Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sosionom - det er yrket jeg alltid har drømt om og idealisert. Jeg har kanskje sett for meg noe annet enn det jeg kan få. 
Vet at sosionomer kan f.eks. jobbe innen Nav, skole, psykiatri, tildels barnevern og så videre, men at det er mange tunge saker. 

Har forsøkt å lese meg opp på yrket i ulike forumtråder og artikler, men står likevel igjen som et spørsmålstegn... 

Forstått det slik at sosionomer kan i "dårlige" arbeidsmarked ende med å jobbe innenfor eksempelvis pleie og omsorg, hvor stell eller miljøarbeid for å bistå i det daglige står sentralt. Stemmer dette?
Personlig kan jeg ikke helt forstå hvordan dette er kompatibelt med utdanningen, da det i mine øyne ser ut til å være en nokså annerledes retning enn eks. sykepleie, helsefagarbeider, vernepleie osv. 

Er sosionom en jobb man kan "bli gammel" i, eller er det et yrke med veldig mye påkjenninger som er tungt å stå i over tid? 

Anonymkode: 1f373...965

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer. Jeg er sykepleier og jobber på en bolig, og her har vi også flere sosionomer som jobber mer eller mindre likt som meg. Eneste forskjell er at jeg har medisiner i tillegg til miljøarbeid, pleie, stell osv. Jeg tror de trives godt da 🙂 

Nå er ikke jeg sosionom selv som sagt, men i og med at de har de samme arbeidsoppgavene som meg på min jobb så svarer jeg på spørsmålet. Jeg tror dette er veldig individuelt, om man kan bli gammel i yrket eller ikke. Jeg har kolleger som snart skal pensjoneres så det går absolutt an. Jeg selv kan ikke se for meg å drive med noe annet nå. Men jeg har også hatt kolleger som ikke har fikset det. 

Anonymkode: 93d17...1e7

AnonymBruker
Skrevet

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer. Jeg er sykepleier og jobber på en bolig, og her har vi også flere sosionomer som jobber mer eller mindre likt som meg. Eneste forskjell er at jeg har medisiner i tillegg til miljøarbeid, pleie, stell osv. Jeg tror de trives godt da 🙂 

Nå er ikke jeg sosionom selv som sagt, men i og med at de har de samme arbeidsoppgavene som meg på min jobb så svarer jeg på spørsmålet. Jeg tror dette er veldig individuelt, om man kan bli gammel i yrket eller ikke. Jeg har kolleger som snart skal pensjoneres så det går absolutt an. Jeg selv kan ikke se for meg å drive med noe annet nå. Men jeg har også hatt kolleger som ikke har fikset det. 

Anonymkode: 93d17...1e7

Takk for svar! :)

- TS

Anonymkode: 1f373...965

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sosionom, for meg er det drømmeyrket. Som du er inne på er det masse muligheter, sosionomer er for øvrig miljøterapeuter ikke -arbeidere (høyere kompetanse). Jeg har også vært innom det, psykiatri og rusbehandlingsinstitusjon, men det er ikke helt min greie. Blir for meg vanskelig å se resultater av jobben, det blir mer prosessorienter. Min greie er kombinasjonen klientsamtaler, råd, veiledning, ansvarsgrupper osv. Har vært leder, fikk spunk av personalansvar og savna klientarbeidet..! Så jeg søkte meg bort og stortrives. Har masse ansvar i enkeltsaker, følger folk over tid, sjølsagt krevende men også givende. Anbefales på det varmeste!

Anonymkode: 3c3a1...3b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...