frubaluba Skrevet 13. mai 2019 #1 Skrevet 13. mai 2019 Jeg søker noen jobber for tiden , og lurer på noe angående referanser. Jeg har spurt sjefen på siste arbeidsplass, men en kollega spør om jeg tør å stole på han, for han er litt løs kanon, og hun har et poeng. Jeg tror han var fornøyd med meg, men han er litt sleivete og kan plutselig si noe merkelig. Så jeg vurderer å droppe han og heller bruke en kollega, men vil nye potensielle arbeidsgivere bli skeptisk til hvis jeg ikke har ledere på listen over referanser på siste arbeidsplass og hva kan jeg eventuelt si.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #2 Skrevet 13. mai 2019 Helt OK å liste opp kolleger og ikke ledere på referanselita. Du kan også be sjefen om en skriftlig attest som du kan legge ved i søknaden. Anonymkode: ebb39...48e
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #3 Skrevet 13. mai 2019 Jeg har selv søkt jobber den siste tiden. Jeg jobber i helsevesenet. Jeg er derfor mye tettere på mine kollegaer enn ledere. Det er kollegaene som virkelig ser hva jeg gjør. Lederne sitter på kontor dag inn og dag ut og vet kun når jeg er syk, at jeg kommer presis, vet at jeg fungerer i jobben, men ingenting utover det. Jeg valgte å ha to referanser. En fra nåværende jobb og en fra jobben jeg hadde før der. Disse to har jeg jobbet mye med. Men jeg oppdaget på intervju og i ettertid at de helt ville ha en leder som referanse. Jeg forsøkte å forklare hvorfor jeg valgte som jeg gjorde, men de hørte ikke på. Virket som de ikke stolte på meg fordi jeg ikke "turte" å ha en leder. I tillegg søkte jeg ny jobb pga. at min nåværende leder er en kødd. Jeg orker bare ikke mer. Jeg har ikke hatt noen konflikter med lederen da, men lederen er så uforutsigbar. I det ene øyeblikket er han blid, virker som han digger deg, synes du er flink osv, men i andre øyeblikket er han totalt motsatt. Jeg synes også han er dårlig å snakke for seg og vet faktisk ikke hva han hadde sagt som referanse. Jeg ønsket heller ikke at han skulle vite om at jeg søkte ny jobb da jeg er sikker på han ikke ville tatt dette godt i mot. Anonymkode: be7d9...e5b
fresia Skrevet 13. mai 2019 #4 Skrevet 13. mai 2019 Jeg har brukt leder fra nåværende jobb og to kollegaer fra to forskjellige jobber. En leder kan si noe om fravær, om du kommer presis, gjør arbeidsoppgaver du blir bedt om osv., mens kollegaer kan si mer om hvordan du er som person og hvordan du fungerer på jobb
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #5 Skrevet 13. mai 2019 Jeg spurte min venninne om dette sist jeg søkte jobb. Hun har vært daglig leder i mange år. Jeg var usikker på om jeg ville føre opp sjefen min da han kunne funnet på å si masse som ikke stemte. Hun mente det var bedre uansett å føre opp en leder eller noen som har hatt «ansvar» for deg, enn en kollega. Hun ville stusset veldig over hvorfor det ikke var oppført en leder, og ansett det som useriøst. Den som skal ansette deg er fullt klar over at en referanse kan «forurenses» av lederens væremåte etc, og klarer ofte å se forbi det. De får jo et eget inntrykk av deg under intervjuet. Veldig ofte så ringer de aldri referansene engang. Det du evt kan gjøre er å føre opp nestleder, tillitsvalgt, en tidligere lærer feks..? Anonymkode: cb21c...82b
Mumeod Skrevet 13. mai 2019 #6 Skrevet 13. mai 2019 (endret) 10 timer siden, frubaluba skrev: Jeg søker noen jobber for tiden , og lurer på noe angående referanser. Jeg har spurt sjefen på siste arbeidsplass, men en kollega spør om jeg tør å stole på han, for han er litt løs kanon, og hun har et poeng. Jeg tror han var fornøyd med meg, men han er litt sleivete og kan plutselig si noe merkelig. Så jeg vurderer å droppe han og heller bruke en kollega, men vil nye potensielle arbeidsgivere bli skeptisk til hvis jeg ikke har ledere på listen over referanser på siste arbeidsplass og hva kan jeg eventuelt si. Jeg hadde en arbeidsgiver som trakasserte meg på jobb, så skiftet arbeidssted. Derfor brukte jeg selvsagt ikke arbeidsgiver, men heller kollega som referanse. De fleste respekterer og holder seg til de referansene man har oppgitt. Fikk to jobbtilbud, og er nå i 100% stilling. Så arbeidsgiver må ikke brukes som referanse. Mitt råd er å aldri ha referanser du er usikre på Endret 13. mai 2019 av Mumeod
petterm Skrevet 13. mai 2019 #7 Skrevet 13. mai 2019 Det er ikke normalt å bruke nåværende arbeidsplass som referanse, i alle fall ikke nåværende sjef.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #8 Skrevet 13. mai 2019 10 minutter siden, petterm skrev: Det er ikke normalt å bruke nåværende arbeidsplass som referanse, i alle fall ikke nåværende sjef. Eh jo. Anonymkode: cb21c...82b 1
frubaluba Skrevet 13. mai 2019 Forfatter #9 Skrevet 13. mai 2019 1 hour ago, petterm said: Det er ikke normalt å bruke nåværende arbeidsplass som referanse, i alle fall ikke nåværende sjef. Jeg har gjort det for å være åpen og har et ryddig og godt forhold til sjefen, men vet at i mange bransjer som feks IT bransjen er det uvanlig.
frubaluba Skrevet 13. mai 2019 Forfatter #10 Skrevet 13. mai 2019 Takk for alle innspill i denne tråden!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå