Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen skal kjøpe hus sammen. Jeg har en del mer egenkapital enn han fordi jeg har spart mer + jeg har arvet en del penger. Vi er derfor enig om at jeg skal eie en større andel av huset enn han. Vi skal likevel ha et felles boliglån og dele 50/50 på alle utgifter. Jeg står for 95% av egenkapitalen, og det er snakk om en betydelig sum. Boliglån vil bli på ca 1 million, så 500 000 på hver. Hvordan ordner vi dette? Vi giftet oss for 1 år siden og jeg hadde pengene før vi giftet oss

Anonymkode: 2bbec...84a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere legger sammen hva du har gitt (lån + ek) og hva han har gitt. Og ser på forholdet mellom de.

Anonymkode: ef1cf...868

AnonymBruker
Skrevet

Dette ville jeg bevilget noen kroner til advokathjelp for. Det er veldig viktig at alt gjøres riktig her, og at dokumentene blir gyldige.

Kontakt en som er ekspert på familierett eller eiendomsrett, og be om hjelp til å lage tinglyst dokument, som sier at du eier brorparten av boligen og hvor mye han vil ende med å eie.

Anonymkode: bd538...52e

Skrevet

Ektepakt. Det er det enkleste i deres situasjon. Vi har dette, jeg hadde egenkaptital og han ikke da vi kjøpte huset sammen. Men vi har gjort det slik at han betaler ca 1/3 mer på lånet i måneden og over x antall år vil vi dermed eie like mye av bolig. Lurt å ta kontakt med advokat slik at dette settes opp på riktig måte og dere får tinglyst eierandelene. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og mannen skal kjøpe hus sammen. Jeg har en del mer egenkapital enn han fordi jeg har spart mer + jeg har arvet en del penger. Vi er derfor enig om at jeg skal eie en større andel av huset enn han. Vi skal likevel ha et felles boliglån og dele 50/50 på alle utgifter. Jeg står for 95% av egenkapitalen, og det er snakk om en betydelig sum. Boliglån vil bli på ca 1 million, så 500 000 på hver. Hvordan ordner vi dette? Vi giftet oss for 1 år siden og jeg hadde pengene før vi giftet oss

Anonymkode: 2bbec...84a

Dette har betydning hvis dere blir skilt og det blir skjevdeling. I Norge deler man ikke det man har brakt inn i ekteskapet.

Du bør sikkert snakke med advokat for å få det rett

Det viktigste tror jeg er å få dokumentert hvor mye penger du hadde med deg inn i ekteskapet. Det er det som teller, og ikke om du står oppført som 50% eller 90% eier av av huset. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...