Gå til innhold

Noen som har søkt refinansiering? Hvordan fungerer det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte leilighet for 2mill for 3år siden. Hadde 300 000 i EK og fikk dermed 1,7mill i lån. 

Nå har jeg kun 1,53mill som jeg skylder. 

Har tenkt å kjøpe bolig med min samboer (han eier ikke). Hvordan foregår refinansiering? Må jeg selge innen et år? Kan jeg evt leie ut leiligheten?

Anonymkode: fc435...7bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du tenker å beholde den gamle leiligheten? Hvis du selger innen et år etter at du flyttet ut så er det ikke skattepliktig (Men heller ikke fradrag for tap). Leier du ut og selger senere, så skatter du av gevinst (og får fradrag for tap). Utleie er også skattepliktig, men du kan få fradrag for en del av kostnadene. 

Ellers fungerer refinansiering bare slik at du søker om så og så mye lån, informerer om din inntekt, andre lån og formue, verdien på det du skal sette pant i. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Så du tenker å beholde den gamle leiligheten? Hvis du selger innen et år etter at du flyttet ut så er det ikke skattepliktig (Men heller ikke fradrag for tap). Leier du ut og selger senere, så skatter du av gevinst (og får fradrag for tap). Utleie er også skattepliktig, men du kan få fradrag for en del av kostnadene. 

Ellers fungerer refinansiering bare slik at du søker om så og så mye lån, informerer om din inntekt, andre lån og formue, verdien på det du skal sette pant i. 

Leiligheten har jeg hatt i snart 3år. Må en likevel ha 15% EK for å få refinansiering til ny bolig? Jeg kan selge leiligheten, men jeg tror ikke det er så bra marked nå, og leilighetene i nabolaget har variert hva de har gått for. Tenker litt på tanken å evt. leie ut for en pris som dekker fellesutgifter, strøm og lånet jeg har på leiligheten slik at jeg ikke vil ha noe særlige utgifter på selve leiligheten. Hvis jeg er heldig da. 

AnonymBruker
Skrevet

Merk at dersom du bor i Oslo er det egne regler som gjelder for sekundærbolig. 

Anonymkode: 79d09...fb6

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Leiligheten har jeg hatt i snart 3år. Må en likevel ha 15% EK for å få refinansiering til ny bolig? Jeg kan selge leiligheten, men jeg tror ikke det er så bra marked nå, og leilighetene i nabolaget har variert hva de har gått for. Tenker litt på tanken å evt. leie ut for en pris som dekker fellesutgifter, strøm og lånet jeg har på leiligheten slik at jeg ikke vil ha noe særlige utgifter på selve leiligheten. Hvis jeg er heldig da. 

Du må vanligvis ha totalt sett 15 % ek, men bankene kan noen ganger gjøre visse unntak. Og så er det det som bruker over sier, egne regler i Oslo. Du burde egentlig høre med banken hvilke muligheter du har. Hør alltid med flere banker, både om hvor mye du kan låne og til hvilken rente. Finn ut hva tilsvarende leiligheter leies ut for, og hvor sannsynlig det er at den står utleid mesteparten av tiden. Det varierer veldig fra sted til sted. Om du klarer å holde to (eller 1,5) leilighet så vil det stort sett være gunstig økonomisk over tid (har ihvertfall vært det historisk). Men du må kunne takle renteoppgang også, og det er begrensninger på hvor mye du har lov til å sette opp husleien. 

Ps: leier ordner egen strømavtale og betaler denne selv. 

Endret av solmåneogstjerner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...