.

Er dette lik som er donert til medisinske øvelser eller??

Hvis ikke er det jo kvalmt.

Ja, kroppene er donert...så saken er på en måte vinklet litt feil.

Skrevet

Ikke nok med det, men for å jobbe med noe slikt på heltid må man bli kynisk i forhold til det...

Skrevet

Leste om en student som hadde et helt lik i badekaret sitt. :o Hyggelig å dusje og stelle seg der om morgenen, tenker jeg... :roll:

Skrevet
Leste om en student som hadde et helt lik i badekaret sitt. :o Hyggelig å dusje og stelle seg der om morgenen' date=' tenker jeg... :roll:[/quote']

Uff ja, det hadde vært et skrekkscenario for meg å opplevd det, men for en legestudent så blir det noe annet.

Litt på linje med at en bilmekaniker har en motor på badet...selv om det allikevel er forskjellig (hvis noen forstår hva jeg mener?) :)

Gjest gjest1
Skrevet

Syns det er litt tvilsomt å sammenligne bilmotorer og døde kropper, i den forstand at det er greit å ha de hjemme siden de studerer det.

Det er mildt sagt tvilsom etikk.

Disse studentene skylder på liten tid på anatomisalen ol, men de har tydligvis også dårlig tilgang på etiske retningslinjer.

Skrevet
Syns det er litt tvilsomt å sammenligne bilmotorer og døde kropper, i den forstand at det er greit å ha de hjemme siden de studerer det.

Det er mildt sagt tvilsom etikk.

Disse studentene skylder på liten tid på anatomisalen ol, men de har tydligvis også dårlig tilgang på etiske retningslinjer.

Jeg forsvarer overhodet ikke praksisen, men påpekte kun at legestudentene har et helt annet forhold til lik og likdeler enn vi andre har...det er faget deres...ikke følelser. Grunnen til at jeg dro en parallell mellom likdeler og bilmotor, var jo kun for å få frem at dette var fag og ikke følelser for legestudentene.

(Men skal jeg være ærlig....så ser jeg rett og slett ingen forskjell på å studere likdeler på en anatomisal enn hjemme på sitt eget bad...så lenge det er snakk om kropper som er donert til forskning).

Jeg kunne ikke ha behandlet likdeler, men det er fordi jeg har et helt annet forhold følelsesmessig til det, enn hva legstudentene har fått gjennom sitt studie.

:)

Gjest gjesta
Skrevet

Mente bare at JEG hadde ikke fått sovet om natten med likdeler ved siden av senga.. :-? :ler:

Gjest pulver-
Skrevet

Jeg forsvarer overhodet ikke praksisen, men påpekte kun at legestudentene har et helt annet forhold til lik og likdeler enn vi andre har...det er faget deres...ikke følelser. Grunnen til at jeg dro en parallell mellom likdeler og bilmotor, var jo kun for å få frem at dette var fag og ikke følelser for legestudentene.

(Men skal jeg være ærlig....så ser jeg rett og slett ingen forskjell på å studere likdeler på en anatomisal enn hjemme på sitt eget bad...så lenge det er snakk om kropper som er donert til forskning).

Jeg kunne ikke ha behandlet likdeler, men det er fordi jeg har et helt annet forhold følelsesmessig til det, enn hva legstudentene har fått gjennom sitt studie.

:)

La ikke merke til at jeg var på snikk snakk.

Men for å fortsette å være alvorlig. Kropper donert til forskning skal ikke behandles som en ting. Og når kroppen er ferdig forsket på blir de begravd eller kremert. De behandlet på en skikkelig måte. virker som det er stort informasjonsbehov for hva som virkelig skjer på anatomisalen

Ps. jeg hadde heller ikke fått sove om natten med et lik i badekaret.

Skrevet
La ikke merke til at jeg var på snikk snakk.

Men for å fortsette å være alvorlig. Kropper donert til forskning skal ikke behandles som en ting. Og når kroppen er ferdig forsket på blir de begravd eller kremert. De behandlet på en skikkelig måte. virker som det er stort informasjonsbehov for hva som virkelig skjer på anatomisalen

Ps. jeg hadde heller ikke fått sove om natten med et lik i badekaret.

For meg er det innholdet i innlegget jeg forholder meg til...ikke hvorvidt det er lagt på snikk-snakk eller ei.

For å fortsette å være alvorlig....så kan jeg informere deg at jeg vet utmerket godt hvordan kropper donert til forskning skal behandles. :wink:

Men kan du si meg om det er noen forskjell for den avdøde om kroppen/kroppsdeler blir undersøkt på anatomisalen eller på et bad hjemme hos en legestudent? Hva er i så fall forskjellen? Den som har donert kroppen sin har gjort dette med et ønske om å bringe legevitenskapen videre...det er det som er formålet med donasjonen.

Som jeg skrev tidligere...vi andre vurderer dette utfra følelser...det gjør ikke en legestudent. Det betyr ikke at de behandler likdelene annerledes (mindre respektfullt)om de har dem hjemme hos seg enn om de er på anatomisalen.

Skrevet

Nå sover studentene vel ikke om natten - de dissekerer! Desuten er lik jo noe av det fredeligste, de hverken snorker, raper eller fjerter. (vi er stadig på "snikk-snakk")

Hilsen Trille

Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Å oppbevare lik i badekaret er ikke respektfult, det minner mer om american pshyco..

I går på nyhetene var det en fyr som jobbet på likhuset som kunne skaffe en arm ol. hvis liket ikke skulle synes i begravelsen. Virket som det var en del tvilsomt skaffede kroppsdeler.

Poenget mitt er at selv om medisinstudenter har et annet forhold til dødekropper enn vi andre, så må de vel klare å følge et regelverk. Ja, jeg er klar over at de kunne pga korrupsjon, det er her etikken bør kikke inn. De bør skjønne at de er på jordet når du fohandler om prisen på en arm....

Forresten hva er kursen på en arm for tiden?

En jeg kjenner sier nemlig alltid når h*n syns noe er litt dyrt at det kostet en fot og en arm....

Skrevet
Å oppbevare lik i badekaret er ikke respektfult...

Rent prinsipielt så skjønner jeg faktisk ikke hva som er mer respektfullt ved å oppbevare et lik i et kar på en anatomisal, fremfor i et badekar hjemme hos en legestudent.

Som jeg har skrevet tidligere...så er formålet med å donere sin kropp til forskning, å bringe legevitenskapen videre.

At det handles med likdeler synes jeg er forkastelig, men det er ikke det jeg har uttalt meg om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...