AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #1 Skrevet 13. mai 2019 Jeg er alltid interessert nå som jeg jakter ny bolig om hvorfor f.eks. fine, moderne toppleiligheter på f.eks. Grünerløkka i Oslo med +1 soverom koster ''bare'' 3,000,000 NOK? Er ikke det billig for a) fancy strøk og b) fancy bolig? Jeg tenker: for godt til å være sant. Veggedyr, dødsfall, ingen lydisolering, gamle rør/bygg osv. Hvorfor opplyses det ikke om grunnen til salget på f.eks. Finn? Anonymkode: fc709...cb0
Dr. Ops Skrevet 13. mai 2019 #2 Skrevet 13. mai 2019 Flere ting som kan spille inn. Størrelse, andel fellesgjeld, årgang (ikke sikkert moderne under fasaden) osv. Alt er pliktig til å opplyses om ved salg. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #3 Skrevet 13. mai 2019 Folks personlige grunner for å flytte er heldigvis ikke noe man er nødt til å opplyse alle og enhver om i annonsen. "Samboer var utro fem ganger, så nå må vi selge vår kjære bolig" eller "Jeg er gravid med ukjent mann, og må flytte til et mer barnevennlig strøk med et soverom til". Det blir å utlevere folk å skulle drive og oppgi grunner til salget på Finn, det skjønner du vel? Ingen har vel noe med hvorfor noen vil flytte! Folk flytter i et kjør, pga ny jobb, nye studier, kjæreste på andre kanten av landet, familieforøkelse, dårligere råd pga mistet jobb, samlivsbrudd, vokst fra å bo å Løkka....hva som helst. Anonymkode: d47db...c7a 12
Puny Skrevet 13. mai 2019 #4 Skrevet 13. mai 2019 Ofte opplyses det om i salgsoppgaven, man må lese for å finne feilen, og det er neppe «gamle rør» som er årsaken om liten ligger påfallende lavt i pris.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #5 Skrevet 13. mai 2019 32 minutter siden, Dr. Ops said: Flere ting som kan spille inn. Størrelse, andel fellesgjeld, årgang (ikke sikkert moderne under fasaden) osv. Alt er pliktig til å opplyses om ved salg. Tenker på de boliger bygget etter 2000: f.eks. Kværnerbyen, Ulven og disse nye prosjektene. 22 minutter siden, AnonymBruker said: Folks personlige grunner for å flytte er heldigvis ikke noe man er nødt til å opplyse alle og enhver om i annonsen. "Samboer var utro fem ganger, så nå må vi selge vår kjære bolig" eller "Jeg er gravid med ukjent mann, og må flytte til et mer barnevennlig strøk med et soverom til". Det blir å utlevere folk å skulle drive og oppgi grunner til salget på Finn, det skjønner du vel? Ingen har vel noe med hvorfor noen vil flytte! Folk flytter i et kjør, pga ny jobb, nye studier, kjæreste på andre kanten av landet, familieforøkelse, dårligere råd pga mistet jobb, samlivsbrudd, vokst fra å bo å Løkka....hva som helst. Anonymkode: d47db...c7a Eller dødsfall, eller andre alvorlige saker... f.eks? 15 minutter siden, Puny said: Ofte opplyses det om i salgsoppgaven, man må lese for å finne feilen, og det er neppe «gamle rør» som er årsaken om liten ligger påfallende lavt i pris. Hva er dine tanker om lav pris på fancy boliger og god plassering hvis samme bolig nå f.eks. legges ut for salg for 3. gang via Finn? Anonymkode: fc709...cb0
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #6 Skrevet 13. mai 2019 Har ikke disse nye ofte høy fellesgjeld? Anonymkode: 5005b...29c 6
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #7 Skrevet 13. mai 2019 Jo, men det er vvel verdt det i lengden; samme med høye felleskostnader. Vil heller kjøpe billig nå g betale høy felleskostnader over 20 mnd. femfor å btale høyt nå med en gang; handler om å komme seg inn i det hele tatt fra start av Anonymkode: fc709...cb0
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #8 Skrevet 13. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er alltid interessert nå som jeg jakter ny bolig om hvorfor f.eks. fine, moderne toppleiligheter på f.eks. Grünerløkka i Oslo med +1 soverom koster ''bare'' 3,000,000 NOK? Er ikke det billig for a) fancy strøk og b) fancy bolig? Jeg tenker: for godt til å være sant. Veggedyr, dødsfall, ingen lydisolering, gamle rør/bygg osv. Hvorfor opplyses det ikke om grunnen til salget på f.eks. Finn? Anonymkode: fc709...cb0 3 millioner for en liten leilighet er jo MYE. Jeg kjøpte en enebolig med tre soverom, to bad og stor hage. Men så flyttet jeg ut av Oslo-hølet og til Østfold, hvor du får mer for pengene. Anonymkode: bae5d...0d1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #9 Skrevet 13. mai 2019 Vi kjøpte ett dødsbo som gikk under takst pga arvingene ville bli ferdig med det. Var opplyst om at det var dødsbo, og fikk vite av selger at de godtok lavt bud for å bli ferdig med salget. Anonymkode: 8e015...f7a
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #10 Skrevet 13. mai 2019 Om det er dødsbo så står jo dette i annonsen. Det står derimot ikke om gamle Olga døde i leiligheten og ble liggende i ukesvis før noen oppdaget det.... Anonymkode: e657c...427
Million Skrevet 13. mai 2019 #11 Skrevet 13. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Eller dødsfall, eller andre alvorlige saker... f.eks? Hva er dine tanker om lav pris på fancy boliger og god plassering hvis samme bolig nå f.eks. legges ut for salg for 3. gang via Finn? Anonymkode: fc709...cb0 Dødsfall? Hvem skulle dødd for at noen selger en leilighet? Partneren til selger? Man hadde ikke forsikring og må derfor selge boligen, mener du? Det er i så fall ikke noe NOEN har noe med å gjøre, spør du meg, og jeg synes det ville vært umåtelig frekt å avkreve selger et svar på noe sånt eller forlange at så personlige saker skal stå i en annonse. Leiligheter som er relativt nybygde har ofte høy fellesgjeld, og prisen ved salg er derfor kunstig lav ifht hva man får. Ja, man får en flott og strøken ny leilighet, men man har kanskje dobbelt så høy husleie som størrelsen på leiligheten skulle tilsi om den var eldre. Sjekk alltid utgifter til husleie/fellesgjeld pr mnd om prisen på en leilighet er litt lavere enn man skulle tro var vanlig for den. Kan også være at sameiet eller borettslaget har planer om renovering av gården, alle badene osv, og dette vil da øke husleien drastisk. Dette kan virke avskrekkende for mange kjøpere å få greie på, så da lokkes det med lavere pris i steden. 1
Puny Skrevet 13. mai 2019 #12 Skrevet 13. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva er dine tanker om lav pris på fancy boliger og god plassering hvis samme bolig nå f.eks. legges ut for salg for 3. gang via Finn? Anonymkode: fc709...cb0 Hvis boligen er underpriset og likevel ikke blir solgt så må det jo være noe alvorlig og usynlig galt, veggdyr, lekkasje, alvorlige feil i konstruksjonen etc.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #13 Skrevet 13. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jo, men det er vvel verdt det i lengden; samme med høye felleskostnader. Vil heller kjøpe billig nå g betale høy felleskostnader over 20 mnd. femfor å btale høyt nå med en gang; handler om å komme seg inn i det hele tatt fra start av Anonymkode: fc709...cb0 Hva mener du med dette? Du betaler jo felleskostnader i mer enn 20 måneder, og totalprisen blir det samme. Anonymkode: d2ce4...895 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #14 Skrevet 13. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tenker på de boliger bygget etter 2000: f.eks. Kværnerbyen, Ulven og disse nye prosjektene. Anonymkode: fc709...cb0 Nå er jo ikke Kværnerbyen egentlig et attraktivt sted å bo. Byggene ligger tett-i-tett, det er omtrent 100 % innsyn fra alle vinkler, jeg vil tro "bakgård"-faktoren som finnes flere steder inni der kan skape en del støy, du må gjennom ett av Oslos største mest utrygge strøk om du skal gå hjem, men selv med alt dette, er nok prisen mer et resultat av det som er påpekt høyere opp her: Enormt høy fellesgjeld. Greit nok at du synes det er greit å kjøpe en leilighet med høy fellesgjeld, men banken tar også fellesgjelden med i beregningen når de gir deg lån, så hvis du har råd til å kjøpe en leilighet til 2 mill. med 3 mill. i fellesgjeld, kunne du i realiteten ha kjøpt en nye større leilighet for nærmere 5 mill. med lite fellesgjeld et annet sted. Hvorfor kjøpe noe bittelite hvis du kan få noe større? Nå er jeg også av den oppfatning at nye leiligheter ikke er bedre enn de gamle, tvert imot synes jeg planløsningen som regel er dårligere, områdene har mindre luft mellom, så man bor tettere på naboene, og en rekke andre ting, så jeg foretrekker å kjøpe noe eldre, men det er selvfølgelig en subjektiv preferanse. Anonymkode: c5694...b50 8
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #15 Skrevet 13. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med dette? Du betaler jo felleskostnader i mer enn 20 måneder, og totalprisen blir det samme. Anonymkode: d2ce4...895 Mente sikkert 20 år. Ikke måneder. Man betaler jo f.eks. forhøyet husleie i kanskje 20 år når badet er totalrenovert i alle leiligheter i et borettslag. Anonymkode: d47db...c7a
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #16 Skrevet 13. mai 2019 Og når den perioden er over, er det noe annet som må rehabiliteres, som fasade, heiser eller balkonger. Dermed øker fellesutgiftene igjen. Det er vel ekstremt sjelden de går ned særlig mye. Man risikerer også at de går opp fordi borettslaget vedtat økte styrehonorarer, ansetter vaktmester, rehabiliterer noe osv. En leilighet med høy fellesgjeld er også mye vanskeligere å få solgt, selv om totalprisen blir den samme. Det er bare dumt å velge en leilighet med veldig høye felleskostnader om man ikke må. Anonymkode: d2ce4...895 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #17 Skrevet 13. mai 2019 Alle jeg kjenner som har solgt leiligheter selger av følgende grunner: Stifting av familie, og behov for flere rom Flytting i forhold til jobb/studier Fått økt inntekt og ønsker større bolig Samlivsbrudd Ønsker bo mer/mindre sentralt Eller de som har to boliger og leid ut den ene max antall år i borettslag. De fleste har også da pusset opp leilighetene og selger i bedre stand enn de kjøpt. Anonymkode: 0b437...dd9
VoodooChild Skrevet 13. mai 2019 #18 Skrevet 13. mai 2019 5 timer siden, Million skrev: Dødsfall? Hvem skulle dødd for at noen selger en leilighet? Partneren til selger? Man hadde ikke forsikring og må derfor selge boligen, mener du? Selvfølgelig kan et dødsfall være en grunn til salg. Min mor døde, jeg solgte leiligheten hennes. 7
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #19 Skrevet 13. mai 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, men det er vvel verdt det i lengden; samme med høye felleskostnader. Vil heller kjøpe billig nå g betale høy felleskostnader over 20 mnd. femfor å btale høyt nå med en gang; handler om å komme seg inn i det hele tatt fra start av Anonymkode: fc709...cb0 Antar du mener 20 år. En annen sak - hvis du må ta opp lån for å kjøpe boligen, må du faktisk også ha finansieringsbevis for fellesgjelden... Så når du ser på boliger med prisantydning 3 mill - hvis den har fellesgjeld på 2 mill i tillegg, må du ha finansieringsbevis på 5 mill. Ville bare påpeke det da det ikke virker helt opplagt av innleggende dine at du er klar over dette. Anonymkode: 303bd...191 7
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #20 Skrevet 13. mai 2019 9 hours ago, AnonymBruker said: Nå er jo ikke Kværnerbyen egentlig et attraktivt sted å bo. Byggene ligger tett-i-tett, det er omtrent 100 % innsyn fra alle vinkler, jeg vil tro "bakgård"-faktoren som finnes flere steder inni der kan skape en del støy, du må gjennom ett av Oslos største mest utrygge strøk om du skal gå hjem, men selv med alt dette, er nok prisen mer et resultat av det som er påpekt høyere opp her: Enormt høy fellesgjeld. Greit nok at du synes det er greit å kjøpe en leilighet med høy fellesgjeld, men banken tar også fellesgjelden med i beregningen når de gir deg lån, så hvis du har råd til å kjøpe en leilighet til 2 mill. med 3 mill. i fellesgjeld, kunne du i realiteten ha kjøpt en nye større leilighet for nærmere 5 mill. med lite fellesgjeld et annet sted. Hvorfor kjøpe noe bittelite hvis du kan få noe større? Nå er jeg også av den oppfatning at nye leiligheter ikke er bedre enn de gamle, tvert imot synes jeg planløsningen som regel er dårligere, områdene har mindre luft mellom, så man bor tettere på naboene, og en rekke andre ting, så jeg foretrekker å kjøpe noe eldre, men det er selvfølgelig en subjektiv preferanse. Anonymkode: c5694...b50 Det er jo nettopp derfor jeg vil kjøpe nytt: gamle bygg er jo gamle bygg. Gamle rør, ingen lydisolasjon; osv. Et av kriteriene mine på Finn når jeg filtrer bolig er jo de ''uvanlige'': 1) vaktmestertjenester, 2) Energimerking C og høyere og 3) byggedato etter år 2000. Anonymkode: fc709...cb0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå