Gå til innhold

Min svigermor er i en liten perfekt boble.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir så sliten av svigermor noen ganger, trenger litt tips og råd, og mest av alt om jeg bare skal ignorere? 

Hun fikk barn med verdens snilleste mann. Hadde mye familie rundt seg og har egentlig hatt det meste tilrettelagt. 

Hun har vokst opp i en liten boble. Med tre sønner som alltid har forgudet henne og aldri gitt henne noe motstand. Kun skryt. Hun forteller ofte om hvordan hun gjorde det i barndommen til barna, alt hun gjorde riktig. Hvor lite sliten hun var. Senere tok hun utdanning som lærer for at hun «ville ha fri når barna hadde fri». Greit nok. 

De bor på et mindre sted hvor hennes arbeidsplass er den beste. De gjør alt riktig. Hun er så flink når hun har studenter og hun er med i så mange verv. 

Hun klarer ikke skryte av andre, men skal ha veldig mye skryt selv. Når de var til oss på lørdag så bakte jeg kanelboller med glasur, og hun sier ikke et ord. Men hun er veldig rask tii å skryte av sin nydelige suppe hun lager fra bunnen. 

Hvis jeg gjør noe, så kan hun være litt sånn «jeg brukte alltid å gjøre sånn». 

I helgen vasket hun til meg, men jeg hadde ikke behov for det. Hadde mye mer behov for at hun kunne ta barna. Men hun vasker, for å så skryte av det etterpå.. 

Jeg studerer, jobber fullt og har tre barn. Mannen er mye borte på jobb. Hun spør aldri om hvordan det går, det er akkurat som om hun ikke vil jeg skal være flinkere enn hva hun var.

Jeg føler at hun lever i en boble som jeg blir gal av. Klart det er bedre vilkår på hennes skole med 20 på trinnet, enn min sønn som har 100 på trinnet. Hun har fått holdt på sånn hele tiden, med skyggelapoer på. 

Hvordan kan jeg møte dette på en fin måte? 

Anonymkode: ebd5f...564

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare lukk ørene og drit i alt hun sier. Beste løsningen. 

• Liker 10
Skrevet

Hun trenger bekreftelsene, hvis ikke hadde hun ikke oppført seg sånn. Samtidig har hun for korte antenner til å se at hun ikke gir til andre det hun selv «krever». Gjør det beste ut av det ved å lukke ørene og jatte med. Hvis du prøver å forandre henne og si at du også vil ha ros, blir situasjonen trolig bare uggen og det er ingen tjent med. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nyt at hun vasket da, og lukk ørene for skryt. 

Anonymkode: cddd3...308

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Høres helt ut som min. Hun har dog litt flere barn. Hun baksnakker aldri noen (vel, sjelden) og er omtenksom og snill i gjerning, men verbalt krever hun pidestallplassering hele tiden, samtidig som hun både tror og sier at hun er ydmyk. 

Hun kan komme på besøk og er en aktiv dame som kan foreslå at hun gjerne kan pusse vinduer. Jada, slå deg løs. Og når kvelden kommer så ringer hun flere venninner, eller barn/svigerbarn og forteller i løpet av samtalen at hun vasket vinduene hos oss. Og vinkler det på en sånn måte at hun reddet oss/gjorde oss en enorm tjeneste. 

Jeg er faktisk imponert over formidlingsevnen og har etter ti år sluttet å irritere meg og begynt å le av det i det skjulte. Men, det har gjort at jeg steilt og stolt aldri ber om hjelp. Jeg vet for eksempel at hun elsker å sy. Og hadde blitt lykkelig om jeg bad henne legge opp mine nye gardiner. Ekstatisk, hoppende glad. Men hun hadde også brukt enhver anledning i to uker etterpå til å få det til å høres ut som om jeg ikke vet hva nål og tråd er, og at hun er både Mor Teresa og en fantastisk designer samtidig. 

Så, da svetter og syr jeg selv. Kun på faen. Og det er litt teit og barnslig av meg. Men eneste avreagering jeg har. 

Anonymkode: 19b8d...fb4

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Meg med lik svigermor over. Jeg glemte å gi rådet mitt, som er å overse det. Om hun er nirntil voksne barn og har barnebarn så lærer du henne ikke ny væremåte. Jeg forsøker å stenge det ute og sile ut det med substans, jeg forsvarer mine valg men med et smil. Jaja, så bruker du bakepulver. Jeg synes natron fungerer godt nok, jeg. Åja, du strøk alle tskjorter, men jeg synes ikke det trengs til hverdags, skjorter får holde. Osv. 

Å forsøke å ta det opp, kommer hun neppe til å skjønne. I hvert fall om det er i hennes beste mening. Da blir du bare den hårsåre. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Bare lukk ørene og drit i alt hun sier. Beste løsningen. 

Haha! Bra sagt. 

Jeg har funnet en måte å svare på til sånne (les: svigermor) som alltid skal kommentere alt jeg gjør med «åja, er det sånn du gjør det?». Jeg sier bare «ja, det er det!» i et vennlig men bestemt tonefall. Og fortsetter med mitt. Den «manglende» skryten må du bare sørge for selv, ved å klappe deg selv på skuldra for det du gjør. Du vil nok aldri helt nå opp til hennes standard likevel, så why bother?

Anonymkode: ce342...008

• Liker 3
Skrevet

Lukk ører og øyne og bruk minst mulig energi på å irritere deg. Du får ikke forandret denne damen men du kan selv velge hvordan du vil ta det. Ikke ta opp dette med henne med mindre du ønsker litt flodbølge i hverdagen din. Jeg gjetter at hun sikkert fort hopper inn i offer/martyrrollen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun kommer ikke til å forandre seg, så det er bare å aksepter at hun er sånn. 

Anonymkode: 6c8b5...2eb

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Meg med lik svigermor over. Jeg glemte å gi rådet mitt, som er å overse det. Om hun er nirntil voksne barn og har barnebarn så lærer du henne ikke ny væremåte. Jeg forsøker å stenge det ute og sile ut det med substans, jeg forsvarer mine valg men med et smil. Jaja, så bruker du bakepulver. Jeg synes natron fungerer godt nok, jeg. Åja, du strøk alle tskjorter, men jeg synes ikke det trengs til hverdags, skjorter får holde. Osv. 

Å forsøke å ta det opp, kommer hun neppe til å skjønne. I hvert fall om det er i hennes beste mening. Da blir du bare den hårsåre. 

Dette.

Og hadde kicket back med et smil mens hun vasket.

AnonymBruker
Skrevet

En svigermor som kommer å vasker hos deg? Altså hæ? 

Du er heldig, ignorer det og vær glad dama hjelper til der hun ser det trengs ;) 

Anonymkode: e239e...a7f

Skrevet

Bare fortsett å være som du er. Hun beundrer deg sikkert motvillig fordi du er så selvstadig og ikke like selvskrytende og avhengig av andre som hun er.

AnonymBruker
Skrevet
På 13.5.2019 den 11.45, AnonymBruker skrev:

Blir så sliten av svigermor noen ganger, trenger litt tips og råd, og mest av alt om jeg bare skal ignorere? 

Hun fikk barn med verdens snilleste mann. Hadde mye familie rundt seg og har egentlig hatt det meste tilrettelagt. 

Hun har vokst opp i en liten boble. Med tre sønner som alltid har forgudet henne og aldri gitt henne noe motstand. Kun skryt. Hun forteller ofte om hvordan hun gjorde det i barndommen til barna, alt hun gjorde riktig. Hvor lite sliten hun var. Senere tok hun utdanning som lærer for at hun «ville ha fri når barna hadde fri». Greit nok. 

De bor på et mindre sted hvor hennes arbeidsplass er den beste. De gjør alt riktig. Hun er så flink når hun har studenter og hun er med i så mange verv. 

Hun klarer ikke skryte av andre, men skal ha veldig mye skryt selv. Når de var til oss på lørdag så bakte jeg kanelboller med glasur, og hun sier ikke et ord. Men hun er veldig rask tii å skryte av sin nydelige suppe hun lager fra bunnen. 

Hvis jeg gjør noe, så kan hun være litt sånn «jeg brukte alltid å gjøre sånn». 

I helgen vasket hun til meg, men jeg hadde ikke behov for det. Hadde mye mer behov for at hun kunne ta barna. Men hun vasker, for å så skryte av det etterpå.. 

Jeg studerer, jobber fullt og har tre barn. Mannen er mye borte på jobb. Hun spør aldri om hvordan det går, det er akkurat som om hun ikke vil jeg skal være flinkere enn hva hun var.

Jeg føler at hun lever i en boble som jeg blir gal av. Klart det er bedre vilkår på hennes skole med 20 på trinnet, enn min sønn som har 100 på trinnet. Hun har fått holdt på sånn hele tiden, med skyggelapoer på. 

Hvordan kan jeg møte dette på en fin måte? 

Anonymkode: ebd5f...564

Noen svigermødre er bare monstre... Drit i henne...Noen ganger bedre uten..Eller ta en alvorsprat med hun eller få mannen til å gjøre det

Anonymkode: 569a4...323

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen svigermødre er bare monstre... Drit i henne...Noen ganger bedre uten..Eller ta en alvorsprat med hun eller få mannen til å gjøre det

Anonymkode: 569a4...323

Monster faktisk...

Hun søker bekreftelse, som noen lenger oppe sier. Det er et klassisk tegn. Hun vil at andre skal se henne og at hun er flink. Mener nok ikke noe vondt med det!

Anonymkode: 9fefe...c96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...